Motorteknik Vrid P twin/ V twin / rak 2-4

NTV janne

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
Honda NTV 650
Hej

Ni som kan motortekniken. Stämmer det som med min egen teori.

En rak 4 eller rak 2 byggs och används då MC skall ha hög effekt men kraften stegar hela tiden med höga vartal som följ. Det gör att "sporthojen" har över 100 HK redan i en mindre motor under 500cc. Samtidigt vid lägre varvtal har den mindre vridmoment. Vridet kommer vid ca 6000-8000rpm eller mer.

En parallell tvinn arbetar cyl samtidigt och det mycke kraftigt moment och därför blir den råstark som tusen.

V twin har de i glidare som har bra vrid vid lägre varvtal och därmed det karakteristiska vibrationerna och ljud som HD har.

balansering av motorerna med balanshjul bringar ner vibrationerna.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Min NTV 650 vill gärna ha minst 2000rpm vid start och dess vartal vid 100km/h är ej mer än 4200. Max varvtal är 8500. Vridet över 4-5000rpm är hyfsat och jämt och ökar ej så markant som i en rak 4.
detta gör lugn körning (ej som med sport höj så mycke växlande för att hålla uppe varvet) :banana

Stämmer detta??

Janne

Mycket intressant diskussion!

Kan inte någon slänga upp ett par vridmoment mot varvtal-diagram som är karaktäristiska för några olika cylinderkonfigurationer. Med tanke på tidigare liknande diskussioner tror jag att det är en bra början på diskussionen.

Anledningen till de höga varvtalen hos radfyre-sporthojsmotorer är just att effekt är direkt proportionellt mot både moment och varvtal.

Som sagt många gånger tidigare är vridmoment intressant endast ur motortekniskt perspektiv, medan effekten är det som ger den mer konkreta effekten.

NTV janne skrev:
2236994

V twin har de i glidare som har bra vrid vid lägre varvtal och därmed det karakteristiska vibrationerna och ljud som HD har.

Och i supersporthojar typ firestorm...

NTV janne skrev:
2236994
En parallell tvinn arbetar cyl samtidigt och det mycke kraftigt moment och därför blir den råstark som tusen.

Gör de verkligen det, arbetar i fas alltså? Vridmomentet är ju tidsmedelvärde, alltså borde det inte spela någon roll huruvida cylindrarnas expansionsfas överensstämmer tidsmässigt eller inte.

chrilla skrev:
2237039 Mycket intressant diskussion!

Anledningen till de höga varvtalen hos radfyre-sporthojsmotorer är just att effekt är direkt proportionellt mot både moment och varvtal.

Som sagt många gånger tidigare är vridmoment intressant endast ur motortekniskt perspektiv, medan effekten är det som ger den mer konkreta effekten.

Jodå ...

P=M*w där P=effekt; M=moment och w=varv per sekund

Men, det är vridet som gör cykeln körbar. En motorkonstruktion som har all effekt i ett smalt område högt upp är vare sig kul eller lätt att köra. Iaf inte på vägarna.
Med ett jämnt vridmoment över nästan hela varvtalsregistret har man alltid nära till användbar effekt. Man behöver inte växla som en tok hela tiden och styr huvudsakligen cykeln med gashandtaget.
Multicylinderhojar har mindre komponenter (kolvar och så) och ger av naturliga skäl en nervösare gång.

Det luktar moment vs effekt pajkastning lång väg :argpådato

Egentligen lönlöst att disskutera igen då en del vägrar tro att vridmoment är något annat än en siffra på ett papper.

Jag vet vad jag står i varje fall :)

Hoztic skrev:
2237560 Den här diskussionen sammanfattades rätt bra i en annan tråd:
Vrid ger accelleration
Effekt ger toppfart

Dock vet vi ju alla att R4'or är bäst :hihi

R4? Den har väl inte kommit ut ännu?? :va

Hitta samband mellan vrid och antal cyllar ungefär som mellan glass och drunkning.
(Stor glassförsäljning är uppenbart livsfarligt, drunknar alltid fler människor under år m stor glassförsäljning.)

