När är ett Rennsport/Supercorsa slut?

sandstream skrev:
Skitsnack? Vad trevlig du var idag då :rolleyes:

För att förtydliga så menade jag att racedäck inte är så lämpliga på gata men visst, det finns folk som kör med dem på gata utan problem.
På bana är självklart räjsdäck bäst men man ska vara medveten om att de blir sämre fortare än ett gatdäck pga de antal heatcycles de utsett för.

Varför inte återkomma när du har egen erfarenhet i ämnet? Eller så fortsätt kör dina gatdäck om du tycker det känns bäst för dig men snacka inte en massa dynga nu...
Den gatåkare som kan påvisa att hans/hennes beg rejsdäck blir sämre av fler heatcycles vill jag prata med...
Snacka tuffa teorier kan man alltid, men praktiken funkar inte alltid så. Speciellt inte för oss som sniglar oss fram!

GSXR1100R skrev:
Vadan detta snack om heat cycles då, det kvittar väl om man ska ha dom på gata :confused:

Och bana om man inte har rätt bråttom runt...
Helt plötsligt är alla Rossi o måste ha däckvärmare eller gatdäck som orkar med många heatcycles.

Beg rejsdäck är det bästa alternativet för aktiv körning på gata OCH bana PUNKT!!! Lär dig nu det Sandström... :)

Strider skrev:
Hahaha, om det hade varit så enkelt. Det var framändan min vän. Förvisso ett förarmisstag även om jag än idag inte har klurat ut varför?

Var det dåliga däck eller ett förarmisstag som gjorde att du klotade MrLinds hoj...? Hur var det nu det gick till?! :hihi

GSXR1100R skrev:
Vadan detta snack om heat cycles då, det kvittar väl om man ska ha dom på gata :confused:
CorbenDallas skrev:
Varför inte återkomma när du har egen erfarenhet i ämnet? Eller så fortsätt kör dina gatdäck om du tycker det känns bäst för dig men snacka inte en massa dynga nu...
Den gatåkare som kan påvisa att hans/hennes beg rejsdäck blir sämre av fler heatcycles vill jag prata med...
Snacka tuffa teorier kan man alltid, men praktiken funkar inte alltid så. Speciellt inte för oss som sniglar oss fram!
Nej, det kvittar tyvärr inte då ett racedäck utsöndrar kemikalier vid en viss temperatur för att ge så bra grepp som möjligt.
För varje heatcycle som däcket genomgår blir denna utsöndring sämre och sämre och följdaktligen blir greppet sämre och sämre.
(Det finns en anledning till att tex MotoGP-teamens däcktillverkare fraktar sina kvaldäck i behållare som är okänsliga för tryck då de ofta flygs till racen. Detta görs för att inga kemikalier ska börja utsöndras innan de sitter på hojen).

Om ni tror att det är något jag har hittat på så fine, då finns det inget mer jag kan skriva för att övertyga er.
Detta ämne har behandlats i tidigare trådar och där har också funnits länkar till långa artiklar som förklarar hur racedäck fungerar och varför de blir sämre och sämre för varje användning.

Var inte meningen att trampa in på ert revir men när det skrivs saker som inte stämmer måste man väl få vädra sina egna åsikter, lr?

Last edited:
Strider skrev:
Men ta mig då som ex lite längre ner på foodchainen som hobbyåkare i absoluta botten på Rookie 1000 träsket. Jag kan harva runt Andestorp på 1.50 med däck som gått över hundra varv på banan. Och det beror på att jag helt enkelt inte kan köra fortare. Lägger jag på nya sulor så går det ändå inte fortare än 1.50.

Är du med på skillnaden?
Ahhh ypperligt formulerat :tummenupp

sandstream skrev:
Nej, det kvittar tyvärr inte då ett racedäck utsöndrar kemikalier vid en viss temperatur för att ge så bra grepp som möjligt.
För varje heatcycle som däcket genomgår blir denna utsöndring sämre och sämre och följdaktligen blir greppet sämre och sämre.
(Det finns en anledning till att tex MotoGP-teamens däcktillverkare fraktar sina kvaldäck i behållare som är okänsliga för tryck då de ofta flygs till racen. Detta görs för att inga kemikalier ska börja utsöndras innan de sitter på hojen).

Om ni tror att det är något jag har hittat på så fine, då finns det inget mer jag kan skriva för att övertyga er.
Detta ämne har behandlats i tidigare trådar och där har också funnits länkar till långa artiklar som förklarar hur racedäck fungerar och varför de blir sämre och sämre för varje användning.

Var inte meningen att trampa in på ert revir men när det skrivs saker som inte stämmer måste man väl få vädra sina egna åsikter, lr?

Visst, du o Rossi kör ofta ihop eller??? Kom ner på jorden nu grabben...
Vi har 300 medlemmar i Sydskanes Emse och en kvalificerad gissning är att ca 50% kör på beg rejsdäck och kör både gata o bana med dem. Men givetvis kan inte vår gemensamma erfarenhet av SuperCorsa/Rennsport/Racetec mätas på nåt vis med dina teorier...

Strider skrev:
Men ta mig då som ex lite längre ner på foodchainen som hobbyåkare i absoluta botten på Rookie 1000 träsket. Jag kan harva runt Andestorp på 1.50 med däck som gått över hundra varv på banan. Och det beror på att jag helt enkelt inte kan köra fortare. Lägger jag på nya sulor så går det ändå inte fortare än 1.50.

Är du med på skillnaden?
Absolut!
Skönt med någon som kan formulera sig trevligt istället för att bara hugga :)

Jag tolkar också ditt inlägg som att "mitt snack" om heatcycles gör att greppet blir sämre och sämre stämmer :tummenupp
Annars så skulle ju toppförarna också kunna köra 100 varv med sina däck.

sandstream skrev:

Nu tror jag att den häxbryggden du talar om enbart finns i just äkta kvaldäck och inte i vanliga racetec. Men jag är inte helt 100%-igt säker, är du?

