mt5 problem :p ursäkta moppe tråd...

Bearing skrev:
Jag håller med om att mjölkförpackningar funkar bra. Men det är engångspackningar, blir spröda av värmen. Det är bättre med packningsmaterial på ark som t.ex. biltema säljer.
Givetvis är riktigt packningsmatrial bättre, men det är varken gratis eller finns i mammas kyl :hihi
//Tobbe
 
Rstu skrev:
okej men då vågar jag mig på en isärskruvning av cyllen nu :) säger till ifall jag inte får ihop det igen :P
det blir nog ditt tips om mjölkförpackningar som tätning.. vem orkar vänta en hel dag på att silikonet ska torka...

skriver här hur det går osv...

forstätt gärna att komma med tips....

Ja.. nån nämnde mjölkförpackningar o det e kalasbra packgrejer men som topppackning är det inte att rekomendera. Originalpackningarna brukar ha en stålkantad insida (den runt cylinderloppet) o det har sina orsaker så sätt inte en "mellanmjölkare" där men i övr. så e det bra. Reedkorgen är den ram som reedbladen sitter monterade på.
 
wieee det börjar bra... det börjar med att jag lägger en av kåporna till min tdr åt sidan..,.

jag går därifrån en stund och när jag kommer tillbaka ligger kåpan på golvet tillsammans med en stor nyckelstats, en flaska polermedel och en rulle tejp :S

min dag idag :banana
 
Last edited:
Jag måste bara säga: Fan vilken nostalgitripp man fick av denna tråd, tänk va enkelt det mesta va på en moped, gått om plats mellan motor och ram :tummenupp :yoparty
 
är de inte fortfarande plast i mjölkförpackningarna?
min polare satt ditt en sån sen smalt plasten ner i cylen o de vart skit av allt :rolleyes:
 
ozeo skrev:
är de inte fortfarande plast i mjölkförpackningarna?
min polare satt ditt en sån sen smalt plasten ner i cylen o de vart skit av allt :rolleyes:

Tror inte att begagnat mjölkpaket är lösningen. Då jag var liten och inte ville köpa packning så skar jag ut dom av våtrumsmatta det funkade skitbra.Denna tråd=(Snacka om rackelmek AB)
 
Som redan påtalats flera gånger kolla din reedventil. Fy fan vad jag har ont i huvet :fyllisar
 
ozeo skrev:
är de inte fortfarande plast i mjölkförpackningarna?
min polare satt ditt en sån sen smalt plasten ner i cylen o de vart skit av allt :rolleyes:
Fungerade ypperligt på min moppe och tom min enduro fick en packning av detta eminenta matrial då det var bråttom ut i skogen och ingen handlare öppen på söndagen.
Den tunna tunna plastfilm som ligger på mjölkpaketen tvivlar jag starkt på har möjlighet att koksa igen en cylinder, det var inte ngn annan typ av förpackning?
Jag menar, det var inte precis jag som kom på iden till att använda just detta matrial.
Toppackningen på min sachs var även den av papper, funkade kalas även där med mjölkpackning.
//Tobbe
 
om du har bytt cylinder så kanske det är en 5.5
detta leder till att mt5 vill ha mer luft. om du har
kvar orginal gummit i luft burken (det som är 9o grader)
så stryper det och du får ingen kraft. testa och plocka av
sidan på luft burken och kör en sväng. om det är så att det
en 5,5 så ska du också lämplingen byta botten munstycket i
för gasaren från ett 5.5 till 6.5 för att minska risken för att
kolven nyper

lycka till
 
Jag hade samma problem när jag monterade motorsågsförgasare och glömde reedventilen. Startar men sen inte mkt mer.
 
okej så det ni säger redventilerna alltså? men jag tror nog att dom ska hålla tätt...
jag ser ingen glipa mellan membranen... om man inte lyser med ficklampa så kanske det är en glipa på en av dom 4 på 0,04mm men det ska väll inte göra så mycket?

påtal om de så tänkte jag vända mebranen upp och ner men skruvarna SATT FAST! :D går ej att få bort... fastlimmade eller vad de nu är så det finns nog inte så mycket jag kan göra där...

nästa troliga orsak är att den nyper luft någonstanns... men jag tycker att jag dragit tätt.. får väll prova att ha på nytt silikon...

luftburken annvänder jag inte alls just nu pga 70cc och en förgasare som PÅ16,5mm
 
Last edited:
När du har startat den och den går på
tom gång, pröva att spraya start gas på
på insugnings gummit och cylinder foten,
ökar varvet så läcker det..
Akta bara så att du inte sprayar för nära
insuget.. (så man inte blir lurad)
 
Du kan inte ha vänt kolven bak-och-fram? Sitter väl en pil på toppen av den som ska peka på avgasporten om jag mins rätt?!
 
