Myten om svininfuensan - nu har biverkningarna kommit

Hoppas ingen läser som hade släkt som strök med.

Lägg av! Det är precis det här vi pratar om. Ska vi skämmas nu även för att vi kritiserar förfarandet med denna sk epidemi?

Ingen fullt frisk människa har dött av varken svin eller fågelinfluensa. Alla som gott bort har haft det tufft på andra sätt och fågelsvininfluensan är bara "droppen" precis som en vanlig influensa som dessutom skördar fler offer på samma sätt.

Men för guds skull prata inte om förkylning. Någon, någonstans som läser det kan bli KrenKt.

Men det är ju samma sak när jag väljer att helt själv avgör om jag vill ha knäskydd eller ej på mig när jag kör hoj. De som tror att ens säkerhet till stor del hänger på vad man har på sig avslutar alltid en argumentation med att jag ska skämmas över att mitt beslut fattande risker om min egen säkerhet indirekt kostar andra pengar.
Det är samma sak.
Vill jag inte ha sprutor i min kropp, knäskydd på mig som förtar totalupplevelsen av att köra hoj - något jag lägger massor med pengar på, eller något annat som endast rör mig själv ska jag inte behöva ha det, ej heller höra gnäll från en omgivning som inte på något sätt märker av vare sig jag gör på det ena eller det andra sättet utan endast behöver motivera sina egna beslut genom att förkasta mina.

Skit i hur andra lever sina liv om det inte direkt påverkar er själva.

Du hade kännt annorlunda om någon i din närhet låg i riskgrupp och INTE kunde ta vaccinet.

Du kanske borde kolla en gång till och göra rätt den gången.

Men det räcker med att en läser.

Av ren spekulation: Om jag blir överkörd av ett 218 vagnar långt malmtåg och samtidigt har svininfluensa. Lyder dödsorsaken då Svininfluensa?

Du hade kännt annorlunda om någon i din närhet låg i riskgrupp och INTE kunde ta vaccinet.

a: Nej

b: Du har ingen aning om vilka jag har i min närhet och hur dessa har det ställt med sin hälsa.

Last edited:
Du kanske borde kolla en gång till och göra rätt den gången.

Men det räcker med att en läser.

Jag korrigerar mig och citerar Smittskyddsinstitutets hemsida (helt i onödan eftersom du garanterat läst det redan):

Fem patienter har rapporterats avlidna sedan i höstas i komplikationer till influensa A(H1N1) 2009 –infektion, samtliga hade en svår bakomliggande sjukdom och tillhörde därmed en riskgrupp för svår influensa.

"Sedan i höstas" tolkar inte jag som 2011, men du håller säkert inte med.

Jag korrigerar mig och citerar Smittskyddsinstitutets hemsida (helt i onödan eftersom du garanterat läst det redan):

Eftersom artikeln var från februari 2011 tolkar jag det som hösten 2010

Edit:
Sammanlagt har 736 patienter med influensa A (H1N1) 2009 anmälts från hela landet sedan starten på influensasäsongen, vecka 40/ 2010

Last edited:

Så hur var det nu. Dog dessa av svininfluensan eller den bakomliggande sjukdomen?
Om man säger att fem som omkommit haft svininfluensan så kan jag hålla med. Men det säger inget om grissjukdomen.

Du menar att du bara valde höstens resultat istället för förra då den var på topp med flit?:va

Hoppas ingen läser som hade släkt som strök med.

Jag vet inte riktigt vad du tror men de flesta som Inte tar ett vaccin ser det som att "är det min tur så är det"

Varför blanda in de som inte har något med saken att göra?

Smittspridare kan man väl vara vare sig man är vaccinerad eller ej eller har jag fattat fel? Bara inte sjuk om vaccinet funkar,eller?

Om så,vad har mitt beslut attt inte ta vaccin med en som inte kan ta med varandra att göra?

Henrik

Last edited:
För att ingen ska undanhållas information så hittar ni det citerade stycket på den här länken.

