Mycket snäll och trevlig polis

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Var i Stockholm innerstad idag med tjejen bakpå och körde in på en rätt lång gata som enbart är bussfil, detta enbart för att slippa åka runt 2 kvarter till för att komma dit vi skulle. När jag väl svängt in på gatan så ser jag en MC polis framför mig samt en buss framför honom. När bussen stannar för rött kommer jag ikapp polisen och lägger mig bakom, men han vinkade åt mig och menade på att jag skulle ställa mig bredvid honom vilket jag självklart gjorde.

"Vet du om att det här är en ren bussfil? Inte ens taxi får köra här". Njao, jag misstänkte väl något liknande sa jag och förklarade varför etc. "Jag känner absolut inte för att bötfälla en annan hojåkare, det känns inte rätt med tanke på att vi har samma intresse, men tänk dig för nästa gång, då kanske jag inte är lika snäll". "Det kostar 1000kr att köra i bussfil, pengar som du kan lägga på damen din och göra henne glad istället, så log han. Stort tack sa jag, jag ska absolut tänka mig för bättre nästa gång.

Sedan blev det grönt och vi rullade vidare, längre fram blev det rött igen och jag ställde mig åter bredvid honom, då sa han att han gillade min hoj, att den var fin och jag frågade lite om hans hoj, allmänt trevligt snack kort sagt, sedan avslutade han med att säga att jag skulle ta det lugnt och önskade mig en bra dag :tummenupp

Poliser som dessa får en att bli glad, han var supertrevlig och dessutom snäll, vilket han inte hade behövt vara. Så, det finns många bra och vettiga poliser där ute, bara så att ni som inte gillar poliser vet :)

Alltid trevligt med schyssta Poliser, Tyvärr så är det väldigt få av dem som är det... Övningskörde med en polare för ett tag sen, när vi skulle tanka så stod där en MC polis så vi försökte sega tills han stack. Jag hade dåligt däck bak och lite små saker, men han gick fram till oss och snackade allmänt istället, han var schysst! så vi fortsatte bara efter en stund och inte mer än det:)

Jag har faktiskt aldrig stött på en otrevlig konstapel. Alla jag haft med att göra har varit professionella och väldigt trevliga.

Vad gjorde polisen i bussfilen då? borde inte de föregå med gott exempel i trafiken? Eller hade han tänkt skriva ut böter till sigsjälv också :va:va:confused:

...och för att de (poliserna) ska fortsätta vara snälla, måste vi vara snälla tillbaka.

Sånna där har jag bara hört talas om. Jag har aldrig träffat en trevlig polis. Hoppas springa på en nån gång, men framtills dess är de bara en myt :P

Jag har faktiskt aldrig stött på en otrevlig konstapel. Alla jag haft med att göra har varit professionella och väldigt trevliga.

Samma här. Jag har aldrig stött på en polis som varit otrevlig. Dom har alltid uppträtt proffesionellt, korrekt och ganska trevligt.

Vad gjorde polisen i bussfilen då? borde inte de föregå med gott exempel i trafiken? Eller hade han tänkt skriva ut böter till sigsjälv också :va:va:confused:

Polisen får köra var dom vill i stort sett.
Nedanstående gäller för hur polisen får köra.

1. Tjänsteutövning. =’Inte bråttom alls’. Inget särskilt har hänt, och konstapeln är mest ute och njuter av vårsolen i godan ro.

Gäller oavsett om konstapeln åker civil, målad eller ens privat bil (förutsättningen är att konstapeln jobbar eller träder i tjänst genom att genomföra ett ingripande på fritiden).

Det är tillåtet för konstapeln att köra på cykelbana, gågata och att parkera var konstapeln så önskar. Även där inte andra får. Har konstapeln någon anledning som inte ens behöver vara konkret (yrkesutövning) kan konstapeln backa på motorväg, köra mot enkelriktat, förbjuden infart, förbud mot motorfordonstrafik och i terräng plus en mängd andra märkligheter som för vanliga dödliga innebär lagbrott.

Konstapeln måste dock fortfarande hålla hastighetsbegränsningarna.

- – -

2. Brådskande yrkesutövning. =’bråttom’. Nu har konstapeln ett jobb som av någon anledning gör att det känns som det är ont om tid, och man behöver skynda sig lite. Anledningen bör vara någorlunda konkret.