Börja jobba från tanken, rengör bensikranen, försäkra sig om att bensinen kommer till förgasaren. Förgasaren är mycket käsnlig på en liten 70cc..

Försäkra dig om att den är rätt inställd m.m.

Jag vill även säga att det finns ett packningsmaterial på biltema som inte kostar mer än en tjuga, som du kan tillverka din egna packningar med(skära ut). Då kan du göra många packningar =)

Reddventilen fungerar som en backventil, när bensinen har passerar den in till vevhuset kan den inte komma tillbaka till förgasaren. Om det glipar där så går det int bra =/.

Kolla så att det är stark sin gnista på stiftet, det ska vara fint att titta på
=-)!!

Sen så låter felet som nåt förgasarfel...... pilla på alla skruvar o sånt på förgasaren o gasa lite o så.. hehe Testa allt som finns!

Sätt den på reservtanken, prova att köra med choken på o se vad som händer... Går den bättre med choken på så får den för mycket luft och för lite bensin, då bör du testa med nåt luftfilter på som stryper lite, eller byta till större munstycke.

Antingen är det nått lätt fel, eller så är den skuren i värsta fall..

Alltid gött när man får rätt på möget, så har man lärt sig nåt nytt :tummenupp

ha d fint
 
Ex3mX skrev:
Du kan inte ha vänt kolven bak-och-fram? Sitter väl en pil på toppen av den som ska peka på avgasporten om jag mins rätt?!



Hahaha! En klassiker! :tummenupp

Den gammla dt:n man hade mådde inte bra av det, men den gick ett litet tag utan problem. Sen när jag skulle varva ut den i en nerförsbacke smulades kolven sönder. :hihi
 
cRoC skrev:
Byt upp dig i munstycke


men först funkade den ju bra... sen helt plötsligt så kom problemet.. har mustycket krympt när jag tvättat den kanske? :) eller varför skulle den helt plötsligt sluta gå bra :P





skulle behöva startgas.. det lät som ett smart knep och kolla om den tjuvar luft...
 
Rstu skrev:
Testar här istället efterssom det är helt omöjligt att få ett seriöst svar från bike.se moped forumet... ursäkta om det är en moppe tråd^^

jag ska har en gammal mt5a som fått lite problem...
den startar och så men inte mycket mer...

när jag vrider på gasen så varvar den inte utan den dör istället....
vet inte riktigt hur jag ska förklara men hoppas ni förstår...
som om den skulle få för mycke eller för lite bensin...

jag har provat allt känns det som...

jag har:
gjort rent avgassystemet.
gjort ren förgasaren.
gjort rent tändstiften.
kollat membranen.
gjort rent luftfiltret.

ett litet tips är att när jag kollade membranen så hadde en av skruvarna som höll fast dom lossnat... (troligtvis annledningen tilll att den skar förra sommarn...) jag har ej hittat på skruven men den kan ha ramlat ut nånstanns i allt skruvande...

iaf jag provade att sätta i en ny skruv så det vart tätt igen men det blev ingen skillnad för det..


ibland lyckas jag även få upp varven på den men så fort jag släpper kopplingen lite så den får motstånd så lägger den av.. ingen ork alls har den,... det enda den orkar är tomgång..


har ni någon aning om vad jag ska göra här näst.. vad som kan vara fel?

jag har själv haft en mt5:a för 2 år sen.

pröva att sjustera luftskruven, om inte det hjälper kan jag garantera dig att den får för mycket bensin eller att den tjyvar luft någonstans tex dåliga pakningar,hål i gummi slangen som går till luftburken eller nåt.

när du skruvar på luftskruven är det bra om det är igong och att du gasar för då hör du när den varvar bättre.om den är fel inställd så varvar den dåligt(den blir helt årkeslös).
 
Last edited:
Hade själv samma problem på min DT med 70 cc och 24 mm förgasare, Jag byte bara munstycke till ett större och då gick den bra. Hade 190 tro ja i munstycke storlek :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top