Du menar att du bara valde höstens resultat istället för förra då den var på topp med flit?:va

Nämen så oväntat att du kör din vanliga "om du inte tycker så här så tycker du raka motsatsen"-retorik. Nytt grepp verkligen.

Du stöder nollvisionen fullt ut hoppas jag, för jag har vänner som dött i trafiken. Eller skiter du i dom?

Last edited:
Så hur var det nu. Dog dessa av svininfluensan eller den bakomliggande sjukdomen?
Om man säger att fem som omkommit haft svininfluensan så kan jag hålla med. Men det säger inget om grissjukdomen.

Du menar väl inte på allvar att dom skall chansa när det kommer nya utbrott av pandemier bara för att dom KAN vara mindre farliga?

29 omkom 2009-2010, 5 hittills sen i höstas.

Dom flästa i riskgrupp som kunde vaccinnera sig gjorde nog det och totalt 60% av befolkningen.

Så vad hade hänt utan vaccineringen, svårt att säga men jag gissar på att mångdubbla hade strykit med.

Men du kanske ser det som det naturliga urvalet?

Lägg av! Det är precis det här vi pratar om. Ska vi skämmas nu även för att vi kritiserar förfarandet med denna sk epidemi?

Fast ärligt talat är hysterin kring att INTE vilja vaccinera sig nästan lika löjlig. På ett sätt ännu värre, eftersom vissa verkar vilja ha det till någon slags konspiration mot befolkningen. De som fått narkolepsi i Finland, hade såvitt jag förstått det, andra komplikationer som varit del av orsaken till sjukdomsutbrottet. 14 pers av hur många för övrigt?

Sen är såklart inte vaccineringen oproblematisk, men snarare för att det det är läkemedelsindustrin som hypeat upp det, och tjänat stora pengar på att sälja vaccin, än att vaccinen i sig skulle vara orsaken till vår snara undergång.

Jag vet inte riktigt vad du tror men de flesta som Inte tar ett vaccin ser det som att "är det min tur så är det"

Varför blanda in de som inte har något med saken att göra?

Smittspridare kan man väl vara vare sig man är vaccinerad eller ej eller har jag fattat fel? Bara inte sjuk om vaccinet funkar,eller?

Om så,vad har mitt beslut attt inte ta vaccin med en som inte kan ta med varandra att göra?

Henrik

Snarare nonchalansen och det uppenbara föraktet i tråden än ditt personliga val jag reagerade på.

Men tror du man kan smitta någon med ett virus man inte bär på?

En bekant skrev detta för nåt år sedan, och jag kunde inte sagt det bättre själv.
Snart krävs det nya fräscha rubriker för att skrämma konsumenterna till konsumtion ( genom reklamen som finansierar tidningarna och tv-kanalerna ).

"Svininfluensan" hade ju dessutom ingen definitiv koppling till svin överhuvudtaget- med det gav goda rubriker. Ett hundratal forskare har nu säkrat nya forskarmedel till nästa år pga. detta. Läkemedelsindustrin fick in några hundra miljarder kronor på kontrakt, globalt. Notan i bara sverige blir över 1,3 miljarder kronor- för bara medicinen. Sedan tillkommer 7 miljarder till för själva vaccinationen.

Folk gick med munskydd i välregisserade ( ibland av journalister ) poseringar framför kameran under våren 2009 - trots att munskydd är helt verkningslöst mot influensa.

Senare forskning efter sommaren samma år har visat att dödligheten i västvärlden ligger på omkring 1 av 1000 personer. I Sverige verkar den bli betydligt lägre ändå. Det är helt "normalt" för en vanlig influensa. Ledande forskare har uttalat att "svininfluensan" troligen blir en något mildare variant än de vanliga influensorna som kommer varje år. P.g.a. mildheten blir den dock smittsammare, och kommer därför att skörda fler offer än vanligt. Svininfluensan är ett nytt virus, likt tex. "Hongkong" och "Asiaten".

Frågan är: vilka rubriker skrämmer mest? Fram med förslag!

