GSXR1100R
The older i get the faster i was
Rent teoretiskt har Sandström rätt, men i praktiken har han fel, bandäck på bana & gatdäck på gata är säkert rätt, teorin om heat cycles stämmer bra om man är snabb elitförare, vi mediokra B-förare märker knappast någon skillnad.CorbenDallas skrev:Med tanke på vad tråden handlar om så är det ju just inte en annan femma. Men det har du lite svårt att förstå.
Att det sen får hela ditt resonemang om gatdäck på bana på fall, DET är en annan femma...
PUNGT

Bandäck funkar för mig både på gata och på bana. Vill bara veta hur länge jag kan köra innan dom är slut. Verkar som det blir svårt utan att kränga av däcket först
Vända på däcket? Ursäkta men jag har fått för mig att ett däck är rotationsriktningsbestämt utav två anledningar. Dels ska det trycka undan vatten (sägs det) och sen är det uppbyggt för att klara av krafter som kommer från acceleration. (positiv och negativ) Menar mänstret på ett framdäck ser ut som att det drar vatten från sidorna in mot mitten och bakdäck tvärtom. Ett framdäck ska bromsas med och ett bakdäck accelereras med. Vänd dom på fel håll och teknikerna på Metzeler blir skitsura...
" när greppet försvinner.
Klart det är så.