När är ett Rennsport/Supercorsa slut?

Jag lånar tråden för en fråga:

På mitt supercorsa framdäck, så har det bildats en vall av gummi några milimeter ovanför kanten mellan slitbana och däckssidan.
Jag undrar om denna ansamling av gummi rester kan släppa från däcket nästa gång jag kör, och i sin tur orsaka ett framhjulssläpp.

Last edited:
Jocke K skrev:
Jag lånar tråden för en fråga:

På mitt supercorsa framdäck, så har det bildats en vall av gummi några milimeter ovanför kanten mellan slitbana och däckssidan.
Jag undrar om denna ansamling av gummi rester kan släppa från däcket nästa gång jag kör, och i sin tur orsaka ett franhjulssläpp.

Mja, möjligen. Om det går fort! Vissa insatta hävdar att det var det som fick Haaland att gå omkull på kvalet på Knudan. Jag har aldrig upplevt det dock...

Strider skrev:
En nackdel med såna här däck vid banåkningar är att de under dagen går igenom flera heatcycles om man inte använder däckvärmare. Gatåkare som kör bandagar har mer nytta av däckvärmare än vad man kanske kan ana.
Om man kör med annat än gatdäck, ja.
Om man kör med gatdäck, nej.
Gatdäck är ju gjord för kontinuerliga heatcycles så 5-6 st på en bandag saknar betydelse.
Men däcksvärmare är ju aldrig fel, dock långt ifrån något måste för oss med gatdäck.

Sen håller jag med Freppa om att när man är "orolig" för om däcken är bra eller inte är det nog bäst att byta så man kan njuta av körningen istället :tummenupp

Strider skrev:
Lyssna nu på DonQ, Benny o Jorpes, Fezt, de vet vad de snackar om.

För övrigt så är däcket på bilden en Racetech. :7peta

Ja precis lyssna på roadracinggrabbarna...alla andra åsikter är felaktiga :confused:

...som en del säger så går det naturligtvis att åka på ett däck med korden framme men jag hävdar att det inte är att rekomendera för någon och särskilt inte en som inte är en van banåkare. En ovan förare kör inte altid mjukt och fint och behöver kanske just därför lite marginaler när det gäller grepp trots att det inte alltid går så fort.

Skära bort "pickups" är överkurs...Svårt att tro när ingen av de kända SH-raceåkarna säger det men så är det.

Last edited:
KÖR KÖR KÖR!!!!!!!!!!!!!!

Ett racedäck blir långsamt sämre och sämre, dvs att det släpper tidigare och tidigare när man kranar på ut ur en krök (bakdäck alltså). Så om man bara är ute efter att ha skoj så är det bara att långsamt köra fortare å fortare så hittar man till slut däckets kapacitet. När det väl är gort så är det bara att fortsätta köra och långsammare å långsammare kommer det att gå allt medan det sladdar mer och mer....

Men allting sker mjukt och fint så det är bara att köra!

Men fram ska man ha frisk svål!!

magnus_moss skrev:
KÖR KÖR KÖR!!!!!!!!!!!!!!

Ett racedäck blir långsamt sämre och sämre, dvs att det släpper tidigare och tidigare när man kranar på ut ur en krök (bakdäck alltså). Så om man bara är ute efter att ha skoj så är det bara att långsamt köra fortare å fortare så hittar man till slut däckets kapacitet. När det väl är gort så är det bara att fortsätta köra och långsammare å långsammare kommer det att gå allt medan det sladdar mer och mer....

Men allting sker mjukt och fint så det är bara att köra!

Men fram ska man ha frisk svål!!

På min nivå är nog detta rätt. Heatcycles hit eller dit, jag är inte snabb utan en amatör. För den som jagar hundradelar är det kanske livsviktigt men för mig? Vill köra på däcket så länge det går utan att det blir farligt halt eller corden kikar fram.

Det jag tycker är svårt med dessa däck är att veta hur mycket gummi det är kvar ute på "kanten".

