mt5 problem :p ursäkta moppe tråd...

Tok!g skrev:
Hade själv samma problem på min DT med 70 cc och 24 mm förgasare, Jag byte bara munstycke till ett större och då gick den bra. Hade 190 tro ja i munstycke storlek :D


men det funkade ju först.. sen blev det bara sådär.... jag skulle tro att det slitits hål ngnstanns i min silikontätning så den tjuvar luft... ska prova imorgon med startgas som ngn nämnde ovan....
man vill ju inte störa kvareret med ngt som låter som en 250cross utan ljuddämpare mitt i natten :P
 
ojojoj... den beter sig bara konstigare och könstigare....

nu räcker det att jag kickar en gång så har jag den på 12000 varv... den drar mig upp för backar på tomgång :S

det måste vara något med nippeln i förgasaren för när jag skulle sätta i själva nipelsaken så ville den inte riktigt i utan nipeln hamnade brevid sitt lilla hål.... men tillslut hoppade den i av sig själv efter lite ruklande...

så det går ej så bra att prova med silikon när den redan ligger på så höga varv :)
ska prova köpa ny nipel imorgon..

märkte även att mitt i backen tappade den lite varv och då började den blödra och ville lägga av som förut men nästa sekund drog den på av sig själv igen....
så problemet är dubbelt nu =D


men nu skulle man ju kunna göra en farbror blå fälla :P
man gömmer tändningen och väntar på att han ska komma :) han kickar den startar. varvar 15000 skär och hela cyllen pajar... =D han köper mig en ny fungerande moped :P
 
motorer som tokvarvar utan ork tar tjuvluft någonstans, bort med hela rasket och skaffa pckningar.
 
Rstu skrev:
men först funkade den ju bra... sen helt plötsligt så kom problemet.. har mustycket krympt när jag tvättat den kanske? :) eller varför skulle den helt plötsligt sluta gå bra :P





skulle behöva startgas.. det lät som ett smart knep och kolla om den tjuvar luft...

Ok. Är förgasaren helt ren så gå på att kolla vidare i insug/reeds och om den suger tjuvluft nånstans.
 
RSTU... Har du haft bort Trotteln?
Orsaken till att den tokvarvar kan mycket väl vara så enkel att du satt tillbaka den på fel håll, det går (JAG VET!)

Då har du 3/4 gas som tomgång :tummenupp

Det andra felet kan vara en packbox på veven som läcker, den vänstra tror jag det var som är lite känslig. Det kan du fixa genom att helt enkelt trycka på en till utanför den andra.

MVH Glenn
 
Herrejävlar här var mycket olika svar....

Jobbar med att bla mecka moppar så jag får väl försöka ge ett svar då... :gnissla
Iofs inte MT5 men man har ju haft sånna själv =)

Antar att den har stått ett tag, kolla munstyckerna i förgasaren, vet att du skrev att du hade rengjort med kolla så man kan se igenom både hög och lågfartsmunstycket.
Lågfartsmunstycket är mycket litet och sätter lätt igen sig.
Räcker inte alltid med att blåsa rent utan ibland får man peta med nått smalt.

Reedventilerna tror inte jag på för om dom är kassa brukar den inte starta alls.
Driftprobelm är sällan relaterat till reedsen.

Det är ju helt klart ett förgasarproblem och om inte detta hjälper så får du göra som tidigare nämnts, chocka och se hur den beter sig eller stryp lufttillförlsen. Tycker verkligen det låter som att den får för lite soppa eftersom den är så orkeslös och varavar så mycket.

Sen kan inte blå silicon ersätta packningarna utan möjligen hjälpa till att täta dålig packningar. Packningarna är på vissa ställen som en ''distans'' med, tex i cylinderfoten.
Tar du bort den så blir det högre kompression och ändrade porttider.

En packningssats till hela motorn på en MT kostar typ 50-100:- det är ju bara att skaffa och byta alla.
 
Last edited:
Busgrabb skrev:
1. Antar att den har stått ett tag, kolla munstyckerna i förgasaren, vet att du skrev att du hade rengjort med kolla så man kan se igenom både hög och lågfartsmunstycket.
Lågfartsmunstycket är mycket litet och sätter lätt igen sig.
Räcker inte alltid med att blåsa rent utan ibland får man peta med nått smalt.


2. Det är ju helt klart ett förgasarproblem och om inte detta hjälper så får du göra som tidigare nämnts, chocka och se hur den beter sig eller stryp lufttillförlsen. Tycker verkligen det låter som att den får för lite soppa eftersom den är så orkeslös och varavar så mycket.

