Mozz gamla Hynda CB750-72 har letats fram och ska besiktigas!!!

Kolla den "röda ratten" uppe på gashandtaget......ON / OFF, har en tendens att "ärga" till sig ibland.

/KentW
 
Spänningen går in på ena sidan av spolarna, andra går till brytarna.

En sladdstump löser det...
 

COOLT!!!:tummenupp Men sen då????

- - - Updated - - -



Det sitter redan en sladd där!!!!!

Sidan 84 i boken, sidan 58 på sidan, visar tändkretsen.

Tändförställningen är mekanisk och sitter bakom brytarplattan men det var ingen gnista på stiften som jag förstod det så även om den kärvar så ligger problemet nog inte där.

Spruckna tändkablar eller tändhattar borde göra att den går på två cylindrar, trasig spole likaså. Om inte allt gått sönder samtidigt!

Att samtliga stift dör har jag varit med om på 80-talet men bara de fått över gnista så fungerar de. (Vår, minusgrader och nästan 50 mil hemifrån kunde jag välklädd rulla hojen till en mack som hade startkablar och ett bilbatteri att låna ut! :D )

Sidan 163 i boken har tändlåset, finns inte på sidan, men det är inte svårt att kolla att det går igenom. Röd är BAT och svart är IG säger boken. Brun/vit och brun går till resten. Electrical ecuipments are operative, the engine will start. Lätt att tjuvkoppla! (Sommar, inte regnigt eller kallt och ingen tid att passa! :D )

Lycka till!:)
 
Har du släpt ut den magiska röken?
Man kan inte peta tillbaka den förstår du, utan du måste köpa nya sladdar med rök i från fabrik.
Min boldor släppte ut den 10 mil hemifrån. Då var det härdsmälta i kabelstammen precis vid styrhuvudet, kolla där för den begagnade kabelhärvan jag köpte var uppnött på exakt samma stälke
 
Har du släpt ut den magiska röken?
Man kan inte peta tillbaka den förstår du, utan du måste köpa nya sladdar med rök i från fabrik.
Min boldor släppte ut den 10 mil hemifrån. Då var det härdsmälta i kabelstammen precis vid styrhuvudet, kolla där för den begagnade kabelhärvan jag köpte var uppnött på exakt samma stälke

Det där är en missuppfattning, det finns ny rök att köpa från Lucas:
Harness smoke.jpg
 
Där har du kärnan i problematiken! "Vad fan har jag gjort?????"

1. kolla om du har ström på de svarta kablarna till tändspolarna.

För att få ström dit skall huvudsäkringen vara hel (troligen) samt att strömmen skall gå genom tändlåset.

Får du ingen ström dit testa att koppla direkt från batteriet till de svarta kablarna på tändpsolen ( eller ja plocka bort dem ur spolarna och dra ny kabel).

funkar det inte att starta efter det så kolla att brytaren jordar ordentligt. Dvs mät mellan minuspol/alternativt motorblock och motsatt ände av brytare mot där den gula/blå kabeln kommer. Där borde det inte vara någon resistans.
 
Riktig rök är ett helsike att få tag på. Den mesta röken görs i Kina och sitter stenhårt i kablarna. Inte alls så där lättflyktig och aromatisk som gammal brittisk rök :(
 
Riktig rök är ett helsike att få tag på. Den mesta röken görs i Kina och sitter stenhårt i kablarna. Inte alls så där lättflyktig och aromatisk som gammal brittisk rök :(

Även originalrök sitter hårt. Min Hynda smälte kontakten till likriktaren och brände av två av tre faser utan att släppa ut röken! :(
Blev svårstartad med knapp så det var startpinne i några år innan jag undersökte varför! :va

Alla känner ju till att elproblem, inte bara laddning, är vanligt på fordon tillverkade långt hemifrån. :7peta
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top