Konstiga formen på mitt bakdäck hur bra är det?
Bild på bakdäcket

Strider skrev:
Men får man för sig att peta i 1:an i hårnålen på Knutstorp o sedan rappar på så spelar det nog ingen roll vad man åker på, för man landar på asfalten ändå.
Ahhh äntligen kröp det fram vad som hände förra året på Knudan då Bike Events hade bandag, ettan i hornålen är lika med vurpa, men nu har du testat och vet hur det känns.

Moahahahaha :rofl

WestW skrev:
På min nivå är nog detta rätt. Heatcycles hit eller dit, jag är inte snabb utan en amatör. För den som jagar hundradelar är det kanske livsviktigt men för mig? Vill köra på däcket så länge det går utan att det blir farligt halt eller corden kikar fram.

Det jag tycker är svårt med dessa däck är att veta hur mycket gummi det är kvar ute på "kanten".

Bild på bakdäcket
För att slippa "urgröpningen" på höger sida av däcket, prova att släpp två snäpp på returen. Inte kul när det äter däck så...

I detta fallet är det lite svårt att avgöra på ett foto, men det ser tyvärr
ut som det inte är så jätte mycket gummi kvar, då en del av mönstret ser ut
till att vara borta. Dock så ser ytan ut att vara hyffsat för att köra bana på.
För att avgöra hur mycket gummi där är kvar, så måste man nästa känna
på ett par sådan däck som ligger lösa utan fälg.

När du har kört klart med detta däcket, känn noga efter hur mycket gummi
där är kvar med handen, när du har krängt av det vill säga. När det sitter på fälg är det nästan omöjligt. När
du sen vet hur det ser ut, så har du kanske lättare för att avgöra om däcken är ok i framtiden...

WestW skrev:

Bild på bakdäcket

Strider skrev:
Men nu snackar vi ju racedäck eller hur? Gatdäck är ju just byggda för att inte användas med däckvärmare ju.
Var inte meningen att ifrågasätta ditt inlägg utan att förtydliga det så att folk med gatdäck inte tror att de måste ha däcksvärmare för att få bra grepp :)
Strider skrev:
Det finns ju två skäl att använda däckvärmare, att hunna hålla full fart in i första böj samt att miska antalet heatcycles.
Ännu en anledning för "oss" gatåkare att inte köra med racedäck är ju just att de blir sämre och sämre för varje gång.
Det finns ju en anledning till att pojkarna i tex STCC bara använder dem i 20 minuter även om det finns gummi kvar.

Det optimala vore att ha en extra uppsättning kompletta fälgar med race däck på som man kunde köra med på bana :)

sandstream skrev:
Var inte meningen att ifrågasätta ditt inlägg utan att förtydliga det så att folk med gatdäck inte tror att de måste ha däcksvärmare för att få bra grepp :)
Ännu en anledning för "oss" gatåkare att inte köra med racedäck är ju just att de blir sämre och sämre för varje gång.
Det finns ju en anledning till att pojkarna i tex STCC bara använder dem i 20 minuter även om det finns gummi kvar.

Det optimala vore att ha en extra uppsättning kompletta fälgar med race däck på som man kunde köra med på bana :)
Skitsnack.... de flesta som kör på SRW kör på beggade rejsdäck, det funkar i alla grupper, du kan inte ens jämföra ett gatdäck med ett rejsdäck på bana, helt annan profil och grepp.

sandstream skrev:

Metzeler Racetec och motsvarande däck hos övriga fabrikanter fungerar ypperligt att köra med som kombinerat gat/banåkande. Får jag välja däck till min gathoj så väljer jag hellre ett sånt än ett "gatsportdäck" ...och det oavsett hur många gånger det blivit uppvärmt och nedkylt. Min åsikt är att det trots det är bättre grepp och skönare känsla i dessa däck. När det REGNAR så åker jag BIL...så det argumentet håller heller inte !!!

