När är ett Rennsport/Supercorsa slut?

CorbenDallas skrev:
Med tanke på vad tråden handlar om så är det ju just inte en annan femma. Men det har du lite svårt att förstå.

Att det sen får hela ditt resonemang om gatdäck på bana på fall, DET är en annan femma...
Rent teoretiskt har Sandström rätt, men i praktiken har han fel, bandäck på bana & gatdäck på gata är säkert rätt, teorin om heat cycles stämmer bra om man är snabb elitförare, vi mediokra B-förare märker knappast någon skillnad.

PUNGT

CorbenDallas skrev:
Med tanke på vad tråden handlar om så är det ju just inte en annan femma. Men det har du lite svårt att förstå.

Att det sen får hela ditt resonemang om gatdäck på bana på fall, DET är en annan femma...
Jag har inte haft något resonemang om gatdäck på bana, däremot om racedäck på gata och bana men det kanske vart lite mycket att hålla isär för dig :hihi

GSXR1100R skrev:
Rent teoretiskt har Sandström rätt, men i praktiken har han fel, bandäck på bana & gatdäck på gata är säkert rätt, teorin om heat cycles stämmer bra om man är snabb elitförare, vi mediokra B-förare märker knappast någon skillnad.

PUNGT
PUNGT :tummenupp

Försökte lägga dit en bild på riktiga däck.
Mycket tjafs om däck.
Kör och va glada istället . SOlen skiner :tummenupp

Last edited:
GSXR1100R skrev:
...teorin om heat cycles stämmer bra om man är snabb elitförare, vi mediokra B-förare märker knappast någon skillnad.
Verkligen. Mitt hobbyåkartempo motsvarar i varje fall hyffsat gatåkartempo, typ snabb grupp på en bandag för gatåkare. Jag vågar inte ens tänka på hur många värmecykler mina däck redan genomlevt och hur många fler de kommer att få innan de pensioneras. Faktum är att jag inte har en aning, jag bryr mig inte om det är en eller hundra cykler, jag går enbart efter mönstret.

Bevingade ord av Chris Ash.
"Jag kör på vilket gammalt skit som hellst."

Det gör jag också. :)

GSXR1100R skrev:

PUNGT

:tummenupp

Är mer av en praktiker än nån som sitter på kammaren och läser. Trial and error :banana Bandäck funkar för mig både på gata och på bana. Vill bara veta hur länge jag kan köra innan dom är slut. Verkar som det blir svårt utan att kränga av däcket först :(

Får väl köra på Dunlop så jag lättare kan se när dom är slut
208GP.jpg

sandstream skrev:
Jag har inte haft något resonemang om gatdäck på bana, däremot om racedäck på gata och bana men det kanske vart lite mycket att hålla isär för dig :hihi

Inte? Jag citerar:
sandstream skrev:
Ännu en anledning för "oss" gatåkare att inte köra med racedäck är ju just att de blir sämre och sämre för varje gång.
Ännu en. Jo, jag har läst dina tankar ang däck förr och dom var tyvärr lika trista då. Med det här påståendet säger du att du behöver lika bra däck som Rossi och grabbarna med alla spännande kemikalier som läcker ut. Eller gatdäck. Ganska motsägelsefullt nånstans...

sandstream skrev:
Ja, men det gäller väl bara om det är rätt temperatur ute?
Är det tex runt +10 grader så blir väl ett gatdäck varmt fortare än ett "raxedäck" (som dessutom nåt en högre arbetstemperatur)?
Teorin säger så och du är ju bra på dom. Praktiken säger dock att tidiga turer i februrari funkar med SuperCorsa/Rennsport. Dom fungerar även i regn.
Trots massor med heatcycles. Trots att dom blir sämre för varje gång. Hur förklarar du det då Sandstream?

Berätta nu för alla oss som provat istället för att sitta på nätet o läsa teorier?

Mulles skrev:
Jag är lite mer kritiskt lagd :)

Med tanke på att högersidan slits mest på de flesta banor så tycker du ska vända på däcket för yttersta delen av det yttre mönstret är helt borta vad jag kan se på ditt foto. Det är ganska lite gummi kvar. Däcket slits mkt fortare när däcket är slitet från början. Du kanske som i tidigare inlägg kan åka en banåkning...du får väl prova helt enkelt men vänd på det hur som helst.

Känn på däcket i det slitna området när du plockar av det. Du kommer att känna att det är tunnt.
:va Vända på däcket? Ursäkta men jag har fått för mig att ett däck är rotationsriktningsbestämt utav två anledningar. Dels ska det trycka undan vatten (sägs det) och sen är det uppbyggt för att klara av krafter som kommer från acceleration. (positiv och negativ) Menar mänstret på ett framdäck ser ut som att det drar vatten från sidorna in mot mitten och bakdäck tvärtom. Ett framdäck ska bromsas med och ett bakdäck accelereras med. Vänd dom på fel håll och teknikerna på Metzeler blir skitsura...

Det där däcket håller ett tag till skulle jag påstå, men gör som dom andra säger, hantera inte rullen som en qk, så borde du vara ok, ett par bandagar till. DEt där äckliga på högersidan ser ut att bestä av, till en viss del, skit som den plockat upp från banan. Kör lugnt ett tag så ser du att den hittar "formen" igen, det har hänt mig.