Det blir nog lugnt ett tag. Ett år kanske. Men sedan brakar det loss. Det gäller att skaffa forskningsanslag och skapa rubriker. Vad sägs om:

Råttinfluensan

Skrämmande, inte sant ?

Eller:
Ozonhålsinfluensan

Kanske:
Domedagsklimatet ( det blir flera hundra grader varmare redan om tio år. )

Vad tror ni?
Låt fantasin flöda- likt reportrarna och de anslagskåta forskarna.

Hur nära är nära?
Någon du sover med i samma säng varje natt, visst, då bör man tänka på det (vilket jag gjorde). Men annars... njae, då kan lika gärna hon som tar betalt på ICA vara en större risk.

När var den på topp och hur många var det som gick bort pga svininfluensan?
Något säger mig att du inte vet...

För att ingen ska undanhållas information så hittar ni det citerade stycket på den här länken.

Nämen så oväntat att du kör din vanliga "om du inte tycker så här så tycker du raka motsatsen"-retorik. Nytt grepp verkligen.

Du stöder nollvisionen fullt ut hoppas jag, för jag har vänner som dött i trafiken. Eller skiter du i dom?

Ock som vanligt kan du inte kolla upp vad du skriver om innan du drar iväg en länk.:tummenupp

Japp, stöder nollvisionen, anser inte folk skall behöva dö en för tidig död visste bara inte det var fel. Utövandet av den kanske inte så mycket,

Snarare nonchalansen och det uppenbara föraktet i tråden än ditt personliga val jag reagerade på.

Men tror du man kan smitta någon med ett virus man inte bär på?

Är du övertygad att virus och bakterier som inte gör dig sjuk inte finns i din kropp?

Resistenta personer blir alltså inte bara "inte sjuka" utan även avdödar de organismer som sätter sig i kroppen?

Henrik

Du menar väl inte på allvar att dom skall chansa när det kommer nya utbrott av pandemier bara för att dom KAN vara mindre farliga?

29 omkom 2009-2010, 5 hittills sen i höstas.

Dom flästa i riskgrupp som kunde vaccinnera sig gjorde nog det och totalt 60% av befolkningen.

Så vad hade hänt utan vaccineringen, svårt att säga men jag gissar på att mångdubbla hade strykit med.

Men du kanske ser det som det naturliga urvalet?

Hur många vaccinerar sig mot vanliga influensan? Den plockar resor fler människor. Har du vaccinerat dig mot den? Har vi kommit överens om att det ens var en pandemi?

Hur nära är nära?
Någon du sover med i samma säng varje natt, visst, då bör man tänka på det (vilket jag gjorde). Men annars... njae, då kan lika gärna hon som tar betalt på ICA vara en större risk.

När var den på topp och hur många var det som gick bort pga svininfluensan?
Något säger mig att du inte vet...

Du kanske skall läsa några inlägg upp innan du försöker vara spydig.

Fast ärligt talat är hysterin kring att INTE vilja vaccinera sig nästan lika löjlig. På ett sätt ännu värre, eftersom vissa verkar vilja ha det till någon slags konspiration mot befolkningen. De som fått narkolepsi i Finland, hade såvitt jag förstått det, andra komplikationer som varit del av orsaken till sjukdomsutbrottet. 14 pers av hur många för övrigt?

Inte alls. Hysterin ligger helt och hållet i andra skålen. Någon kommer med en nyhet och folk ansluter sig till detta och försöker upplysa omvärlden och i de fall de inte går är nästa steg att skrämma. Sista fasen till de som inte köper allt är att i sann kristelig lära skuldbelägga dessa.
Att ta avstånd/vara passiv är aldrig att vara hysterisk. Det är bara ett barnsligt motargument från förespråkarna.

Hur många vaccinerar sig mot vanliga influensan? Den plockar resor fler människor. Har du vaccinerat dig mot den? Har vi kommit överens om att det ens var en pandemi?

Du får nog erbjudande om den årliga sprutan vilket år som hälst.:D

Nej jag har inte vaccinerat mig mot någon av dom årliga influensorna och ja det var en pandemisk influensa.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8