Motul Grand Prix of Japan - Motegi MotoGP

En fundering:

Varför gör alla förare en "omväg" (röd linje) på raksträckan mellan två kurvor som går åt samma håll? Varför inte köra närmsta vägen (blå linje)?

View attachment 433818

Jag gissar på att det kanske krävs ganska mycket kraft och input i styret för att hålla den i en rak linje efter utgången ur en kurva då de kör så jävla fort. Cykeln fortsätter att svänga när de har kommit till den punkt där du vill att cykeln ska åka rakt fram istället. Den extra sträckan blir ju bara ett par meter extra, jämfört med att kanske behöva trycka så hårt på styret och riskera ett vobbel eller bli onödigt trött.


Eller så har jag hur fel som helst men vad skulle det i så fall vara?
 
Jag gissar på att det kanske krävs ganska mycket kraft och input i styret för att hålla den i en rak linje efter utgången ur en kurva då de kör så jävla fort. Cykeln fortsätter att svänga när de har kommit till den punkt där du vill att cykeln ska åka rakt fram istället. Den extra sträckan blir ju bara ett par meter extra, jämfört med att kanske behöva trycka så hårt på styret och riskera ett vobbel eller bli onödigt trött.


Eller så har jag hur fel som helst men vad skulle det i så fall vara?

Jag var också inne på att det skulle kunna vara något sånt, men sen tycker jag att det borde vara extra riskfyllt eftersom de gör det även när de kör i klungor. Ponera att en förare tänker "nä, nu skiter jag i den där onödiga omvägen" och håller kvar spåret - då skulle han ju bli tacklad av de andra?

Men jaja... Det var som sagt bara en fundering. :)
 
En fundering:

Varför gör alla förare en "omväg" (röd linje) på raksträckan mellan två kurvor som går åt samma håll? Varför inte köra närmsta vägen (blå linje)?

View attachment 433818

Har också tänkt på detta. En gissning kan vara att när det egentligen är dags att åka rakt är accelerationen hård och hojen inte så sugen på nya styr-inputs (fullt utsträckt gaffel, kanske hjulet i luften). Då kanske man tjänar mer på att låta hojen fortsätta svängen lite för länge, tills accelerationen har lugnat ner sig.
 
Grattis till titeln marquez!
 
Marquez :kär:kär:kär

SÅ välförtjänt!! Vilken säsong han har kört!

IMG_2077.JPG

Jag hade hoppats på ett bättre resultat för Barbara. Det var han värd. Och 4 krascher för Miller? Hur återhämtar man sig efter det liksom?
 
Marquez :kär:kär:kär

SÅ välförtjänt!! Vilken säsong han har kört!

View attachment 433822

Jag hade hoppats på ett bättre resultat för Barbara. Det var han värd. Och 4 krascher för Miller? Hur återhämtar man sig efter det liksom?

Han är nog van, jack ass blir nog mer förvånad de gångerna han lyckas hålla sig på hjulen en hel helg, hur hanterar han det är nog en mer berättigad fråga:D
 
Har också tänkt på detta. En gissning kan vara att när det egentligen är dags att åka rakt är accelerationen hård och hojen inte så sugen på nya styr-inputs (fullt utsträckt gaffel, kanske hjulet i luften). Då kanske man tjänar mer på att låta hojen fortsätta svängen lite för länge, tills accelerationen har lugnat ner sig.
Kan det inte vara så att dom försöker utnyttja den mindre omkretsen på skuldran på däcken och iom det få lägre utväxling och bättre acceleration?
 
Marquez :kär:kär:kär

SÅ välförtjänt!! Vilken säsong han har kört!

View attachment 433822

Jag hade hoppats på ett bättre resultat för Barbara. Det var han värd. Och 4 krascher för Miller? Hur återhämtar man sig efter det liksom?


JAg håller med dig Marquez är en värdig vinnare! Bra start på en tråkig söndag i mitten av oktober!:P

GIVE ME 5!!!
 
Katastrofrace för Yamaha....:huvet
 
Det är lite synd att framdäcket inte varnar mer innan det släpper, men både vr och jl pressade ju och körde över vad däcken tillät. Kul för Marquez, han har hanterat en säsong med knepigt fäste mästerligt och på ett sätt som helt går emot hans instinkt.
Nu får vi förhoppningsvis se honom köra på sitt vanliga galna sätt när han inte har en titel att tänka på längre.
 
Ja det blev en tidigare titeltagning av MM än vad man hade trott och hoppats på, men grymt välförtjänt. Grattis till Marc!
 
:6surkart:6surkart:6surkart
Ja - no spänning whatsoever.....
 
Kan det inte vara så att dom försöker utnyttja den mindre omkretsen på skuldran på däcken och iom det få lägre utväxling och bättre acceleration?

Nåt sånt är ju fullt möjligt, om det är en situation där man kan ge fullt utan att wheela. Sånt här mäter man förstås upp på alla sätt man kan. Hade varit kul att se datan.
 
:Bugar Marc Marquez värdig 2016 MotoGP champion. :Bugar

Tror det var tre delar som gav honom titeln i år.
Enhetselektronik, Michelin och hans nya race-skalle.

Racet i sig var ett antiklimax.
Alltid tråkigt när förarna inte gör upp på banan.
Eloge till VR som vet att han måste ikapp och pga det pushar av.
Vilken vinnarskalle! :tummenupp

När kommer kommentarerna om att Lorre la sig med flit för att betala tillbaka för 2015? :va
 
Otroligt välförtjänt seger speciellt med tanke på att inte ha det bästa materialet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top