Motstånd till miniblinkers - genomgång

  • Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date
Köpte ett universal relä idag till min R1:a då jag inte orkar med dessa motstånd. Monterade motstånd när jag körde led bak och nu ska jag köra led fram men vill använda relät istället. Behöver jag ta bort motstånden från bakre bilnkersen?
Sen undrar jag varför detta relä har 3 kontakter, en som bara har en hängande sladd? Jord eller? Mitt original relä har inget..

Går den hängande sladden in i relät igen skulle det kunna vara en värmeledare. Jag vet att man kan ha sådana i mostånd (eftersom jag e sämst på sådant så vet jag inte vad det e för skillnad mellan ett relä och ett motstånd :) )
 
Jag har en fråga då jag inte kan ett dugg om detta ämne.


Jag har precis monterat på diodblinkers fram och bak.

Bild nummer 2
Blinkersarna där fram har en kabel som går i en loop från motståndet som är inbyggt i blinkersen. Denna kabel får man inte bunta ihop utan den ska hänga fritt och om möjligt ska den dras så utsträckt som möjligt. Detta för att denna kabel är en värmeledare och om motståndet bli för varmt så kommer blinkfrekvensen att öka.

Bild nummer 1
Mellan blinkersen och "hojens orginalkabel" har jag kopplat på ett motstånd som jag köpte i affären tillsammans med mina blikers. Allt fungerar perfekt men så upptäckte jag en sak som oroar mig lite. Efter en kort stunds blinkande blir detta motstånd skitvarmt. Så pass varmt att det brändes till när jag tog på det.

Är detta något att oroa sig för eller är det normalt?
Varför har inte motsåndet i bild nummer 1 en värmeledare som motståndet i bild nummer 2.

Visst, de kommer inte från samma tillverkare men principen borde väl vara densamma?
 

Bifogat

  • heat1.jpg
    heat1.jpg
    87 KB · Visningar: 225
  • heat2.jpg
    heat2.jpg
    71.8 KB · Visningar: 187
Jag har en fråga då jag inte kan ett dugg om detta ämne.
.

Bild nummer 2
Blinkersarna där fram har en kabel som går i en loop från motståndet som är inbyggt i blinkersen. Denna kabel får man inte bunta ihop utan den ska hänga fritt och om möjligt ska den dras så utsträckt som möjligt. Detta för att denna kabel är en värmeledare och om motståndet bli för varmt så kommer blinkfrekvensen att öka.

Bild nummer 1
Mellan blinkersen och "hojens orginalkabel" har jag kopplat på ett motstånd som jag köpte i affären tillsammans med mina blikers. Allt fungerar perfekt men så upptäckte jag en sak som oroar mig lite. Efter en kort stunds blinkande blir detta motstånd skitvarmt. Så pass varmt att det brändes till när jag tog på det.

Är detta något att oroa sig för eller är det normalt?
Varför har inte motsåndet i bild nummer 1 en värmeledare som motståndet i bild nummer 2.

Visst, de kommer inte från samma tillverkare men principen borde väl vara densamma?

Hållit i en 20W lampa som lyst i 30 sek? Den blir också varm.
Samma effekt som "nu inte" förbrukas av någon lampa (pga LEDarna) ska nu förbrukas i motståndet. Så enkelt är det.
Totalbelastningen före och efter LEDmonteringen skall vara samma.
Före: 2st lampor a 10W
Efter: 2 LED a 1W och motstånd på minst 10W (helst 15W) med lämpl resistans.

Motstånde ser små ut? Vad är det för några? Har du köpt Dales 6W motstånd?
Isf är det alldeles för underdimensionerade.
 
Hållit i en 20W lampa som lyst i 30 sek? Den blir också varm.
Samma effekt som "nu inte" förbrukas av någon lampa (pga LEDarna) ska nu förbrukas i motståndet. Så enkelt är det.
Totalbelastningen före och efter LEDmonteringen skall vara samma.
Före: 2st lampor a 10W
Efter: 2 LED a 1W och motstånd på minst 10W (helst 15W) med lämpl resistans.

Motstånde ser små ut? Vad är det för några? Har du köpt Dales 6W motstånd?
Isf är det alldeles för underdimensionerade.

