Mottryckskompensation vid borttagning av kat

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hmm...är den här svullnaden till för att kompensera minskat mottryck som ersättning för den eliminerade katalysatorn?
Hur väl kan den tänkas fylla sin tänka funktion i så fall?
Jag läste på ett annat forum om just det här med mottryck/bränsleblandning/lambdakorrigering/registereffekt osv, och då nämndes den här lösningen som något sådant. (någon nämnde då också att EU´s miljöbegränsningar resulterade i något fetare bränsleblandning, vilket skulle vara positivt när mottryck minskade)

1715581536628.png
 
Hmm...är den här svullnaden till för att kompensera minskat mottryck som ersättning för den eliminerade katalysatorn?
Hur väl kan den tänkas fylla sin tänka funktion i så fall?
Jag läste på ett annat forum om just det här med mottryck/bränsleblandning/lambdakorrigering/registereffekt osv, och då nämndes den här lösningen som något sådant. (någon nämnde då också att EU´s miljöbegränsningar resulterade i något fetare bränsleblandning, vilket skulle vara positivt när mottryck minskade)

View attachment 498423
På min Aprilia så är "svullnaden" en katalysator - Akra-systemen finns oftast både med och utan (gå in på deras hemsida o titta på dokumentationen för de olika systemen)
 
På min Aprilia så är "svullnaden" en katalysator - Akra-systemen finns oftast både med och utan (gå in på deras hemsida o titta på dokumentationen för de olika systemen)
- Ja men det är inte en katalysator på de här ersättningssystemen. Jag gissar på att tanken är att det kommer bli en bromseffekt av avgaserna där, när det kommer från "smalt" rör till grovt och sedan vidare till smalt igen. Men gissning som sagt, och frågan är i så fall om det är beräknat att ge tillräckligt mottryck för att i någon mån kompensera för en eliminerad kat?
 
Tveksamt om bullen har någon annan funktion än att hindra böter vid ockulärkontroll av länsman. Det ser ut som om det finns en katalysator även om det inte gör det. Jag kan väldigt lite om det där med avgasrör dock.
 
På trimrör till motocross kallar dom det för power bomb och det finns en massa ologiska förklaringar.

Själv tror jag att det egentligen bara är en slags ljuddämpare och effektvinsten uppstår i att man då kan ha en öppnare ljuddämpare längst bak och ändå klara reglementet.
 
Tror nog blåröksmannen har rätt för swedish raceparts kör ju med en mindre extra ljuddämpare under/strax bakom motorn på sina tystare system för bana
 
På Aprilia har jag på bandagar hört att
"svullnaden" är en extra ljuddämpare för få ner ljudet, klara banljudkravet.
 
Av expertisens svar här, tycks det vara enbart en mindre ljuddämpare innan slutljuddämparen. Behövs det verkligen två då alltså?

Och...blir det möjligen lite av samma funktion med den extralösningen, dvs. lite mottryck i den delen om den nu ska vara en ljuddämpare (dämpa ljud - förändra avgasflöde/pulser)?
 
Fick svar från tillverkaren att den bulan på systemet är en mindre ljuddämpare för att hålla nere några decibel.
 
Ja dom har ju börjat så för att hålla ned storleken på bakre ljuddämparen
 
Det ser ut som en Helmholtzresonator, dvs en sluten burk (nästan) runt själa avgasröret (som har en öppning in i den yttre burken. Den instängda gasen i burken resonerar med pulserna i avgasröret och motverkar vissa frekv)enser.
 
- Förlust i effekt, ljud eller förlust av motstånd, menar du? Jag hade ju förstås önskat lite mottryck från den, med tanke på att systemet är så öppet och katten tas bort.
De blior ev lite mer motstånd men inte lika mycket somen kat. Alla hojar jag tagit bort katten på har bara gått bättre i hela registret. Mappningens afr värde räcker för att sätta dit öppnare system de blir sällan för snålt och därmed farligt för ventilerna. Men man kan få ut någr fler hk om man mappar om den i bänk och utnyttjar öppnare system typ lägger på mer soppa där den går snålt. De enda som kan hända om den går för snålt är att den går ryckigt vid jämn gas i farter från 0-ca 100kmt. Min ktm 990 gillar inte afr värden över 13:1 för då går den ryckigt men de är inte skadligt att köra snålare typ 14-15:1.
 
Det ser ut som en Helmholtzresonator, dvs en sluten burk (nästan) runt själa avgasröret (som har en öppning in i den yttre burken. Den instängda gasen i burken resonerar med pulserna i avgasröret och motverkar vissa frekv)enser.

Det tror jag inte alls, jag tror bara det är en areaökning följd av en areaminskning.

Om det vore en helmholtzresonator undrar jag var halsen är?
 
Det tror jag inte alls, jag tror bara det är en areaökning följd av en areaminskning.

Om det vore en helmholtzresonator undrar jag var halsen är?
Halsen är till för att stoppas in i ditt öra
för du ska kunna höra när det finns en ton i ljudmiljön med Helmholzresonatorn's frekvens.
Lärde jag mig precis här.
"The port (the neck of the chamber) is placed in the ear, allowing the experimenter to hear the sound and to determine its loudness. The resonant mass of air in the chamber is set in motion through the second hole, which is larger and doesn't have a neck."
Själva resonatorn består av en volym med ett hål till volymen.
Kruxet är att det behövs ingen hals. För få Helmholzresonans Om du läst vidare :)

"Automotive​

Helmholtz resonance sometimes occurs when a slightly open single car window makes a very loud sound, also called side window buffeting or wind throb.[7]"

Det räcker med en luftvolym med en öppning som det blåser luft / avgaser förbi.
Det där har jag själv upplevt. Nödvändigt stänga bilfönstret för bli kvitt det väldigt irreterande lågfrekventa ljudet.
 
Last edited:
Halsen är till för att stoppas in i ditt öra
för du ska kunna höra när det finns en ton i ljudmiljön med Helmholzresonatorn's frekvens.
Lärde jag mig precis här.
"The port (the neck of the chamber) is placed in the ear, allowing the experimenter to hear the sound and to determine its loudness. The resonant mass of air in the chamber is set in motion through the second hole, which is larger and doesn't have a neck."
Själva resonatorn består av en volym med ett hål till volymen.

Nej! Utan luftmassan i halsen är det ingen Helmholtzresonator.

Den kan liknas med en massa och en fjäder där halsen utgör massan och "bollen" blir en fjädern i systemet. Du får googla lite mer innan du tar på dig att undervisa i fysik.

EDIT: Det står till och med i din länk om du skulle ha orkat läsa.
The underlying principle involves the vibration of the air mass in the neck of the resonator, acting analogously to a mass on a spring.

Det bevisas även av formlerna i din länk, när längden på halsen, Leq går mot noll så går frekvensen mot oändligheten.
 
Last edited:
Nej! Utan luftmassan i halsen är det ingen Helmholtzresonator.

Den kan liknas med en massa och en fjäder där halsen utgör massan och "bollen" blir en fjädern i systemet. Du får googla lite mer innan du tar på dig att undervisa i fysik.

EDIT: Det står till och med i din länk om du skulle ha orkat läsa.


Det bevisas även av formlerna i din länk, när längden på halsen, Leq går mot noll så går frekvensen mot oändligheten.
Åsikter om vad som är Helmholtz resonans varierar, du har din uppfattning. Här är ett annat exmpel på Helmholtz resonans utan hals. Men det är kanske bara resonans som du ser det. ?
1715689309767.png
 
Last edited:
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top