Motul Grand Prix of Japan - Motegi MotoGP

Nån som ska dit? är i Tokyo nu och tänkte dra och kolla kvalet imorgon. Verkar inte helt enkelt att ta sig till banan ;) (iaf för en som inte kan läsa japanska :( )
 
Jävlar i havet vilken highsider DP gjorde....

Hoppas han är ok men han såg ut att hålla armen i en typisk jagharbrutitnyckelbenet-position.
 
Men helvete! :crash

DP var nog högst i år med den vurpan. :(

Laverty såg ut som ett par strumpor i torktumlaren. :skrämd
J@vligt otäckt när man rullar runt med hojen på det sättet.

Hoppas allt gick bra för dem båda!
 
Det verkar som att däcktillverkaren bestämt sig för att ta med bakdäck som är löjligt hårda, extra löjligt hårda och ytterligare lite hårdare. Särskilt i mitten av däcket. Hojarna spinner långt in på högsta växeln, nästan hela rakans längd med upprätta hojar. Ingen som helst kontaktkänsla bak under inbromsning.

Nån som ska dit? är i Tokyo nu och tänkte dra och kolla kvalet imorgon. Verkar inte helt enkelt att ta sig till banan ;) (iaf för en som inte kan läsa japanska :( )

Shinkansen från Tokyo Central till Utsunomiya, sedan buss till banan.
 
Shinkansen från Tokyo Central till Utsunomiya, sedan buss till banan.

Yep, var och pratade med turistinfo idag (kul hur alla här verkar heeeelt ovetande om motoGP, både på barer och turist-info).
Har köpt Shinkansen-biljett, dock verkar det endast vara EN specialbuss som går till motegi från Utsunomiya och den går 08:59 så är väl i Utsunomiya det känns som det ev kan strula till sig att hitta motegi-bussen. Men löser sig nog. Var mest en koll, hade ju varit kul om nån mer var här.

Men tack ändå!
 
Det verkar som att däcktillverkaren bestämt sig för att ta med bakdäck som är löjligt hårda, extra löjligt hårda och ytterligare lite hårdare. Särskilt i mitten av däcket. Hojarna spinner långt in på högsta växeln, nästan hela rakans längd med upprätta hojar. Ingen som helst kontaktkänsla bak under inbromsning.

Intressant.. Noterade aldrig detta i natt/morse. Borde det fenomenet med däcken påverka varv tiderna? eller har man gjort något med banan så det ändå går fort, med tanke på att flera ändå trots detta med däcken är nere på bra tider 1.a dagen!
 
Yep, var och pratade med turistinfo idag (kul hur alla här verkar heeeelt ovetande om motoGP, både på barer och turist-info).

Märkligt att inte turistinfo vet.
Men vanligt folk är ju inte så konstigt. De jobbar 80 timmar i veckan och har en veckas semester per år, så de har nog inte tid med intressen.
 
Intressant.. Noterade aldrig detta i natt/morse. Borde det fenomenet med däcken påverka varv tiderna? eller har man gjort något med banan så det ändå går fort, med tanke på att flera ändå trots detta med däcken är nere på bra tider 1.a dagen!

Under acceleration lär du inte se någon större skillnad eftersom traction control gör sitt jobb, men jag tycker att det syns ganska tydligt på TV-bilderna att många har svårt att få stopp i slutet av rakorna. Mycket mer "backing in" under varje inbromsning (mer Moto2-style än normalt i MotoGP) och inte väldans snabba nedlägg i slutet av inbromsningarna. Det syns också tydligt i dataloggningen. Mer aktivering av traction control och mindre utgående vridmoment under acceleration. Bakdäck som sladdar tidigt och långsam ändring av lutningsvinkel under slutet av inbromsning (ofta en bra indikation på att förarna saknar kontaktkänsla bak).

FP1 är en tveksam värdemätare då man inte riktigt vet banans förhållanden. Bra tid under FP1 antyder normalt att banan är i bra skick medans dålig tid i FP1 antyder att banan är smutsig. Då skulle jag fokusera mer på senare träningar och att Moto2 förbättrar pole-rekordet med typ en halv sekund medans MotoGP ligger tre tiondelar efter.
 
Hahaha, Casey Stoner blir Lorenzos mentor, det kommer nog att funka fantastiskt bra :rofl
Skulle vilja vara en fluga på väggen och höra MotoGP:s utan konkurrens värsta gnällk*kar gemensamt gå loss på allt och alla som misshagar dem. Lektioner i mc-boxning kommer säkert också att finnas på mentorns att-göra-lista.
 
Last edited:
Under acceleration lär du inte se någon större skillnad eftersom traction control gör sitt jobb, men jag tycker att det syns ganska tydligt på TV-bilderna att många har svårt att få stopp i slutet av rakorna. Mycket mer "backing in" under varje inbromsning (mer Moto2-style än normalt i MotoGP) och inte väldans snabba nedlägg i slutet av inbromsningarna. Det syns också tydligt i dataloggningen. Mer aktivering av traction control och mindre utgående vridmoment under acceleration. Bakdäck som sladdar tidigt och långsam ändring av lutningsvinkel under slutet av inbromsning (ofta en bra indikation på att förarna saknar kontaktkänsla bak).

FP1 är en tveksam värdemätare då man inte riktigt vet banans förhållanden. Bra tid under FP1 antyder normalt att banan är i bra skick medans dålig tid i FP1 antyder att banan är smutsig. Då skulle jag fokusera mer på senare träningar och att Moto2 förbättrar pole-rekordet med typ en halv sekund medans MotoGP ligger tre tiondelar efter.

ahh Tänkte inte på det. så kompenseras det såklart. Förhållanden med de övriga aliens spela honom lite i händerna, ändå starkt av VR att hitta en så pass låg tid.
 
Vad sa dom, att Dani brutit vardera nyckelben 2 ggr, "major operations" på axlarna 7 ggr och hela kroppen 14 ggr... :Bugar

Har Redding kraschat slut på sina egna hjälmar? Ser ut som han tagit en standard mattsvart kruka och satt på 2 klistermärken bara. :glömdet
 
En fundering:

Varför gör alla förare en "omväg" (röd linje) på raksträckan mellan två kurvor som går åt samma håll? Varför inte köra närmsta vägen (blå linje)?

Namnlös.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top