Tack då förstår jag lite bättre hur det fungerar. Jag vet inte vad det är för W på dem, kan inte minnas att jag sett det på dem. Jag funderade aldrig över det utan jag sa till honom i butiken att jag ville ha de där blinkersarna och ett motstånd som passar. Hoppas han visste vad han sålde. Jag får nog ringa dit på måndag och fråga.

Tack för svaret!
 
Går den hängande sladden in i relät igen skulle det kunna vara en värmeledare. Jag vet att man kan ha sådana i mostånd (eftersom jag e sämst på sådant så vet jag inte vad det e för skillnad mellan ett relä och ett motstånd :) )

Nope, sladden går inte tillbaka in så jag tror det är jord.. har inte provat ännu! Undrar dock om någon ver vad som händer om det är jord och jag inte har kopplat in den och tvärtom dvs om det inte är jord och jag kopplar den mot -?
Nått jag kan rekomendera är att du köper ett relä istället för motstånd, då behöver du inte oroa dig för värmen!
Föresten du var inte ute och åkte med hojen idag? Såg nånn med en svart R1:a 07 med Yoshi burkar på hornsgatan idag, blev sjukt sugen :gnissla
 
Last edited:
har inte orkat läsa igenom hela tråden men jag har ett litet problem.. när jag trycker på blinkerknappen så lyser blinkersen bara.. den blinkar inte till alls.. enda gången den börjar blinka är om jag drar upp varvet på motorn till typ 5 - 6 tusen varv.. jag har just bytt till ett nytt batteri så de e inte de som e problemet.. är det för mkt motsånd till lamporna eller för lite? eller är de så att mitt relä är sönder..?
 
Med risk för att bli idiotförklarad:

Vart ska biltemas relä monteras? Mellan plus och minuspol på kabeln till en lampa eller måste jag montera det mer centralt?

Alltså: Kablarna från lampan ska gå till relät, då kommer plus och minuspol vara upptagen, vart kopplas kablarna som går till omkopplaren?

Jag måste tänka fel nu tror jag, detta relä måste kopplas mer centralt som jag förstår... Vart då och hur ser detta ställe ut?

Ja jag vet, jag är dålig på detta men är villig att lära mig :pannkyss
 
Om man har köpt diodblinkers som man inte vet hur många w dom är på.
Hur väljer man motstånd då?
Är det lättare att byta relä?
Dom blinkar alldeles för fort utan motstånd...

En del säger att man ska koppla motståndet mellan plus och minuskabeln.
En del säger att det ska sitta på pluskabeln bara.
Är det så att det kan finnas olika sätt att koppla det?
 
Yepp yepp, det var nog jag :)

Fan vad gött! Längtar... Var och meckade lite med polarn idag, fick på "flushies" fram, puig db ruta och CRG kopplingshandtag! Vart clean tycker jag.. Relät funkade felfritt, så jag kan rekomendera det! Köpte mitt på Yamaha i haninge för 150: finns säkert billigare men det här funkade perfekt! Lät den tredje sladden hänga fritt, ingen funktion verkar det som :confused:

Lite bilder på dagens jobb :)
 

Bifogat

  • DB och flushies.JPG
    DB och flushies.JPG
    47.7 KB · Visningar: 112
  • flushies.JPG
    flushies.JPG
    40.8 KB · Visningar: 113
  • DB ruta.JPG
    DB ruta.JPG
    51.6 KB · Visningar: 110
  • CRG koppling.JPG
    CRG koppling.JPG
    51.3 KB · Visningar: 118
Om man har köpt diodblinkers som man inte vet hur många w dom är på.
Hur väljer man motstånd då?
Är det lättare att byta relä?
Dom blinkar alldeles för fort utan motstånd...

En del säger att man ska koppla motståndet mellan plus och minuskabeln.
En del säger att det ska sitta på pluskabeln bara.
Är det så att det kan finnas olika sätt att koppla det?

KAn säa så här i efterhand att byta relät är enklast och minst jobb! Dessutom skonsammare då det inte skapas någon extra värme pga motstånd :tummenupp

Om du fortfarande vill köra motstånd kanske den här bilden är till hjälp:
 

Bifogat

  • montera motstånd.JPG
    montera motstånd.JPG
    77.2 KB · Visningar: 278
Last edited:
I en mc butik idag så sa säljaren att om man sätter motstånd så stjäl det ström så att blinkersarna lyser mkt svagare.

Stämmer det?
 
Jag ska ta bort blinkersen o ha dem i baklampan.
Från den nya baklampan kommer den 3 kablar till ett kontaktdon (samma som orginal) och sedan kommer det 2 gula kablar från baklampan som ska kopplas en till varje blinkers. Jordas blinkersen via baklampans jord?

Om man ska sätta dit motstånd så ska väl de parallellkopplas? Vad ska jag koppla dem mellan när jag inte har någon egen jord till blinkersen? Ska jag kapa baklampans jord och koppla i den där?
 
I en mc butik idag så sa säljaren att om man sätter motstånd så stjäl det ström så att blinkersarna lyser mkt svagare.
Stämmer det?
Rent skitsnack...
Om dom ska "stjäla ström" så ska de parallelkopplas
Om det "ska lysa svagare" så ska de seriekopplas.
Går inte ihop.
Som sagt, skitsnack från ett fukko som trodde han visste.
--
Jessan kan ta och läsa tråden, efterfrågad info finns där.

-----------
Nur är det nog snart dags att göra en kortkurs i blinkermontering.
Tråden är så lång för den innehåller allt men ingen orkar läsa..
 
Det smidigaste sättet är att sätta i 21w lampor (eller vad amn nu har orginal) i miniblinkersen då slipper man allt krångel med reläer och koppling utav motstånd ;)
 
Rent skitsnack...
Om dom ska "stjäla ström" så ska de parallelkopplas
Om det "ska lysa svagare" så ska de seriekopplas.
Går inte ihop.
Som sagt, skitsnack från ett fukko som trodde han visste.
-------------
Nur är det nog snart dags att göra en kortkurs i blinkermontering.
Tråden är så lång för den innehåller allt men ingen orkar läsa..


Nu har jag monterat mina nya motstånd som jag köpte efter att ha räknat med ohm:s lag som står som första inlägg i denna tråd.
Det funkar utmärkt.
Tack för hjälpen...:squid
 
Det smidigaste sättet är att sätta i 21w lampor (eller vad amn nu har orginal) i miniblinkersen då slipper man allt krångel med reläer och koppling utav motstånd ;)

Var hittar man det då?
letat som en galning efter denna glödlampan fast med 21 watt
 

Bifogat

  • 35-15328_l.jpg
    35-15328_l.jpg
    7.2 KB · Visningar: 83
Meh.. alltså strömmen är alltid densamma överallt i en seriekopplad krets men spänningen över olika komponenterna är olika beroendet på dess motstånd.
Så sätter man i ett motstånd seriekopplat så kommer ju spänningen över lampan att sjunka därmed lyser den svagare. Vilket borde vara det rätta att göra om man tex går från 21w till 10w är det rätta att seriekoppla---> Då en glödlampa med mindre effekt kräver lägre spänning (eller ström) för att uppnå sin märkeffekt jämfört med en starkare.

En paralellkoppling leder faktiskt bara till att,.. tja, det totala motståndet minskar ju faktiskt om man paralellkopplar 2 motstånd istället för att seriekoppla 2 motstånd. (jag räknar glödlampan som en resistor)

Så det där med att man ska paralellkoppla fattar jag inte, men å andra sidan verkar det ju fungera, kanske just därför att resistansen i en sån liten glödlampa är försumbar...
 
Meh.. alltså strömmen är alltid densamma överallt i en seriekopplad krets men spänningen över olika komponenterna är olika beroendet på dess motstånd.
Så sätter man i ett motstånd seriekopplat så kommer ju spänningen över lampan att sjunka därmed lyser den svagare. Vilket borde vara det rätta att göra om man tex går från 21w till 10w är det rätta att seriekoppla---> Då en glödlampa med mindre effekt kräver lägre spänning (eller ström) för att uppnå sin märkeffekt jämfört med en starkare.

En paralellkoppling leder faktiskt bara till att,.. tja, det totala motståndet minskar ju faktiskt om man paralellkopplar 2 motstånd istället för att seriekoppla 2 motstånd. (jag räknar glödlampan som en resistor)

Så det där med att man ska paralellkoppla fattar jag inte, men å andra sidan verkar det ju fungera, kanske just därför att resistansen i en sån liten glödlampa är försumbar...

Det där borde du nog funderat lite mera över innan du skrev ... :mad: :rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top