Gäller oavsett om konstapeln åker civil, målad eller ens privat bil (förutsättningen är att konstapeln jobbar eller träder i tjänst genom att genomföra ett ingripande på fritiden).

Förutom det som redan är tillåtet i punkten 1 kan konstapeln nu köra så fort han vill. Märk väl att man inte behöver ha blåljus, eller ens köra en bil som är utrustad med sådana - för att avliva en oerhört seglivad myt.

- – -

3. Trängande fall. =’väldigt bråttom’. Något har hänt som gör att konstapeln bedömer det som att det nu är bråttom som attan. Livsfara eller stora materiella skador kan bli följden om man kommer för sent. Det kan röra sig om överfallslarm eller pågående brottslighet.

Gäller endast i utryckningsfordon (kan dock vara ett civilt sådant med blåljus och siren).

Alla trafikregler har upphört att gälla för konstapeln. Under iakttagande av särskild försiktighet får man i princip köra på två hjul mot körriktningen på motorväg i 300 km/h, om nu det är vad som krävs.

- – -

Siren och /eller blåljus är inte olika angelägenhetsgrader, utan är något som väljs beroende på behovet. Räcker det med blåljus är det bra så. Annars använder man sirenen om man känner behov av det. Har man sirenen på och trycker på bilens vanliga tuta ändrar sirenen ton för att markera att man närmar sig en korsning (det ”andra” ljudet är framtaget för att det lär höras bättre i stadsmiljö). Anordningarna är endast till för att påkalla fri väg och betyder helt enkelt att andra trafikanter är skyldiga att flytta sig.

Man kan ha blåljusen på utan siren, men inte sirenen på utan blåljus. Det är tekniskt omöjligt.

Vilket av dessa ovan nämnda tre grader av ”bråttomlägen” man väljer är upp till konstapeln själv. Man kan välja att släcka ljus och gå upp och ned i ”graderna” beroende på bedömning av läget eller ny info via radio.

Ovanstående beskrivning är hämtad från bloggen Morgonsur.
http://morgonsur.wordpress.com/

Last edited:
Polisen får köra var dom vill i stort sett.
Nedanstående gäller för hur polisen får köra.

Som sagt, skrev BÖR de inte föregå med gott exempel, jag vet ju att polisen kör som mongolider och sen parkerar mitt på gatan utanför donut-fiket. Men bör det verkligen vara så? Känns ju fel att de ska peka med pekpinne på folk när de själva utan anledning orsakar faror för andra (och en del del olyckor)

Den polis med aspirant som tog mitt körkort för några år sedan i Malmö när jag körde personbil var ett stort djävla rötägg.Hade denna polis slagit av en enda km/h på fortkörningen som hade räckt i detta fall så hade mitt kort klarat sig.Men icke.Rötägg som sagt var.Han är väl fortfarande där ute någonstans och förpestar folks liv. :finger

Heder till de två poliser som en gång gav mig poliseskort en sen sommarnatt på en öde landsväg i Småland när strömmen till ljuset krånglade på min 24 meters lastbil och släp som var helt mörklagd när jag satte en stor ficklampa uppe i vindrutan och sakta körde vidare i mörkret.Mötte polisbilen som vände och frågade vad som kunde göras när det var lika farligt att jag stod stilla i vägrenen.De gav mig som sagt var eskort mitt i natten i flera mil till en lämplig verkstad.Heder åt dessa två poliser som jag aldrig kommer att glömma.Jag bjöd på kaffe ur min termoskanna när vi var framme.STORT TACK ÄN IDAG. :tummenupp :crash

Last edited:
Heder till de två poliser som en gång gav mig poliseskort en sen sommarnatt på en öde landsväg i Småland när strömmen till ljuset krånglade på min 24 meters lastbil ...

Precis så det ska vara :) hjälpsamma poliser som hjälper till där de kan och tjänar folket, och inte som de som tycker det e roligt att terrorisera människor (om de inte är farliga kriminella då).

