Snart krävs det nya fräscha rubriker för att skrämma konsumenterna till konsumtion ( genom reklamen som finansierar tidningarna och tv-kanalerna ).
"Svininfluensan" hade ju dessutom ingen definitiv koppling till svin överhuvudtaget- med det gav goda rubriker. Ett hundratal forskare har nu säkrat nya forskarmedel till nästa år pga. detta. Läkemedelsindustrin fick in några hundra miljarder kronor på kontrakt, globalt. Notan i bara sverige blir över 1,3 miljarder kronor- för bara medicinen. Sedan tillkommer 7 miljarder till för själva vaccinationen.
Folk gick med munskydd i välregisserade ( ibland av journalister ) poseringar framför kameran under våren 2009 - trots att munskydd är helt verkningslöst mot influensa.
Senare forskning efter sommaren samma år har visat att dödligheten i västvärlden ligger på omkring 1 av 1000 personer. I Sverige verkar den bli betydligt lägre ändå. Det är helt "normalt" för en vanlig influensa. Ledande forskare har uttalat att "svininfluensan" troligen blir en något mildare variant än de vanliga influensorna som kommer varje år. P.g.a. mildheten blir den dock smittsammare, och kommer därför att skörda fler offer än vanligt. Svininfluensan är ett nytt virus, likt tex. "Hongkong" och "Asiaten".
Frågan är: vilka rubriker skrämmer mest? Fram med förslag!
Det blir nog lugnt ett tag. Ett år kanske. Men sedan brakar det loss. Det gäller att skaffa forskningsanslag och skapa rubriker. Vad sägs om:
Råttinfluensan
Skrämmande, inte sant ?
Eller:
Ozonhålsinfluensan
Kanske:
Domedagsklimatet ( det blir flera hundra grader varmare redan om tio år. )
Vad tror ni?
Låt fantasin flöda- likt reportrarna och de anslagskåta forskarna.