Motorteknik Vrid P twin/ V twin / rak 2-4

sandstream skrev:
2239632 Men om du kollar på bilden jag länkade till ovan så ser du att det inte stämmer.
Radfyran har mer effekt OCH vrid hela vägen.

Fan, twinägare är nästan lika fanatiska som Ducce-ägare :D

Det där diagrammet har du pekat på ett par gånger nu.

Finns det fler diagram med samma resultat?

Är är det där representativt för det stora flertalet twinnar respektive radfyror med samma volym?

sandstream skrev:
2240086 Men nu är du ju där igen och försöker få det att låta som att Ducati är något exlusivt handknackat som görs med kärlek osv.
Ducati säljer inte lika mycket hojar som japanerna men nog görs de på löpande band, eller?

Beror väl lite på vad man anser vara löpande band...

Om hojar uppallade på rullande hojstöd ihopskruvade för hand av folk i röda rockar är din definition av löpande band har du helt rätt.

Bifogat

• ducati-assembly.jpg
    ducati-assembly.jpg
    27.9 KB · Visningar: 287
martan skrev:
Är är det där representativt för det stora flertalet twinnar respektive radfyror med samma volym?
Ja, det är den uppfattning jag har men någon får gärna visa motsatsen.

Bilden togs fram som ett exempel av Pejo för att visa att den gamla myten om att twinnar har så bra vrid jämfört med radfyror inte stämmer.

Teddan skrev:
2240126 Beror väl lite på vad man anser vara löpande band...
Om hojar uppallade på rullande hojstöd ihopskruvade för hand av folk i röda rockar är din definition av löpande band har du helt rätt.
Med tanke på Elwes inlägg är väl frågan vart gränsen för massproducering går.
Enligt en artikel från 2004 gjorde Ducati ca 40.000 hojar och det får väl anses vara massproduktion.

sandstream skrev:
2240141 Med tanke på Elwes inlägg är väl frågan vart gränsen för massproducering går.
Enligt en artikel från 2004 gjorde Ducati ca 40.000 hojar och det får väl anses vara massproduktion.

Kanske det, men vi talar olika nivåer av massproducering.

Japs tillverkat 2005 (ungefär...)
Yamaha: 450000
Suzuki: 500000
Honda: 600000
Kawasaki: 250000

Massproduktion kan man också definiera som hur stora delar av montaget som en kille eller jobbgrupp gör på en hoj.
Det kan bli oändliga diskussioner om gränsdragningar där, men om det sitter en kille och trycker dit samma flatstift på alla hojar som passerar, DÅ tycker jag att det är massproduktion och DÅ kan det omöjligt sägas att han "gör det med kärlek" när han pressar på årets 383411:e flatstift ... :)

ulf_lundin skrev:
2239460 NtvJanne: Om du är säker på att twinnar (eller var det bara v-twinnar ?) har annorlunda
effektkurvor är raka 4or så får du förklara på vad sätt en cyl jobbar annorlunda beroende på hur många andra
cyllar som finns på samma vevaxel.

/u

Där är faktiskt en märkbar skillnad mellan bigbang cylinderkonfig och vanlig 180 på fyrorna i WSB och MOTOGP så vridet är inte helt oberoende, skulle tydligen ha med den ojämnare gången att göra då detta gav ökade förluster i drivning av kammar samt kompressionsförfarande.

Boris JR skrev:
2240184 Där är faktiskt en märkbar skillnad mellan bigbang cylinderkonfig och vanlig 180 på fyrorna i WSB och MOTOGP så vridet är inte helt oberoende, skulle tydligen ha med den ojämnare gången att göra då detta gav ökade förluster i drivning av kammar samt kompressionsförfarande.
Jag köper det. Men anser det tillhör finliret, sista 1-5 procenten eller så.
Finns annat oxå där cyllarna påverkar varandra, framförallt där dom delar på luftbox eller har avgasrör som går ihop
och på nåt sånt sätt påverkar hur cyllarna andas.
/u

martan skrev:
2240109 Det där diagrammet har du pekat på ett par gånger nu.

Finns det fler diagram med samma resultat?

Vill ni se diagram och hur min NTV Vtwin ser ut så öppna denna länk.
Det är test i danmark , men det kan nog alla förstå.

http://hpholm.dk/ntvtest.html

Intressant är det med växling, överväxel villket jag upplevt villket ej fanns i min XJ 900. Jag ville i 120 haft en växel till.