3. Sen kan inte blå silicon ersätta packningarna utan möjligen hjälpa till att täta dålig packningar. Packningarna är på vissa ställen som en ''distans'' med, tex i cylinderfoten.
Tar du bort den så blir det högre kompression och ändrade porttider.
QUOTE]



1. Kan inte det där så bra.. vad lågfarts och högfarst munstycket osv sitter och ser ut och påverkar...
men jag fick hjälp av en duktig snubbe att göra rent den iaf så jag tror han fixade även det där..


2. Förr körde jag alltid med choken ute för den gick bäst då... jag är inte nån expert på vad jag ska ha för munstycken och allt vad det heter så jag lät det vara eftersom den funkade jätte bra som den va, bara jag hadde choken ute...

3. blått sikikon annvänder jag bara mellan förgasare och cylinder...
Packningen mellan cylle och toplock samt packningen mellan cyllen vevhuset är ganska nya packningar jag köpte....
 
solitude skrev:
RSTU... Har du haft bort Trotteln?
1. Orsaken till att den tokvarvar kan mycket väl vara så enkel att du satt tillbaka den på fel håll, det går (JAG VET!)
Då har du 3/4 gas som tomgång :tummenupp

2. Det andra felet kan vara en packbox på veven som läcker, den vänstra tror jag det var som är lite känslig. Det kan du fixa genom att helt enkelt trycka på en till utanför den andra.

MVH Glenn

1. trotteln är den här saken man som går från gaswiren va? som man stoppar ner och skruvar fast i förgasaren? kan jag vända den bakochfram? den ser ju nästan likadann ut på båda sidorna..

2. vänstra packboxen? vänta nu.. finns det höger och vänster? vart är vi någonstanns på moppen???
 
Rstu skrev:
1. Kan inte det där så bra.. vad lågfarts och högfarst munstycket osv sitter och ser ut och påverkar...
men jag fick hjälp av en duktig snubbe att göra rent den iaf så jag tror han fixade även det där..


2. Förr körde jag alltid med choken ute för den gick bäst då... jag är inte nån expert på vad jag ska ha för munstycken och allt vad det heter så jag lät det vara eftersom den funkade jätte bra som den va, bara jag hadde choken ute...

3. blått sikikon annvänder jag bara mellan förgasare och cylinder...
Packningen mellan cylle och toplock samt packningen mellan cyllen vevhuset är ganska nya packningar jag köpte....


Det du säger att den går bättre med chocken är ju ett bevis på att den går för snålt !
Byt huvudmunstycke, det sitter i mitten i flotörhuset (koppen under) på förgasaren.
Har du en 20 mm trimmförgasare så går det att byta huvudmunstycke utan att ta loss den genom en stor mutter undertill på förgasaren.
Har du en 16.5 eller 24 trimmförgsare så får du plocka loss den och ta loss ''koppen'' under och byta.
Kolla vad du har för munstycke och byt sedan stegvis upp dig.
Som du beskriver det så kan du nog gå upp en del i munstycke, verkar gå väldigt snålt.

Även om du bara har silicon som insugspackning så är det inte heller bra, montera riktiga packningar för det kan säkerligen läcka luft där nu.
Som sagt, det kostar ju inget med packningar.

Börja med att försäkra dig om att du inte har något luftläckage nånstans innan du börjar byta munstycke o så.
Kör med startgas och spreja på alla tätningsytor när motorn är igång, varavar den upp så har du läckage.
 
Last edited:
hmm vänta lite nu.. jag har fått för mig att det är den här nålen i trotteln jag ska byta... har jag fel? ska jag köpa längre? kortare? eller är det något annat inutii förgasaren jag ska byt ut och vad är de för något? huvudmunstycket? hur ser de ut? :P haha jag har noll koll...
 
Rstu skrev:
hmm vänta lite nu.. jag har fått för mig att det är den här nålen i trotteln jag ska byta... har jag fel? ska jag köpa längre? kortare? eller är det något annat inutii förgasaren jag ska byt ut och vad är de för något? huvudmunstycket? hur ser de ut? :P haha jag har noll koll...

Nålen behöver du nog inte byta, kanske ändra läge på den när du finjusterar senare. Men huvudmunstycket behöver nog bytas. Fast kolla först att den inte tar tjuvluft. Men fixa så att trotteln sitter rätt innan.
Det sitter ett spår i trotteln, och det ska passa med stiftet i förgasaren där du för ner trotteln. Att smörja trotteln med tunn olja kan vara bra också. Sen får du känna så att trotteln rör sig när du rör på gashandtaget. Och den går ner mot tomgångsskruven med ett "klick".
 
Last edited:
crash test doll skrev:
Låter som förgasarproblem tycker jag, men den är ju tydligen rengjord...

Min nål va skev vid ett tillfälle... betedde sig ungefär som din gör nu.


Hade en mt5 innan och hade samma problem. Men jag rengjorde bara förgasaren så brukade den funka perfekt igen...
 