De som ligger i slutet av STCC och som sannolikt dessutom har klenare ekonomiska förutsättningar(Det första är tyvärr oftast ett resultat av det andra :) ) kör nog oftast träningar med däck som gått ett race och man håller ju inte igen särskilt mkt bara för att däcken inte är splitter nya.
MEN det göttaste greppet ska ju dock vara det första passet med nya däck.

jorpes skrev:
Det där går utmärkt bra att köra på! Om du inte är väldigt snabb kan du i alla fall köra en av dina bandagar med det.

Lycka till

Ps. MadMoose, Älgen har en bild på ett däck som är slut <helt slut>. Om Mats visar upp den bilden så har vi definitionen av ett slut däck. ds
Detta däcket är SLUT!

Bifogat

• däckliten.JPG
    däckliten.JPG
    45.5 KB · Visningar: 104
GSXR1100R skrev:
Skitsnack.... de flesta som kör på SRW kör på beggade rejsdäck, det funkar i alla grupper, du kan inte ens jämföra ett gatdäck med ett rejsdäck på bana, helt annan profil och grepp.
Skitsnack? Vad trevlig du var idag då :rolleyes:

För att förtydliga så menade jag att racedäck inte är så lämpliga på gata men visst, det finns folk som kör med dem på gata utan problem.
På bana är självklart räjsdäck bäst men man ska vara medveten om att de blir sämre fortare än ett gatdäck pga de antal heatcycles de utsett för.

Mulles skrev:
Metzeler Racetec och motsvarande däck hos övriga fabrikanter fungerar ypperligt att köra med som kombinerat gat/banåkande.
Ja, men det gäller väl bara om det är rätt temperatur ute?
Är det tex runt +10 grader så blir väl ett gatdäck varmt fortare än ett "raxedäck" (som dessutom nåt en högre arbetstemperatur)?

Nr:18 skrev:
Detta däcket är SLUT!

Ahh, det var NR 18 som hade bilden. Precis. Det var den jag letade efter... Just det, för det rullade ju imål på ett ERF, eller hur Humlan?

In boca Al Lupo

sandstream skrev:
Skitsnack? Vad trevlig du var idag då :rolleyes:

För att förtydliga så menade jag att racedäck inte är så lämpliga på gata men visst, det finns folk som kör med dem på gata utan problem.
På bana är självklart räjsdäck bäst men man ska vara medveten om att de blir sämre fortare än ett gatdäck pga de antal heatcycles de utsett för.
Jag körde min Gixxer ner till ringen, la ett par varv på banan och sen körde jag hem igen, sen körde jag heldag på Knudan och en kvällsträning på SRW, detta med beggade rennisar och dom höll 400 mil bana/gata, detta kostade mig 1000:- i däck.

Att bandäck inte skulle funka på gata är en myt som vi kan slå hål på.

jorpes skrev:
Ahh, det var NR 18 som hade bilden. Precis. Det var den jag letade efter... Just det, för det rullade ju imål på ett ERF, eller hur Humlan?

In boca Al Lupo
Dom lyckades inte riktigt, det räckte bara 3,5 timmar av ett 4-timmars på falken :tungan

GSXR1100R skrev:
Att bandäck inte skulle funka på gata är en myt som vi kan slå hål på.
Jag har väl inte påstått att de INTE skulle funka på gata? :va

Vad jag försöker säga är att ett racedäck håller kortare och blir sämre fortare än ett gatdäck.
De ger däremot bättre grepp på bana vid rätt temperatur än vad ett gatdäck gör.

sandstream skrev:
Jag har väl inte påstått att de INTE skulle funka på gata? :va

Vad jag försöker säga är att ett racedäck håller kortare och blir sämre fortare än ett gatdäck.
De ger däremot bättre grepp på bana vid rätt temperatur än vad ett gatdäck gör.
Vadan detta snack om heat cycles då, det kvittar väl om man ska ha dom på gata :confused:

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back