Janne

Min MC historia:
2 cyl 250cc .........olje slukare / el fel
CX 500 2 cyl.........vatten buffel "bara gick och gick men max 130 i topp fart.
Honda 250 2 cyl.....Svag motor och vindkänslig, mycke växlande.
XJ 900..................Bra effekt, vrid "MC Volvo" touring maskin
Honda NTV 650......Nuvarande bra pendlarhoj bra i stadstrafik och även motorväg fart.

Last edited:
Enliters V-twin, väldigt custom-mässig karaktär:

schneiders2.jpg

/B

Teddan skrev:
2240161 Kanske det, men vi talar olika nivåer av massproducering
Men det är fortfarande massproducering.
elwe skrev:
2240181 Massproduktion kan man också definiera som hur stora delar av montaget som en kille eller jobbgrupp gör på en hoj.
Det kan bli oändliga diskussioner om gränsdragningar där, men om det sitter en kille och trycker dit samma flatstift på alla hojar som passerar, DÅ tycker jag att det är massproduktion och DÅ kan det omöjligt sägas att han "gör det med kärlek" när han pressar på årets 383411:e flatstift ... :)
Så de par vi ser på Teddans bild skruvar ihop hela hojen från början till slut eller vad menar du?

Bj.O.rn skrev:
2240236 Enliters V-twin, väldigt custom-mässig karaktär:
Den bilden var verkligen relevant i diskussionen twin vs radfyra :rolleyes:

Bjorn: Hur många cc ?
(Ang. jämföra kurvor: om man ritade ut från t.ex. 2000 rpm skulle vridkurvan inte se så flack ut.)
/u

ulf_lundin skrev:
2240254 Bjorn: Hur många cc ?
(Ang. jämföra kurvor: om man ritade ut från t.ex. 2000 rpm skulle vridkurvan inte se så flack ut.)
/u

En knapp liter, 104x58,8mm

Den där motorn drar inte så himla bra från 2000 rpm..

/B

ulf_lundin skrev:
2240254 Bjorn: Hur många cc ?
/u

De är troligen en lite trimmad 1000 kubbare.. 999a ?

Detta är från en 996sps.. skön kurva..
Dyno_023.jpg

sandstream skrev:
2240244 Den bilden var verkligen relevant i diskussionen twin vs radfyra :rolleyes:

Jav vill bara påpeka med mitt inlägg att motorkonfigurationen inte har ett skvatt med karaktär att göra.. En motor med fler cylindrar är lättare att plocka mer effekt ur, pga den kortare slaglängden, dvs man kan lättare höja varvtalet, dom mindre cylindrarna gör det också enklare att behålla en vettig fyllnadsgrad högt up i registret (nödvändigt).. Vad jag vill visa är att det är fullt möjligt, bara svårare att göra samma sak med färre cylindrar, inte så illa med en 500-stånka på 90 hästar va? det är fullt genomförbart.. Dyrt, svårt, javisst!

/B

Efter några år i sadeln på såväl japs som italienare kan kan man se fördelar och nackdelar med båda motortyperna.

Först och främst är det ju en smaksak vad man gillar men visst är det härligt med det där knuffet kring 10-12 rpm på en R-1000 elr R-750 men det är ju rätt segt att åka runt och mata på i de trakterna på gatan.

Tusingen jag hade är väl den R-1000 som har bäst vrid i mellanregistret av tusingarna men den upplevdes inte som superstark, då känns millen som om den har mer tryck där. Dock pinnade den på bra med mycket varv.

Körningen på twinnen blir mycket jämnare tycker jag, man utnyttjar motorbromsen och kan gå på gas bättre i kurvor. Sedan så tycker jag inte den starkare motorn i en R-1000 väger upp det sämre chassit och dämparna man får på de hojarna.

På en radfyra tycker jag att körningen blir mer ryckig och mer broms samt av/på. Detta kan ju dock bero på föraren :gnissla

En japs känns ju rätt opersonlig rent generellt även om det inte har ett smack med prestanda att göra givetvis.
Att bara välja hoj efter motorn är lite enfaldigt enligt mitt sätt att se på saken. Det roliga med hojkörning är väl när det svänger eller håller inte radfyra åkarna med mig där?

/Felix

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...