Har moppen gått bra tidigare med samma huvudmunstycke skall du inte behöva byta nu heller. Låter som den nyper luft. Kolla att packningen mellan insuget och förgasaren är hel. Kolla packningarna mellan insug, membran och cylinder. Kolla även cylinderfotspackningen. Den borde det inte vara. Inte krångligt att skruva bort förgasare och insug så frågan är om det är värt de där 50kr en startgas flaska kostar. Går ju lika bra att bara skruva bort och kolla.

Du säger även att membranet glipar, inte 100% det heller borde byta. Iofs kan de funka hyggligt ändå med tanke på att det trycks fast när kolven komprimerar luften i vevhuset.

Kan även bero på dåligt komp. Men jag betvivlar. Dock sa du att det var en skruv borta från membranet. Var är den nu? Och var har den varit? Kan vara slut me cylinderlopp och kolv. Men kompen känner du ju hyggligt när du kickar igång skiten.
 
okej kan berätta hur långt jag kommit på vägen nu...

anledningen till högvarv var lite pinsam.. hadde vänt trottel grejen åt fel håll....

jag har Mycket bra komp i cyllen tycker jag själv :P måste iaf anstränga mig lite granna för att få ner kicken...

jag provade med startgas när motorn var igång och sprutade ner hela mopeden men den varvade inte mer för det så den tjuvnyper nog inte luft...

jag har provat ge den mer luft genom att ta bort slangen mellan luftbox och förgasare.

jag var och handlade nya munstycken till förgasaren jag har (16,5mm)
munstycket som satt i var 110 jag provade med 130 men den gick fortfarande inte att starta utan choke och den gick inte att hålla igång utan choke heller för den delen..
hur mycket ska jag behöva gå upp i munstycke tror ni???

nu när jag har choken och startad den så ha jag tomgångsskruven 1mm från urskruvad ur förgasaren och ändå tycker jag den varavar lite för mycket för att vara på tomgång... vad kan de bero på??
 
Last edited:
Känns som kunskapsnivån är lite låg här för att veta vad du pysslar med men ok :rolleyes:


Om du nu kan utesluta att den inte drar tjuvluft så är det ju bra.
Blev det inte skillnad när du gick från 110 i storlket på huvudmunstycket till 130 så känns det som att det är nån skit i munstyckshalsen genom förgasare som bensinen passerar, ser du igenom bra ?

Hur står luftskruven ? Grundinställ den genom att dra in den till botten och justera sedan ut den 1.5 varv vilket brukar vara grundinställning på dom flesta förgasare.
 
Stora framsteg idag :) idag fick jag igång lite gas på den iaf... och det gick att köra som vanligt men efter nån minut så blir det lika igen men då om jag låter den stå ett tag så funkar den ett tag igen... ska prova att göra rent mellan bensinslangen och den här koppen i förgasaren nu... kan ju vara där imellan som bensinflödet skiter sig... eftersom den funkar ett tag men sen slutar...
 
Rstu skrev:
Stora framsteg idag :) idag fick jag igång lite gas på den iaf... och det gick att köra som vanligt men efter nån minut så blir det lika igen men då om jag låter den stå ett tag så funkar den ett tag igen... ska prova att göra rent mellan bensinslangen och den här koppen i förgasaren nu... kan ju vara där imellan som bensinflödet skiter sig... eftersom den funkar ett tag men sen slutar...
Men du har väl haft isär flottörhuset ( koppen ) och kollat så att där är rent och snyggt? Där sitter även munstycken som du ska rengöra, sedan har du ju en flottörnål som måste funka bra med annars får du ju detta fenomen med.
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Men du har väl haft isär flottörhuset ( koppen ) och kollat så att där är rent och snyggt? Där sitter även munstycken som du ska rengöra, sedan har du ju en flottörnål som måste funka bra med annars får du ju detta fenomen med.
//Tobbe


ja jag har gjort rent i flotör huset och i munstycket, men kan mistänka att jag missade lite mellan bensinslangen och flotörhuset... och att det inte rinner ner tillräckligt med bensin den vägen...
 
Rstu skrev:
ja jag har gjort rent i flotör huset och i munstycket, men kan mistänka att jag missade lite mellan bensinslangen och flotörhuset... och att det inte rinner ner tillräckligt med bensin den vägen...
Tog du bort flotörerna?
Dvs dom där flytmojjarna sitter ju på en slags anordning som i sin tur sitter fast i gasaren, där den sitter fast ligger en nål under plåten, det är den som stoppar flödet när huset är fullt.
Kärvar den nålen så kanske den inte släpper in tillräckligt med soppa i gasaren.
Men var försiktig när du pillar med det är man för våldsam eller oförsiktig kan du ändra flottörnivån genom att du böjer läppen som trycker på just flottörnålen.
//Tobbe
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top