Mottryckskompensation vid borttagning av kat

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hey hey hey där, il profesore...vad innebär den där Helmut-resonemangen i praktiken för ett avgassystem med en sådan?
Vore det ur decibelinhiberingshänseende eller avgaspulsoptimering eller mottrycksverkan eller vad?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Åsikter om vad som är Helmholtz resonans varierar, du har din uppfattning. Här är ett annat exmpel på Helmholtz resonans utan hals. Men det är kanske bara resonans som du ser det. ?
View attachment 498487

Ja, här i tråden verkar åsikterna variera i alla fall.

Resonance chamber? Det är inte en Helmholtzresonator, och din länk kallar den heller inte för Helmholtzresonator.

För övrigt så tror jag inte att någon producent vill öka ljudnivån i sina avgasrör, men du får gärna förklara vad det skulle vara för poäng med det.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det tror jag inte alls, jag tror bara det är en areaökning följd av en areaminskning.

Om det vore en helmholtzresonator undrar jag var halsen är?
Jag hade en sådan variant på ett av mina fullflödessystem till bilen. Ska försöka rita upp hur jag minns att den var uppbyggd. Själva avgasröret var alltså kapat med en glipa där glipan kunde släppa in pulser i resonatoprn som var sluten i andra änden och där ljudvågorna alltså kan studsa runt och i teorin iallafall, släckas ut vid vissa frekvenser (de frekvenser som lätt tar sig igenom glipan i avgasröret). Om man skulle vara petig så borde jag ha streckat röret inne i resonatorn för att visa att det är inneslutet, men mitt Paint-tålamod räckte inte till.

Men det ser kanske lite för fjuttigt ut på bilden av slip-on dämparna för att räcka till vid närmare eftertanke. Det är mest troligt som du säger, bara en volymökning för att förhoppningsvis skapa något bättre rent flödesmässigt. Det kan ju bli "hot spots" i avgassystem också på vissa ställen vid vissa varvtal, så med lite större area just där kan man hitta lite extra mos på de varvtal man jobbar för att förbättra.
 

Bifogat

  • Helmholtz.png
    Helmholtz.png
    5.9 KB · Visningar: 0
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade en sådan variant på ett av mina fullflödessystem till bilen. Ska försöka rita upp hur jag minns att den var uppbyggd. Själva avgasröret var alltså kapat med en glipa där glipan kunde släppa in pulser i resonatoprn som var sluten i andra änden och där ljudvågorna alltså kan studsa runt och i teorin iallafall, släckas ut vid vissa frekvenser (de frekvenser som lätt tar sig igenom glipan i avgasröret).

Har du räknat på dimensionerna? På bilden ser det för mig bara ut som en areaökning, följd av en areaminskning i avgasröret. Och den verkar alltså sakna halsen som ingår i den matematiska definitionen på en helmholtzresonator.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Oavsett vad den där knölen heter, hoppas jag att den åtminstone ger lite motjuck i systemet.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Har du räknat på dimensionerna? På bilden ser det för mig bara ut som en areaökning, följd av en areaminskning i avgasröret. Och den verkar alltså sakna halsen som ingår i den matematiska definitionen på en helmholtzresonator.
Jag tänkte att öppningen i det inre röret är halsen, men det definierar ju faktiskt baras halsens area, och inte dess längd. Längden blir ju nästan obefintlig med att plåtrör som är <1mm tjockt.

Jag hittade faktiskt en beskrivning av mitt gamla avgassystem. De två svarta rutorna beskriver alltså vad den första lilla klumpen gör mitt på systemet, och sedan handlar det om själva ljuddämparen längre ner.

BUDDY CLUB SPEC IV - SALE
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hey hey hey där, il profesore...vad innebär den där Helmut-resonemangen i praktiken för ett avgassystem med en sådan?
Vore det ur decibelinhiberingshänseende eller avgaspulsoptimering eller mottrycksverkan eller vad?

tror inte det har någon effekt på ljudnivån om det är en sån där liten expansionskammare av power bomb-typ. Den ska väl bara finnas där för att trycksänkningen ska ge en motpuls i avgaserna vilket på vissa varvtal ska stämma överens med avgasventilens öppnande och därmed bättre evakuering. Om den har praktiskt effekt är väl tveksamt som Tvåtaktsmannen är inne på men kan inte tänka mig att den skulle ÖKA ljudet iaf…
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du räknat på dimensionerna? På bilden ser det för mig bara ut som en areaökning, följd av en areaminskning i avgasröret. Och den verkar alltså sakna halsen som ingår i den matematiska definitionen på en helmholtzresonator.
Men trots den saknar halsen så kan den ha en Helmholtz resonans !
Många kammare kan ha en Helmholtzresonans trots de saknar en hals.
Med en annan formel så klart, exempel
For a spherical cavity, the Helmholtz resonance frequency formula for a sphere with a sound hole, the surface of the sphere acts as a flange, so
{\displaystyle f={\frac {v}{\pi }}{\sqrt {\frac {3d}{8(0.85)D^{3}}}}}
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men trots den saknar halsen så kan den ha en Helmholtz resonans !
Många kammare kan ha en Helmholtzresonans trots de saknar en hals.
Med en annan formel så klart, exempel
For a spherical cavity, the Helmholtz resonance frequency formula for a sphere with a sound hole, the surface of the sphere acts as a flange, so
{\displaystyle f={\frac {v}{\pi }}{\sqrt {\frac {3d}{8(0.85)D^{3}}}}}

Som alltså ökar ljudnivån, tror du fortfarande att det är aktuellt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tänkte att öppningen i det inre röret är halsen, men det definierar ju faktiskt baras halsens area, och inte dess längd. Längden blir ju nästan obefintlig med att plåtrör som är <1mm tjockt.

Jag hittade faktiskt en beskrivning av mitt gamla avgassystem. De två svarta rutorna beskriver alltså vad den första lilla klumpen gör mitt på systemet, och sedan handlar det om själva ljuddämparen längre ner.

BUDDY CLUB SPEC IV - SALE
Påminner om dB-killern till mina Akrapovic till GSX1300R, bara ett tillplattat rör med lite mindre diameter som stoppas i Akrapovicen baktill/i utloppet.
Som alltså ökar ljudnivån, tror du fortfarande att det är aktuellt?
Men om den inte är i resonans, utan i mot fas, absorberar delar av tryckpulsen och skickar tillbaka resten innan nästa tryckpuls i avgasröret, vad händer då ?
Jo det blir mindre avgasljud.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men om den inte är i resonans, utan i mot fas, absorberar delar av tryckpulsen och skickar tillbaka resten innan nästa tryckpuls i avgasröret, vad händer då ?
Jo det blir mindre avgasljud.

Kan du berätta hur den ska designas för att det ska uppstå en svängning i motfas i en sån resonanskammare utan svängmassa?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Principen syns i alla slipon, en del av gaserna går ut i en yttre kammare och kommer tillbaka lite senare. Ju större den här kammaren är med lagom fyllning av tex stålull eller glasfiber desto mer dämpas ljudet jämfört med "rakt rör".
Finns skäl till att jag har två Acra på GSX1300R. Tystare än med en Acrapovic.
Och vill man ha det ännu tystare dB-Killer, på Acra bara ett rör med mindre diameter som går in ca 1 dm i sliponet.
se # 26
och
tex
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Principen syns i alla slipon, en del av gaserna går ut i en yttre kammare och kommer tillbaka lite senare. Ju större den här kammaren är med lagom fyllning av tex stålull eller glasfiber desto mer dämpas ljudet jämfört med "rakt rör".
Finns skäl till att jag har två Acra på GSX1300R. Tystare än med en Acrapovic.
Och vill man ha det ännu tystare dB-Killer, på Acra bara ett rör med mindre diameter som går in ca 1 dm i sliponet.
se # 26
och
tex

Var det där svaret på min fråga om hur den där resonanskammaren ska designas för att svänga i motfas?

Möjligt att länken var riktad åt någon annan men för min del har jag inget intresse av länkarna. Jag har redan läst alla tillgängliga ljudkurser som KTH hade att erbjuda för ett antal år sedan, vilket även inkluderar ljud i kanaler. Det får räcka så för mig.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag tackar för er vetenskapligt underbyggda dialog, alltid lär man sig några små korn här och där.
Min huvudsakliga förhoppning med den där extraherade delen av avgassystemet var att den möjligen ska ge aningens mottryck för att kompensera lite för den obefintliga katalysatorn.

Nu har jag ju plöjt igenom nätet efter frågor o svar kring mottryckets relevans i olika registerområden och dess påverkan på andning, ventiler osv, och det kan sägas att det böljar fram och tillbaka. Det jag filtrerat fram är att det inte verkar vara en så stor risk för motorskador att det krävs mappning (även om jag troligen kommer göra det), och att det på de flesta hojar ger en effektökning även utan.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag tackar för er vetenskapligt underbyggda dialog, alltid lär man sig några små korn här och där.
Min huvudsakliga förhoppning med den där extraherade delen av avgassystemet var att den möjligen ska ge aningens mottryck för att kompensera lite för den obefintliga katalysatorn.

Nu har jag ju plöjt igenom nätet efter frågor o svar kring mottryckets relevans i olika registerområden och dess påverkan på andning, ventiler osv, och det kan sägas att det böljar fram och tillbaka. Det jag filtrerat fram är att det inte verkar vara en så stor risk för motorskador att det krävs mappning (även om jag troligen kommer göra det), och att det på de flesta hojar ger en effektökning även utan.
Mottryck är alltid värdelöst ur effektsynpunkt i en fyrtaktsmotor. Man vill ju få ut avgaserna så snabbt som möjligt, inte att de ska möta motstånd.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Mottryck är alltid värdelöst ur effektsynpunkt i en fyrtaktsmotor. Man vill ju få ut avgaserna så snabbt som möjligt, inte att de ska möta motstånd.
- Jag tänker då närmast på att det möjligen kan resultera i en för mager bränsleblandning i samband med ökat luftflöde. Min förhoppning är att det dels inte ska bli så påtagligt, och dels att lambdan ska bistå en smula där.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
- Jag tänker då närmast på att det möjligen kan resultera i en för mager bränsleblandning i samband med ökat luftflöde. Min förhoppning är att det dels inte ska bli så påtagligt, och dels att lambdan ska bistå en smula där.
Minskat motstånd resulterar i magrare blandning om inte detta regleras av ECUn baserat på lambdavärden. Jag vet inte vad det är för cykel du ska ha detta på, men normalt sett så brukar det vara inom toleranserna att sätta på ett slipon. Nya hojar är dock väldigt snålt mappade från början för att få ner avgasvärden, så det är inte säkert att du får någon som helst nytta effektmässigt utan en mappning.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Minskat motstånd resulterar i magrare blandning om inte detta regleras av ECUn baserat på lambdavärden. Jag vet inte vad det är för cykel du ska ha detta på, men normalt sett så brukar det vara inom toleranserna att sätta på ett slipon. Nya hojar är dock väldigt snålt mappade från början för att få ner avgasvärden, så det är inte säkert att du får någon som helst nytta effektmässigt utan en mappning.
- Det gäller inte enbart slipon utan hela vägen från krökarna o bak. Det är en CF Moto 700 CL-X Sport.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top