MT-10 gen 1 bränsleförbrukning

Dessutom, att jämföra en helt standard hoj med en som har flashad ECU kan bli vilseledande.

ECU’n kan flashas av en mängd olika anledningar, men de flesta gör det för att man byter till ett avgassystem som andas bättre och / eller för att man vill eliminera den usla gasrespons som kommit på köpet med katalysator, miljövänlighet och högre Euroklassningar.

De flesta eftermarknads avgassystem kräver en bränsleblandning som i genomsnitt är fetare än standard. Gör man dessutom något åt den ryckiga gasresponsen (orsakad av branschtermen ”deceleration cut”, det vill säga att en eller flera bränsleinjektorer stänger helt och hållet under en viss tid så fort gasen förs i negativ riktning), då får man obönhörligen en högre bränsleförbrukning. Men också en hoj som går riktigt bra…
 
kan tillägga att hojen är ECU flashad av tidigare ägare hos en firma.
Här har du garanterat svaret på varför den drar mycket. Finns så mycket parametrar som går att ställa via ECUn, så blir svårt att ge ett sant svar utan att veta vad som gjorts.

Men några gissningar:
1. Hojen är inte mappad i bänk och flashen är ställd fetare än den behöver vara.
2. Lambda är inaktiverad, så den snålar inte vid cruise.
3. Motorbromsen är ställd lägre, så den drar mer varje gång du släpper av.
 
Normalt, min gamla 2017 utan flashad ECU drack runt samma mängder - snittade 0,85. Inte ens med farthållare kom man ned till 0,7. Inspirerande körningar på helgen drog 1l/milen och vissa dagar tankade man 3 gånger. Du kan få fram din förbrukning & snitt, du har reglaget på vänstra menyknapparna.
 
Tjena!

Köpte mig en MT-10 -20 för 2 månader sedan ungefär. Nu har jag hunnit ta ett par rundor med hojen och har märkt att den dricker mycket soppa.
kan tillägga att hojen är ECU flashad av tidigare ägare hos en firma. Hojen går bra i övrigt.

Tacksam för råd och tips.
:hihi:hihi:hihi:hihi
Två exempel:
1) Sitter på en lunch när den kvinnliga ingenjören i gänget ingenjörer beklagar sig över att hennes Volvo drar så mycket bensin. Jag föreslår att hon skall låta någon Flasha motorstyrningen. Svar: Men Flashat har jag ju gjort för få mer effekt !
2) Är på en bankörning och börjar i depån tala med grannen som har en R6:a. Han berättar att han bytte till helsystem och bänkade hojen och fick en anpassad map i Power Commandern.
Visst blev det mer effekt men den började också dra 40% mer bensin och eftersom han använde hojen också i trafiken så hade han satt tillbaka original avgasrör med katalysator och lagt in Nollmappen (ingen påverkan på Yamahas map) i Power Commandern. Enda förändring var han hade tagit bort "Ljuddämparen" och hade bara en öppen tratt som förde bort avgaserna från bakhjulet. Lite lättare hoj och Katten dämpade så mycket så hojen klarade de hårda kraven för bankörning.

Så vill du få "normal" bensinförbrukning,
Flasha tillbaka till Yamahas original (om du har Yamahas original avgassystem) annars får du byta till Yamahas original avgassystem först innan du Flashar tillbaka till Yamahas original.
 
Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top