Av det tjugotal gånger jag blivit stannad av polis har det bara en enda gång varit ett rötägg som skulle visa att han minsann var alfahanne. Fick i en flygande besiktning tipset att laga det avrostade avgasröret med en kakburk i plåt en gång till och med. Tre mycket trevliga poliser den gången

Att det startas en tråd om SNÄLLA POLISER säger väl en hel del om sveriges poliskårs problem att möta vanliga svensson med trevligt bemötande.
Jag själv har personligen mötts av mer än 90% dåliga poliser med fel attityd i alla möjliga olika situationer där dom har försökt vara dryga, överlägsna, kaxiga, rent hotfulla osv osv...
Vilket i sin tur lett mig till ett grundligt polishat och där jag har lärt mig hur mkt jag KAN provocera dom utan att pågå ngt fel enligt lagen...!!
Så när polisen är trevlig är JAG trevlig, när dom testar att dryga sig mot mig så är jag dryg tillbaka.
Kan lugnt säga att polisen i sthlms län har verkligen problem att uppföra sig.

.../Yoshi

Som sagt, skrev BÖR de inte föregå med gott exempel, jag vet ju att polisen kör som mongolider och sen parkerar mitt på gatan utanför donut-fiket. Men bör det verkligen vara så? Känns ju fel att de ska peka med pekpinne på folk när de själva utan anledning orsakar faror för andra (och en del del olyckor)

Jovisst bör dom föregå med gott exempel. Så dom ska inte ligga och köra slalom mellan köerna på E4 bara för att dom får. Dom ska likaså inte göra andra dumheter bara för att dom får.

Däremot så är det ju så att polisen har till uppdrag att patrullera även där vi normalt sett inte får köra. Det medför att dom ibland kommer att vara ute på cykelbanor, i parker osv med bilar och motorcyklar.

Sedan är det också så att dom liksom alla andra människor emellanåt behöver ta en paus under arbetsdagen och kanske äta lunch eller ta en fika. Då ska dom enligt föreskrifterna se till att bilen eller motorcykeln är parkerad i omedelbar närhet till där dom befinner sig för att dom snabbt ska kunna kasta sin nyköpta och ännu ej avsmakade kebabrulle och dra iväg på utryckning.
Det innebär att om dom går på Donken och äter så måste dom i stort sett parkera precis utanför skyltfönstret. Finns inga bra parkeringsplatser där så är dom i stort sett tvugna att parkera på något annat sätt i närheten för att inte bryta mot sina arbetsföreskrifter.
Dessutom så är det dessutom så att om dom just köpt en burgare och fått den i handen och det kommer ett larm så får dom slänga sin nyss köpta burgare och dra.

Att polisen kör på bussgator anser jag inte har något att göra med att föregå med gott exempel. Dom har som jobb att patrullera även där. Om dom däremot börjar köra illa när dom ligger på landsvägen så är det illa.

Körde i en dansk bussfil efter en bil, med kö i vanliga körfältet. Bilen framför passerar en polisbil som ställer sig på gasen och bränner ut i bussfilen, utan blinkers, varpå jag med nöd och näppe undviker att bli mos genom någon sorts broms-sväng-gasa i bästa SMC-maner och rullar om polisbilen på yttenkanten. Han väljer då att istället stanna mig, och kläcker ur sig kommentaren "Jag tänkte stanna han framför dig, men du kom visst i vägen! Höhö". Kostade mig 400 kr bussfil (värt!) + 400 kr för att ha glömt körkortet hemma (ovärt, 150 meter hemifrån!). Jag sa inte ett ord trots att jag mer än gärna påpekat vad jag egentligen tyckte om det danska polisväsendet!

Det är av min erfarenhet stor skillnad på dansk och svensk polis! Så ta det försiktigt i pluttelandet i syd så att ni inte blir överkörda av polisen!

Visst har du säkert rätt i vad du skriver, beror ju lite på hur man väljer att se saker och ting. I TS fall skulle jag aldrig i livet tro att polisen körde i bussfilen för att patrullera, utan han ville ju naturligtvis använda samma genväg som TS av precis samma anledningar som TS (orkar inte köra runt).

Sen ska man patrullera i t'ex en park så kan de väl gå ur bilen en liten stund istället för att plöja in bland folk med en stor V70.

Men sen hur man väljer att se saker beror nog mycket på vad man har för preferencer sen tidigare. Lyssnat lite på polisradio också, då blir man lite cynisk sen.

Last edited:
Att det startas en tråd om SNÄLLA POLISER säger väl en hel del om sveriges poliskårs problem att möta vanliga svensson med trevligt bemötande.
Jag själv har personligen mötts av mer än 90% dåliga poliser med fel attityd i alla möjliga olika situationer där dom har försökt vara dryga, överlägsna, kaxiga, rent hotfulla osv osv...
Vilket i sin tur lett mig till ett grundligt polishat och där jag har lärt mig hur mkt jag KAN provocera dom utan att pågå ngt fel enligt lagen...!!
Så när polisen är trevlig är JAG trevlig, när dom testar att dryga sig mot mig så är jag dryg tillbaka.
Kan lugnt säga att polisen i sthlms län har verkligen problem att uppföra sig.

.../Yoshi

Att du provocerar dom så mycket du kan utan att bryta mot lagen är ju något som knappast får dom att vara snälla och vänliga.

Att du är trevlig när dom är trevliga är ju bra. Däremot skulle jag säga att du själv har allt att vinna på att satsa på att vara trevlig även om du uppfattar det som att dom testar att dryga sig.
Det kan ju faktiskt vara så att du missuppfattar något och börjar dryga dig mot en polis som inte hade för avsikt att dryga sig. då är det ju du som sätter igång drygandet och då kommer småböter för allt dom kan hitta som ett brev på posten.
Är det så att en polis faktiskt drygar sig och du bemöter det med att vara trevlig så kan det faktiskt hända att han kommer av sig och slutar vara dryg och det kan bespara dig böter för miniskylt, högljudd slipon eller annat som dom annars kan tänka sig att anmärka sig.
I många fall så kan dom faktiskt tänka sig att låta mindre skitsaker passera med en tillsägelse om du bara väljer att vara trevlig alldeles oavsett. Börjar man käfta så kommer dom med största sannolikhet att se till att klämma åt så mycket dom kan.

Och det kan ju faktiskt vara så att du oavsiktligt beter dig på ett sätt som polisen uppfattar som att du försöker dryga dig och svarar tillbaka. Då kan du snabbt avbryta det genom att konsekvent försöka vara trevlig.

För som sagt. Jag har själv blivit stoppad av polisen vid kanske 50 talet gånger i fartkontroller, flygande besiktningar och nykterhetskontroller och jag har aldrig råkat ut för att en enda polis varit det minsta otrevlig. Dom enda saker som jag faktiskt fått böter för är fortkörningarna. Trasig lampa i nummerskyltbelysningen och liknande har dom släppt med en tillsägelse att jag nog borde byta lampan. Och jag är ganska övertygad om att det har att göra med att jag konsekvent försöker vara trevlig.

En enkel fråga.
Ni som uttrycker ert missnöje med polisen.
Blir det bättre eller sämre av att bemöta polisen med förakt och tycka att det bara gör fel?
Eller skulle det kanske bli bättre av att folk i allmänhet är trevlig mot polisen om man blir stoppad för något?
T.ex har jag kört för fort får jag ta mitt straff om polisen tar mig. Varför ska jag då vara otrevlig mot polisen? De gör ju bara sitt jobb.
Åkt på böter för fortkörning samt för att jag kört i bussfil.
Visst polisen hade kanske en ton i rösten som indikerar på att de var beredda på att man skulle neka och påstå att de var dumma i huvudet. Men märkligt nog blev de trevliga när jag var trevliga mot dem. Jag fick till och med en lägre böter i ena fallet tack vare jag var trevlig.
Tänk er själva att ni har ett arbete där ni bara möter en massa sura människor.
Hur vore det?
Hade ni i deras situation tagit för givet att ni kommer få skit för att ni gör ert jobb eller hade ni glatt gått fram till varje fortkörare?
Tror de flesta här på detta forum ganska fort hade blivit den surgubbe ni tycker polisen är om ni haft samma yrke.
Kan förstå att man surar till för en fortkörningsböter.
Men är det polisens fel att ni kör för fort? Nej tror inte det!

Mitt tips hantera polisen som du vill att de ska hantera dig.
Stå för att ni gjort ett lagbrott om de stoppar er och ta ert straff.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT