Mottryckskompensation vid borttagning av kat

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hmm...är den här svullnaden till för att kompensera minskat mottryck som ersättning för den eliminerade katalysatorn?
Hur väl kan den tänkas fylla sin tänka funktion i så fall?
Jag läste på ett annat forum om just det här med mottryck/bränsleblandning/lambdakorrigering/registereffekt osv, och då nämndes den här lösningen som något sådant. (någon nämnde då också att EU´s miljöbegränsningar resulterade i något fetare bränsleblandning, vilket skulle vara positivt när mottryck minskade)

1715581536628.png
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hmm...är den här svullnaden till för att kompensera minskat mottryck som ersättning för den eliminerade katalysatorn?
Hur väl kan den tänkas fylla sin tänka funktion i så fall?
Jag läste på ett annat forum om just det här med mottryck/bränsleblandning/lambdakorrigering/registereffekt osv, och då nämndes den här lösningen som något sådant. (någon nämnde då också att EU´s miljöbegränsningar resulterade i något fetare bränsleblandning, vilket skulle vara positivt när mottryck minskade)

View attachment 498423
På min Aprilia så är "svullnaden" en katalysator - Akra-systemen finns oftast både med och utan (gå in på deras hemsida o titta på dokumentationen för de olika systemen)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
På min Aprilia så är "svullnaden" en katalysator - Akra-systemen finns oftast både med och utan (gå in på deras hemsida o titta på dokumentationen för de olika systemen)
- Ja men det är inte en katalysator på de här ersättningssystemen. Jag gissar på att tanken är att det kommer bli en bromseffekt av avgaserna där, när det kommer från "smalt" rör till grovt och sedan vidare till smalt igen. Men gissning som sagt, och frågan är i så fall om det är beräknat att ge tillräckligt mottryck för att i någon mån kompensera för en eliminerad kat?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tveksamt om bullen har någon annan funktion än att hindra böter vid ockulärkontroll av länsman. Det ser ut som om det finns en katalysator även om det inte gör det. Jag kan väldigt lite om det där med avgasrör dock.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På trimrör till motocross kallar dom det för power bomb och det finns en massa ologiska förklaringar.

Själv tror jag att det egentligen bara är en slags ljuddämpare och effektvinsten uppstår i att man då kan ha en öppnare ljuddämpare längst bak och ändå klara reglementet.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tror nog blåröksmannen har rätt för swedish raceparts kör ju med en mindre extra ljuddämpare under/strax bakom motorn på sina tystare system för bana
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På Aprilia har jag på bandagar hört att
"svullnaden" är en extra ljuddämpare för få ner ljudet, klara banljudkravet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Av expertisens svar här, tycks det vara enbart en mindre ljuddämpare innan slutljuddämparen. Behövs det verkligen två då alltså?

Och...blir det möjligen lite av samma funktion med den extralösningen, dvs. lite mottryck i den delen om den nu ska vara en ljuddämpare (dämpa ljud - förändra avgasflöde/pulser)?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Fick svar från tillverkaren att den bulan på systemet är en mindre ljuddämpare för att hålla nere några decibel.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja dom har ju börjat så för att hålla ned storleken på bakre ljuddämparen
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det ser ut som en Helmholtzresonator, dvs en sluten burk (nästan) runt själa avgasröret (som har en öppning in i den yttre burken. Den instängda gasen i burken resonerar med pulserna i avgasröret och motverkar vissa frekv)enser.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
- Förlust i effekt, ljud eller förlust av motstånd, menar du? Jag hade ju förstås önskat lite mottryck från den, med tanke på att systemet är så öppet och katten tas bort.
De blior ev lite mer motstånd men inte lika mycket somen kat. Alla hojar jag tagit bort katten på har bara gått bättre i hela registret. Mappningens afr värde räcker för att sätta dit öppnare system de blir sällan för snålt och därmed farligt för ventilerna. Men man kan få ut någr fler hk om man mappar om den i bänk och utnyttjar öppnare system typ lägger på mer soppa där den går snålt. De enda som kan hända om den går för snålt är att den går ryckigt vid jämn gas i farter från 0-ca 100kmt. Min ktm 990 gillar inte afr värden över 13:1 för då går den ryckigt men de är inte skadligt att köra snålare typ 14-15:1.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det ser ut som en Helmholtzresonator, dvs en sluten burk (nästan) runt själa avgasröret (som har en öppning in i den yttre burken. Den instängda gasen i burken resonerar med pulserna i avgasröret och motverkar vissa frekv)enser.

Det tror jag inte alls, jag tror bara det är en areaökning följd av en areaminskning.

Om det vore en helmholtzresonator undrar jag var halsen är?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det tror jag inte alls, jag tror bara det är en areaökning följd av en areaminskning.

Om det vore en helmholtzresonator undrar jag var halsen är?
Halsen är till för att stoppas in i ditt öra
för du ska kunna höra när det finns en ton i ljudmiljön med Helmholzresonatorn's frekvens.
Lärde jag mig precis här.
"The port (the neck of the chamber) is placed in the ear, allowing the experimenter to hear the sound and to determine its loudness. The resonant mass of air in the chamber is set in motion through the second hole, which is larger and doesn't have a neck."
Själva resonatorn består av en volym med ett hål till volymen.
Kruxet är att det behövs ingen hals. För få Helmholzresonans Om du läst vidare :)

"Automotive​

Helmholtz resonance sometimes occurs when a slightly open single car window makes a very loud sound, also called side window buffeting or wind throb.[7]"

Det räcker med en luftvolym med en öppning som det blåser luft / avgaser förbi.
Det där har jag själv upplevt. Nödvändigt stänga bilfönstret för bli kvitt det väldigt irreterande lågfrekventa ljudet.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Halsen är till för att stoppas in i ditt öra
för du ska kunna höra när det finns en ton i ljudmiljön med Helmholzresonatorn's frekvens.
Lärde jag mig precis här.
"The port (the neck of the chamber) is placed in the ear, allowing the experimenter to hear the sound and to determine its loudness. The resonant mass of air in the chamber is set in motion through the second hole, which is larger and doesn't have a neck."
Själva resonatorn består av en volym med ett hål till volymen.

Nej! Utan luftmassan i halsen är det ingen Helmholtzresonator.

Den kan liknas med en massa och en fjäder där halsen utgör massan och "bollen" blir en fjädern i systemet. Du får googla lite mer innan du tar på dig att undervisa i fysik.

EDIT: Det står till och med i din länk om du skulle ha orkat läsa.
The underlying principle involves the vibration of the air mass in the neck of the resonator, acting analogously to a mass on a spring.

Det bevisas även av formlerna i din länk, när längden på halsen, Leq går mot noll så går frekvensen mot oändligheten.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej! Utan luftmassan i halsen är det ingen Helmholtzresonator.

Den kan liknas med en massa och en fjäder där halsen utgör massan och "bollen" blir en fjädern i systemet. Du får googla lite mer innan du tar på dig att undervisa i fysik.

EDIT: Det står till och med i din länk om du skulle ha orkat läsa.


Det bevisas även av formlerna i din länk, när längden på halsen, Leq går mot noll så går frekvensen mot oändligheten.
Åsikter om vad som är Helmholtz resonans varierar, du har din uppfattning. Här är ett annat exmpel på Helmholtz resonans utan hals. Men det är kanske bara resonans som du ser det. ?
1715689309767.png
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top