Se gärna tråden ovan först, är så jobbigt att börja från början varje gång.
Finns säkert fler gamla vridtrådar; återkommer då och då och blir lätt rätt långa.
Ungefär som motstyrningstrådarna....
/u

ulf_lundin skrev:
2237706 Hitta samband mellan vrid och antal cyllar ungefär som mellan glass och drunkning.
(Stor glassförsäljning är uppenbart livsfarligt, drunknar alltid fler människor under år m stor glassförsäljning.)

Se gärna tråden ovan först, är så jobbigt att börja från början varje gång.
Finns säkert fler gamla vridtrådar; återkommer då och då och blir lätt rätt långa.
Ungefär som motstyrningstrådarna....
/u

Tack för alla svar. Min tanke var ej def på vrid/moment effekt.

Det jag vill jämföra är varvtal och förhållandet i typ glidare "twin" och 4 cyl sportmotor.

Med en twin startar man vid mycke lägre vartal med större kraft så därför behöver och de går ej så högt upp i varvtal som sporthojen som först får sin fulla kraft vid 6-8000rpm. Detta gör att man "glider fram" lugnare som man gör med HD istället för rusar upp i varvtal och växlar förjämt för att ha kvar sitt höga vartal som sporthojen har. :confused:

Detta gör att en äldre MC förare oftast väljer en glidare istället för sporthojen som de yngre förarna föredrar om man ej vill utt i skogen och härja med krossmaskiner som oftast är antinge TWIN eller en stånka.

Kan tillägga:

Min tidigare XJ900 var 4cyl med "tillräcklig" kraft så att med 5 växel kunde man köra mellan 40-230km/h. samtidigt var växel no 1 endast igång körnings växel och efter ca 10 m la jag i 2:ans växel och drog på. Det gjorde med den kraft som fanns vid lägre varvtal att man ej stressades att köra fort med hojen.

Janne

Last edited:
sandstream skrev:
2239055 Vi har som sagt diskuterat twin vs radfyra ett par gånger och kollar man på moderna en litershojar har radfyra mer vrid över hela varvregistret.

Här kan du se skillnaden i effekt och vrid mellan Millen och ZX10R:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1867600&postcount=185

Myten om att en twin har mer vrid är alltså bara en myt, som tyvärr lever vidare.
Fast visst är det lustigt att den kravlar sig runt en bana (Jerez) snabbare än en ZX10:a ändå...

Felix skrev:
2239241 Fast visst är det lustigt att den kravlar sig runt en bana (Jerez) snabbare än en ZX10:a ändå...

Konstigt...hur kan det stämma, zx10 har väl mer effekt..
Då måste väl den vara snabbare... photoshop?

Felix skrev:
2239241 Fast visst är det lustigt att den kravlar sig runt en bana (Jerez) snabbare än en ZX10:a ändå...
Nej, inte om man förstår att däck och fjädring har stor betydelse för varvtiderna.
Är man däremot twinägare kan det ibland vara svårt att förstå att det faktiskt finns mer av det där underbara vridet man tror sig känna hos en radfyra.

Intressant tråd.
Jag har en av varje så att säga, Husaberg 650, Aprilia RSV1000 och en Kawasaki 1165cc......skillnaden i kraftleverans är jättestor. Husans brutala gas-svar från tomgång och upp till 4000rpm är oslagbart, Kawans lika brutala klipp på topp är kanske inte oslagbart men typiskt för en R4 enligt mig. Aprilian däremot har en kompromiss av de två andra ganska bra drag från botten och nästan samma topp som Kawan men den totala motor karatären och sättet kraften levereras på är oslagbar. En mycket lättkörd motor med inga direkta överaskningar utan bara ren kraft i en "rak" kurva till toppen.

J

VR-8 skrev:
2239261 Intressant tråd.
Jag har en av varje så att säga, Husaberg 650, Aprilia RSV1000 och en Kawasaki 1165cc......skillnaden i kraftleverans är jättestor. Husans brutala gas-svar från tomgång och upp till 4000rpm är oslagbart, Kawans lika brutala klipp på topp är kanske inte oslagbart men typiskt för en R4 enligt mig. Aprilian däremot har en kompromiss av de två andra ganska bra drag från botten och nästan samma topp som Kawan men den totala motor karatären och sättet kraften levereras på är oslagbar. En mycket lättkörd motor med inga direkta överaskningar utan bara ren kraft i en "rak" kurva till toppen.

J

Håller med lika var det med min XJ900 där fanns kraft nog vid alla hastigheter men det var ej den högvarviga sportmotorns häftiga varvtals rusning den varvade lungt upp och ner om det så var i 40,70, 120, 160 det kvittade. Den gick alltid som en turingmaskin lungt och sansat.

Rusade ofta ifrån de mindre´400-500cc sportmaskinerna för där var kraft nog att precis som en med en större bil kontra en liten sportbil.

Hävdar fortfarande en twin går lugnare med stort vrid vid lägre varvtal och det förlänger dess hållbarhet och livslängd och det händer mindre olyckor pga mindre häftiga rörelser eller växlingar för att som med sportmaskinen som man vill alltid skall ligga på högvarv.

Janne

Last edited:
Hoztic skrev:
Vrid ger accelleration
Effekt ger toppfart

Dock vet vi ju alla att R4'or är bäst :hihi

Ja precis! Har oxå alltid gillat Renault 4, en kultbil helt enkelt :tungan

NtvJanne: Om du är säker på att twinnar (eller var det bara v-twinnar ?) har annorlunda
effektkurvor är raka 4or så får du förklara på vad sätt en cyl jobbar annorlunda beroende på hur många andra
cyllar som finns på samma vevaxel.

En sak du får bestämma dig för och hålla fast vid är om du ska jämföra motorer med samma totala cyl.volym
eller med samma volym för varje cylinder. Dvs, jämför du 1 l twinnar m 1 l 4or eller 1 l 4or m 500 cc twinnar ?

Utgår givetvis från att vi är överens om att kraften kommer från förbränningen i cyllen, annars är det kört från början.

Hoztic skrev:
Vrid ger accelleration
Effekt ger toppfart
Kort och kärnfullt, men alldeles fel....
/u

ulf_lundin skrev:
2239460 NtvJanne: Om du är säker på att twinnar (eller var det bara v-twinnar ?) har annorlunda
effektkurvor är raka 4or så får du förklara på vad sätt en cyl jobbar annorlunda beroende på hur många andra
cyllar som finns på samma vevaxel.

En sak du får bestämma dig för och hålla fast vid är om du ska jämföra motorer med samma totala cyl.volym
eller med samma volym för varje cylinder. Dvs, jämför du 1 l twinnar m 1 l 4or eller 1 l 4or m 500 cc twinnar ?

Utgår givetvis från att vi är överens om att kraften kommer från förbränningen i cyllen, annars är det kört från början.

Kort och kärnfullt, men alldeles fel....
/u

Kan inte du förklara hur det kommer sig att min Husaberg 650 är bättre i botten än en Blade 600...provade en för ett tag sedan.....totalt död i botten...kanske är det mina 50cc större volym som gör det??

J

sandstream skrev:
2239254 Nej, inte om man förstår att däck och fjädring har stor betydelse för varvtiderna.
Är man däremot twinägare kan det ibland vara svårt att förstå att det faktiskt finns mer av det där underbara vridet man tror sig känna hos en radfyra.

Håller med om att både effekten och vridet är mer på R4, vilket iof är helt naturligt, då effekten kommer ifrån vridet. Dock anser jag att effekten kommer lägre ner i registret på twinnar, därav den trevliga motorkaraktären.

Men mycket beror ju på hur man konstruerar motorn. Anledningen till att 600 är rätt trötta på låga varv är ju att man gör dom väldigt högvarviga för att kräma ur effekt. Hade man velat hade man kunnat få fint bottenvrid genom att göra motorn mer långslagig, men då sjunker toppeffekten istället.

Är jag helt ute och snurrar om jag påstår att slaglängden har mer betydelse för vridet än vad antalet cylindrar har? :va

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg