MickeZX7R
Posör
- Jag antar att han menar turbomatade motorer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
- Jag antar att han menar turbomatade motorer.
Varför behåller du inte bara originalsystemet om du vill ha "lite motjuck i systemet"?Oavsett vad den där knölen heter, hoppas jag att den åtminstone ger lite motjuck i systemet.
- För att jag hoppas på mer effekt, skönare ljud och snyggare system än det trista originalet.Varför behåller du inte bara originalsystemet om du vill ha "lite motjuck i systemet"?
Nej det kan jag inte tro... Berätta gärna mer!
Om det är samma mottryck kommer det inte bli någon skillnad i effekt.- För att jag hoppas på mer effekt, skönare ljud och snyggare system än det trista originalet.
(som väl är den vanligaste anledningen till att byta avgassystem, gissar jag)
- Tackar. Vi får se vad det här öppnare systemet ger för resultat med sin lilla extra ljuddämpare/mottrycksflaskhals.Om det är samma mottryck kommer det inte bli någon skillnad i effekt.
Men det här med "mottryck" är ju ett väldigt vagt begrepp.
Handlar det om flödesmotstånd eller resonanser (stående vågor)?
Min tolkning av ett avgasrörs "mottryck" är att det är summan av flödesmotståndet och samtliga resonanser över motorns hela varvtalsområde. Men det betyder också att ett avgasrör med en annan utformning inte kan ha samma mottryck. Däremot skulle det kunna ha samma flödesmotstånd. Men jag tror inte att det är önskvärt att ha samma flödesmotstånd som original avgasrör, med tanke på att det hämmar gasväxlingen vid höga massflöden, dvs vid hög effekt.
Ett avgasrör med en annan utformning kommer ha resonanser vid andra varvtal än original avgassystem. Även om flödesmotståndet är samma, kommer gasväxlingen påverkas, vilket betyder att bränsle/luftblandningen kommer förändras genom varvtalsområdet.
Att byta till ett eftermarknadssystem kommer alltid påverka gasväxlingen på något vis. Förmodligen kommer flödesmotståndet minska, vilket kommer gynna gasväxlingen vid hög effekt. Och förmodligen kommer resonanserna i avgasröret (stående tryckvågor) få högre amplitud. Det får följden att gynna gasväxlingen vid vissa varvtal, men samtidigt hämma gasväxlingen vid andra varvtal, jämfört med original. Det sista kompenseras förhoppningsvis av ett lägre flödesmotstånd.
Kommer du att köra i bänk före och efter? Jag tror många är intresserade av resultated då dessa nya tillverkare inte har någon historik bakom sina angivna effekter.- Tackar. Vi får se vad det här öppnare systemet ger för resultat med sin lilla extra ljuddämpare/mottrycksflaskhals.
- Jag skulle verkligen vilja bänka hojen med öppnare intag, utblås och nytt drivpaket. Får se när/om det kan bli av. Det är så jädrans långt till närmsta dynobänk bara : (Kommer du att köra i bänk före och efter? Jag tror många är intresserade av resultated då dessa nya tillverkare inte har någon historik bakom sina angivna effekter.
MCN m fl kommer väl att bänka någon kan jag tro.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |