mottryck i wastegaten?

Robban_C skrev:
I´ll be back onsdag kväll med några foton.
Ta gärna några bilder på hela turbo bygget på katanan. Jag ligger i startgroparna att låta bygga ett turbokit eller köpa ett begagnat till min katana.Så alla tips och råd mottages med glädje.
 
heliac skrev:
Ok..jag vet inte hur din hoj uppför sig men jag upplever att jag kan axa snabbare med lite långsammare spoolup. Man får liksom bara tanken i ansiktet hela tiden annars.. :D
På de högre växlarna kommer trycket ändå
:eek: äähhmm.. det är en bilmotor.. gulp

men turbo är ju samma sak var den än sitter.. :pannkyss
 
Boost 2 skrev:
Först ställer jag in önskat laddtryck utan boostcreep, (så rätt fjädertryck som möjligt!) sedan hänger man dit B-creepen, Och då ska den fördröja öppningen! Man kan ju grundinställa den i garaget med kompressorn!! Boostcr förhindrar ju luft-tryck att ens komma i närheten av klockan innan önskat L.T
Det var precis så jag menade!

Problemet med den här ventilen borde vara att när den väl släppt in tryck så stannar det där och håller WG öppen. Eller sitter det en backventil åt andra hållet som släpper ut trycket?
 
Bearing skrev:
Det var precis så jag menade!

Problemet med den här ventilen borde vara att när den väl släppt in tryck så stannar det där och håller WG öppen. Eller sitter det en backventil åt andra hållet som släpper ut trycket?
Du verkar då tänka på allt!! :D Jodå det är ett litet fisläkninghål borrat mellan kulan o utgången till w-klockan, så när kulan stänger så läcker klockan ut. Hålet är skitlitet typ 1mm.
 
Onsdag kväll blev så sent hem från garaget att det blev bilder to morgon istället.
Och jag hade delvis fel. Shame on me!
Det är iofs ett spjäll men det sitter inte _i_ axeln som jag trodde, det sitter offset från axeln och påverkas därmed av avgasmottrycket. Se även bilderna. Fick inte loss avgaset helt och hållet eftersom det sitter fast vid passagerarfotpinnen. Passningen mot oljetråg och ram är så tight att man måste demontera i bak först om man ska ta loss systemet.
De båda första bilderna visar manöverarmen i respektive läge. Klockan ska sitta monterad i ett fäste mot kompressorn till vänster i bilden.
Tredje bilden visar spjället i vidöppet läge.
Fjärde bilden visar (suddigt) axeln längst ner i wastegateporten.
Om nån nu är intresserad. :)

Smen, jag har bilder nånstans men inte just nu. :)
Kan ev tänka mig att sälja min turbosats eftersom jag vill bygga värre.
 

Bifogat

  • PICT0856.JPG
    PICT0856.JPG
    108.5 KB · Visningar: 125
  • PICT0857.JPG
    PICT0857.JPG
    109.6 KB · Visningar: 103
  • PICT0858.JPG
    PICT0858.JPG
    111.7 KB · Visningar: 109
  • PICT0860.JPG
    PICT0860.JPG
    106.7 KB · Visningar: 94
Last edited:
HenRRik skrev:
:eek: äähhmm.. det är en bilmotor.. gulp

men turbo är ju samma sak var den än sitter.. :pannkyss
Bah, vad är det för stil? Trissa upp våra förhoppningar så! ;)
 
*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Back
Top