CorbenDallas skrev:
Visst, du o Rossi kör ofta ihop eller??? Kom ner på jorden nu grabben...
Vi har 300 medlemmar i Sydskanes Emse och en kvalificerad gissning är att ca 50% kör på beg rejsdäck och kör både gata o bana med dem. Men givetvis kan inte vår gemensamma erfarenhet av SuperCorsa/Rennsport/Racetec mätas på nåt vis med dina teorier...
Om du tar och taggar ner lite och läser det jag har skrivit istället för att bara ösa ur dig en massa nedsättande dynga så blir det bättre! :3freak

Strider skrev:
OCH kom upp till Bikeweek o stå i kö varje morgon för din plats och kör på banan i 4 hela långa dagar så du lär dig att det är som Corben säger. Gör nu det Sandström... :)
Nej det vill han inte, det blir för många heat cycles på fyra dagar.

:tungan

Klart vi ska på BW, kom förbi och tjata lite däck Sandström :tummenupp

Strider skrev:
Däremot har Lind klotat min hoj och om hur det gick till kan Humlan berätta för han låg precis bakom...
Jag var precis framför när han klotade den, men jag vet och kände hur det hände :tungan :3freak

Victor skrev:
Nu tror jag att den häxbryggden du talar om enbart finns i just äkta kvaldäck och inte i vanliga racetec. Men jag är inte helt 100%-igt säker, är du?
Efter att läst artiklarna om heatcycles är jag övertygad om att de stämmer, ja.

Vad jag vet så är det enbart de synnerligen ovanliga rena kvaldäck som man kör på i MotoGP som har dessa kemikalier. De är nått helt annat än supersofta Racetec som ibland (felaktigt) kallas för kvaldäck.

Och dessutom Sandstream så tror jag att det måste klargöras hur lite sämre däcken blir efter massa heatcycles. Jag har kört 1.41,1 på Anderstorp som bäst (för två veckor sedan) med flong nya supersoft. I lördags så hade jag mot slutet av dagen ett supersoft Racetec fram som gått omkring 100 varv (40 mil) + 40-50 mil gata samt ett race! Bak hade jag ett slicks som gått gud vet hur långt och som var ett år gammalt. Då gick det utan några större problem 1.43.

Det tog mig ganska länge innan jag ens kände skillnad på halvsletna och nya däck. Det tar ännu längre (och måste börja gå jäkligt fort) innan man känner skillnad på fräscha däck som gått igenom några heatcycles!

Så alla gatåkare och hobbyåkare kan sluta oroa sig för kemikalier, heatcycles osv o bara åka istället! Blir billigt och skoj!

GSXR1100R skrev:
Nej det vill han inte, det blir för många heat cycles på fyra dagar. :tungan
Klart vi ska på BW, kom förbi och tjata lite däck Sandström :tummenupp
Jag kör med gatdäck så antalet heat cycles saknar betydelse :)
Kör för sakta för att ens börja fundera på race däck.

Hoppar på BW, åker till Midlanda två dagar istället :banana

Don Quixote skrev:
Vad jag vet så är det enbart de synnerligen ovanliga rena kvaldäck som man kör på i MotoGP som har dessa kemikalier. De är nått helt annat än supersofta Racetec som ibland (felaktigt) kallas för kvaldäck.

Och dessutom Sandstream så tror jag att det måste klargöras hur lite sämre däcken blir efter massa heatcycles. Jag har kört 1.41,1 på Anderstorp som bäst (för två veckor sedan) med flong nya supersoft. I lördags så hade jag mot slutet av dagen ett supersoft Racetec fram som gått omkring 100 varv (40 mil) + 40-50 mil gata samt ett race! Bak hade jag ett slicks som gått gud vet hur långt och som var ett år gammalt. Då gick det utan några större problem 1.43.

Det tog mig ganska länge innan jag ens kände skillnad på halvsletna och nya däck. Det tar ännu längre (och måste börja gå jäkligt fort) innan man känner skillnad på fräscha däck som gått igenom några heatcycles!

Så alla gatåkare och hobbyåkare kan sluta oroa sig för kemikalier, heatcycles osv o bara åka istället! Blir billigt och skoj!
Jag betvivlar inte det du skriver och kanske har fått det där med kemikalier om bakfoten (kanske bara existerar i de handgjorda kvaldäcken).

Men att ett racedäck blir sämre för varje heat cycle står jag fast vid.
Att det sedan tar lång tid innan det märks är en annan femma!

Tidningarna får det ofta att låta som om de rejsigare däcken är skit efter 20 minuter, så är det naturligtvis inte som DQ också påpekar. DP#70 körde 1.11 på Åsen med en Honda RS125 på en säsong gamla slicks om jag inte missminner mig.

Strider skrev:
Ahh, det var Björns hoj. Jag hade glömt att han hade monterat styrstopp.

Svängde in för o tanka o byta hoj med Björn o trillar i 2km/h 2meter framför honom sittandes på en bänk bredvid bensintunnan.

Haha..gjorde exakt samma tavla första ggn på R6:an...fick gömma mig i bussen ett tag efteråt :)

sandstream skrev:
Men att ett racedäck blir sämre för varje heat cycle står jag fast vid.
Att det sedan tar lång tid innan det märks är en annan femma!
Med tanke på vad tråden handlar om så är det ju just inte en annan femma. Men det har du lite svårt att förstå.

Att det sen får hela ditt resonemang om gatdäck på bana på fall, DET är en annan femma...

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back