EDIT: Varför är slicks riktningsbestämda?

Last edited:
WestW skrev:
Är detta ett däck man åker två bandagar till på utan problem?
Bild på bakdäcket
Nja, det beror på hur du kör. Om du vet med dig att du gasar hårt ut ur kurvorna (om du t ex bara smäller om andra i utgångarna) så är det tveksamt om det kommer att räcka i två dagar. För det är då du går ut ur kurvorna du stressar däcket på det slitna området.

Ett särskilt problem för "nybörjaren" är att man blir modigare och modigare ju längre dagen lider. Däcket å sin sida blir sämre och sämre. Och vid någon punkt möts den uppåtgående gaspådragskurvan och den nedåtgående däckgreppskurvan. Det betyder att däckets fäste räcker bra i början men att det kan visa sig otillräckligt när du känner dig varm i kläderna och börjar gasa på allvar. Särskilt i kombination med sisådär spårval och lite ryckig gashandskontroll.

Jag hade bytt det där däcket inför en tvådagars bankörning. Jag känner inte att det börjar bli dåligt grepp. Jag känner bara "jävlar, det var nära :skrämd " när greppet försvinner.

CorbenDallas skrev:
Med det här påståendet säger du att du behöver lika bra däck som Rossi och grabbarna med alla spännande kemikalier som läcker ut. Eller gatdäck. Ganska motsägelsefullt nånstans...
Ja, jag skrev att jag och Rossi måste ha lika bra däck :rolleyes:

CorbenDallas skrev:
Teorin säger så och du är ju bra på dom. Praktiken säger dock att tidiga turer i februrari funkar med SuperCorsa/Rennsport. Dom fungerar även i regn. Trots massor med heatcycles. Trots att dom blir sämre för varje gång. Hur förklarar du det då Sandstream?
Och du har problem att läsa flera inlägg...
Du kan citera de inlägg där jag skriver att racedäck INTE fungerar på gatan. :rolleyes:

KorvenSallad och Sanndröm kan väl ta det via PM för ni hara kört era teorier ett flertal gånger utan resultat.
Kör de däck ni vill ha. Pungt?

Don Quixote skrev:
Vad jag vet så är det enbart de synnerligen ovanliga rena kvaldäck som man kör på i MotoGP som har dessa kemikalier. De är nått helt annat än supersofta Racetec som ibland (felaktigt) kallas för kvaldäck.

Och dessutom Sandstream så tror jag att det måste klargöras hur lite sämre däcken blir efter massa heatcycles. Jag har kört 1.41,1 på Anderstorp som bäst (för två veckor sedan) med flong nya supersoft. I lördags så hade jag mot slutet av dagen ett supersoft Racetec fram som gått omkring 100 varv (40 mil) + 40-50 mil gata samt ett race! Bak hade jag ett slicks som gått gud vet hur långt och som var ett år gammalt. Då gick det utan några större problem 1.43.

Det tog mig ganska länge innan jag ens kände skillnad på halvsletna och nya däck. Det tar ännu längre (och måste börja gå jäkligt fort) innan man känner skillnad på fräscha däck som gått igenom några heatcycles!

Så alla gatåkare och hobbyåkare kan sluta oroa sig för kemikalier, heatcycles osv o bara åka istället! Blir billigt och skoj!

Bra inlägg :tummenupp

Fö tror jag att såna som mig som blir omkörda på yttern av Rookies kan man nog köra på sporttouring däck egentligen utan att jag märker skillnaden.

Dock ska jag ladda för ett par set beggade race däck dels för att priset är bra men ffa för att jag tror de duger jäkligt bra när man kör allmänhetens bandagar i en mellangrupp.
Learning by doing :yoparty
Go natt!!

Fredde satte ju banrekord på Knutstorp 2002 med bättre begagnade däck, med flera heat cycles i sig....

Bingo skrev:
Nja, det beror på hur du kör. Om du vet med dig att du gasar hårt ut ur kurvorna (om du t ex bara smäller om andra i utgångarna) så är det tveksamt om det kommer att räcka i två dagar. För det är då du går ut ur kurvorna du stressar däcket på det slitna området.

Ett särskilt problem för "nybörjaren" är att man blir modigare och modigare ju längre dagen lider. Däcket å sin sida blir sämre och sämre. Och vid någon punkt möts den uppåtgående gaspådragskurvan och den nedåtgående däckgreppskurvan. Det betyder att däckets fäste räcker bra i början men att det kan visa sig otillräckligt när du känner dig varm i kläderna och börjar gasa på allvar. Särskilt i kombination med sisådär spårval och lite ryckig gashandskontroll.

Jag hade bytt det där däcket inför en tvådagars bankörning. Jag känner inte att det börjar bli dåligt grepp. Jag känner bara "jävlar, det var nära :skrämd " när greppet försvinner.

Jag åker inte snabbt och smäller aldrig om några i utgången på kurvor.
Sisådär spårval och lite ryckig gashandskontroll är jag däremot bra på :D

Detta däck såg helt okej ut hela dagen (Kinnekulle) till två sista passen då jag började åka lite hårdare. Tror det är långa högern efter start/mål som tuggar upp däcket. Som du säger man blir varm i kläderna och börjar gå på gas lite tidigare och hårdare ju senare på dagen det är.

Tror det blir att bränna upp detta däck helgen innan nästa bankörning.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back