sandstream
Guest
Okej, då är vi på samma spår iafBj.O.rn skrev:2240294Jav vill bara påpeka med mitt inlägg att motorkonfigurationen inte har ett skvatt med karaktär att göra.. En motor med fler cylindrar är lättare att plocka mer effekt ur, pga den kortare slaglängden, dvs man kan lättare höja varvtalet, dom mindre cylindrarna gör det också enklare att behålla en vettig fyllnadsgrad högt up i registret (nödvändigt).. Vad jag vill visa är att det är fullt möjligt, bara svårare att göra samma sak med färre cylindrar, inte så illa med en 500-stånka på 90 hästar va? det är fullt genomförbart.. Dyrt, svårt, javisst!

På min hoj har jag inte märkt av någon knuff runt 10-12K varv, den drar som bara den bara man tittar på gasen.Felix skrev:Först och främst är det ju en smaksak vad man gillar men visst är det härligt med det där knuffet kring 10-12 rpm på en R-1000 elr R-750 men det är ju rätt segt att åka runt och mata på i de trakterna på gatan.En japs känns ju rätt opersonlig rent generellt även om det inte har ett smack med prestanda att göra givetvis.
Håller absolut med om det men ibland kan man ana att en del som kör twin verkar tro att en japansk radfyra bara går fort rakt fram vid 10.000 varv och är hemsk att brottas med i kurvorna.Felix skrev:Att bara välja hoj efter motorn är lite enfaldigt enligt mitt sätt att se på saken. Det roliga med hojkörning är väl när det svänger eller håller inte radfyra åkarna med mig där?
Jag "bytlånas" gärna med en Ducati 900-nånting ägare på någon bandag