Motul eller Motorex, KTM?

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
StockTown
Hoj
2010, KTM 690 SMR
Tjena!

Enligt manual rekommenderas motorex för KTM .
Vad säger ni? Kan man använda motul istället?

Tänker mest på motoroljan.
 
Motul är generellt ett bättre val. Motorex var sponsor ett tag och därför kom det med i manualer mm att den oljan skulle användas. Trots det lär vissa fabriksteam ändå kört med just Motul. 300V fungerar tex ypperligt om det är en fyrtaktare och brukar lira bra med kopplingen.
 
Jag kör med SBK Racing 10w-50. Känner inget knas med koppling (slir eller hugg). Pröjsar 60 kr/liter. Har svårt att tro att den oljan skulle vara sämre/bättre än de övriga.
Vet inte om det är gedigna tester och maskinella undersökningar som ligger till grund för vilket oljefabrikat som KTM rekommenderar. Eller om det handlar om vilken oljefabrikant som betalar bäst för att bli rekommenderade.

TomK, var i grundar du att Motul är ett bättre val än Motorex?
 
anledningen till att jag egentligen frågade var för att MCWEB sålde 4 L Motul 10W60 för samma pris som 1 L = 185 kr.
(såg nu att dom ändrat priset för 4 Liter till 695 kr ).

Måste ha varit fel på sidan. vi får se vad som kommer med posten. Beställde 4 liter och 2 oljefiltren för 430 kr inkl frakt.
 
Kan meddela att den nya LC4-motorn är väldigt känslig när det gäller viskositeten. Jag testade OKQ8 SBK 15w-50 och den funkade inte.
Fick snällt byta till Motorex igen..
 
Jag har alltid kört med Motul i 660/625 och 525/530. Nu kör jag OKQ8 SBK i Superduken.
Jag tänker inte chansa mer om jag köper en 690 igen.. Motorex it is...
 
Jag har alltid kört med Motul i 660/625 och 525/530. Nu kör jag OKQ8 SBK i Superduken.
Jag tänker inte chansa mer om jag köper en 690 igen.. Motorex it is...

Jag skyller mitt förra inlägg på att jag är väldigt trött..

Det jag försökte få fram var att jag undrar över var vilka oljor KTM rekomenderar specifikt till 690n, mer än 10w-60.
Om din slirande koppling var relaterat till viskositeten eller märket av olja.
 
Jag kör Motul 7100 10w60 utan några som helst problem i min 690 iaf! :tummenupp
 
Jag skyller mitt förra inlägg på att jag är väldigt trött..

Det jag försökte få fram var att jag undrar över var vilka oljor KTM rekomenderar specifikt till 690n, mer än 10w-60.
Om din slirande koppling var relaterat till viskositeten eller märket av olja.

Viskositeten är det avgörande så bara du hittar rätt viskositet så spelar det nog ingen roll vilket märke....
 
Jag kör med SBK Racing 10w-50. Känner inget knas med koppling (slir eller hugg). Pröjsar 60 kr/liter. Har svårt att tro att den oljan skulle vara sämre/bättre än de övriga.
Vet inte om det är gedigna tester och maskinella undersökningar som ligger till grund för vilket oljefabrikat som KTM rekommenderar. Eller om det handlar om vilken oljefabrikant som betalar bäst för att bli rekommenderade.

TomK, var i grundar du att Motul är ett bättre val än Motorex?

Det var info jag fick ungefär då KTM gick från Shell till Motorex som officiell oljesponsor. Minns inte från vem, men någon som hade insyn i KTMs raceteam. De ska ha kört på Motul "i smyg" då den bättre passade kopplingarna och hade rätt blandning av additiver. Även med rätt viskositet hade jag problem innan med andra oljor pga bra knuff i motorn. Hårdare koppling var bara en del av lösningen.

Deras tvåtaktsoljor är inte heller fy skam, utan smörjer och kyler bättre än annat jag provat.

Inte för att Motorex är dålig, bara det att Motul är vassare. Men med ett pris också.
 
Jag tävlar i motard med en KTM 450 SMR-10 med slirkoppling och cross med en KTM 250 SXF-09, samt haft en KTM 450 SMR-06 utan slirkoppling. Har i dessa tre hojar kört OK/Q8 SBK 15-w50, Biltema, Mc olja från CargoOil och Castrol 10-w40. Nu byter jag ofta men har aldrig haft några problem med koppling eller slitage.

Enda anmärkningen är på biltema oljan som känns väldigt tunn (som vatten) när man byter den varm.

OK/Q8 SBK racing rekomenderar jag eftersom den är billigast och verkar vara en bra olja. Annars är det nog bara att köra på det ni vill så länge inte kopplingen slirar :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top