Motorteknik Vrid P twin/ V twin / rak 2-4

ulf_lundin Tack för att du rättade mina på stående.

Det vill diskutera:

1..Sportmaskiner lägger man den största kraften vid högre varvtal. Med snabba accelarationer och växlingar. Byggda i första hand för bankörning.

2..Touring maskiner försöker man ha "lagomk kraft i hela registet för det skapar lugnare körning vid landsvägskörning. Bra och stabila i motovägsfart.

3..Glidare många gånger V-twin men även annan konstruktion vill sakta och lugnt glida fram i bra väder på bra vägar med små förändringar i körningen med relativt bra kraft på lägre varvtal och hastighet.

4..Crossmaskiner har häftiga kraft vid lägre fart för att klara strapaterna i svår terräng och därför lägre utväxlade motorer.

5..Pendlar maskiner som min behöver ej vara så stora för de går ofta långsamt tillsammans med all annan trafik. Ibland väljer man även mindre som skoter etc. ( med det kallar jag ej MC)

Sen kan vi säga alla typerna är lika stora för det gör det lättare. Men crossmaskiner är oftast mindre motorer. Touring och glidare (HD etc ofta över 1000cc) oftast större över 1000cc.

Janne

Last edited:
Psychobiker skrev:
2239522 Men mycket beror ju på hur man konstruerar motorn. Anledningen till att 600 är rätt trötta på låga varv är ju att man gör dom väldigt högvarviga för att kräma ur effekt. Hade man velat hade man kunnat få fint bottenvrid genom att göra motorn mer långslagig, men då sjunker toppeffekten istället.

Slutsatsen är alltså att långslagiga (oftast twinnar och enstånkor) motorer HAR bättre effekt i bottnen?

J

VR-8 skrev:
2239495 Kan inte du förklara hur det kommer sig att min Husaberg 650 är bättre i botten än en Blade 600...provade en för ett tag sedan.....totalt död i botten...kanske är det mina 50cc större volym som gör det??

J
En enduro fyrtakt har ganska jämn effektkurva eller hur?
den har väl runt 65Nm ?

Sen har även bladen runt 65Nm, fast bladens kammar eller hur dom "ställer in det"
är gjorde för att den ska ha mer vrid på högre varv

vrid på låga varv = hög lågvarvseffekt
vris på höga varv = hög högvarvseffekt = mer hästkrafter men lägre lågvarvseffekt

om vridet skulle vara över hela bladens långa register så skulle man kanske inte fått så högt vrid
om man skulle låtit den varva mindre så hade man inte fått samma toppeffekt

Nm * RPM / 7024 = hästkrafter

Oddjob skrev:
2239581 En enduro fyrtakt har ganska jämn effektkurva eller hur?
den har väl runt 65Nm ?

Sen har även bladen runt 65Nm, fast bladens kammar eller hur dom "ställer in det"
är gjorde för att den ska ha mer vrid på högre varv

vrid på låga varv = hög lågvarvseffekt
vris på höga varv = hög högvarvseffekt = mer hästkrafter men lägre lågvarvseffekt

om vridet skulle vara över hela bladens långa register så skulle man kanske inte fått så högt vrid
om man skulle låtit den varva mindre så hade man inte fått samma toppeffekt

Nm * RPM / 7024 = hästkrafter

Du menar oxå att det är bättre vrid i botten på enstånka,twin än en R4 vid samma cylindervolym? Pga konstruktionen på motorn då alltså.

J

Hojkonstruktörerna vet vad dom håller på med. Dom bygger motorer med dom egenskaper dom vill ha.
Inom vad som är möjligt förstås. Det innebär t.ex. att en 600 m 100 hk inte kan vara en stånka. Den tål inte varvtalet som behövs.
Men det går utmärkt göra lugna snälla lågvarviga motorer m många cyl, om man vill. Goldwing t.ex.

Vad som finns på marknaden beror både på vad som gär att göra (självklart) och vad dom tror går att sälja.

Det som är stora skillnaden på en lågvarvig resp. högvarvig motor är såna saker som kamtider, kanaler, ventiler etc.
Sånt avgör varvtal, effektkurvor och dyl., inte om cyllen är ensam eller inte.

F.ö. lär fabrikerna ibland utveckla ideerna på t.ex. 250 stånka och när dom vet ungefär hur den ska se ut
så gör dom 1l 4an efter samma principer.

Vill ni ha exempel på rätt olika motorer av samma typ så jämför HDs egna motorer med den Porscheutvecklade
dom har i nån modell. Enorm skillnad trots v-twin båda två.
/u

VR-8 skrev:
2239591 Du menar oxå att det är bättre vrid i botten på enstånka,twin än en R4 vid samma cylindervolym? Pga konstruktionen på motorn då alltså.

J

Varför inte? jag menar effektkicken är väl när vridet kommer.

om du vet annat så säg det, jag säger inte emot dig.

VR-8 skrev:
2239571 Slutsatsen är alltså att långslagiga (oftast twinnar och enstånkor) motorer HAR bättre effekt i bottnen?
Har väldigt lite m slaglängden att göra. Utom på så vis att ska den varva mycket (för hög effekt) KAN du inte ha
långslagig. 1) den håller inte 2) du får inte plats med tillräckligt stora ventiler.

Däremot är det jättelätt gör en kortslagig med bra lågvarvsvrid. Mild kam, små kanaler o liten förg.
/u

Psychobiker skrev:
2239522 Håller med om att både effekten och vridet är mer på R4, vilket iof är helt naturligt, då effekten kommer ifrån vridet. Dock anser jag att effekten kommer lägre ner i registret på twinnar, därav den trevliga motorkaraktären.
Men om du kollar på bilden jag länkade till ovan så ser du att det inte stämmer.
Radfyran har mer effekt OCH vrid hela vägen.

Fan, twinägare är nästan lika fanatiska som Ducce-ägare :D

sandstream skrev:
2239254 Nej, inte om man förstår att däck och fjädring har stor betydelse för varvtiderna.
Är man däremot twinägare kan det ibland vara svårt att förstå att det faktiskt finns mer av det där underbara vridet man tror sig känna hos en radfyra.

Troy Bayliss :D

elwe skrev:
2239645 Troy Bayliss :D
Aha, vi diskuterar vråltrimmade standardhojar i WSBK, måste ha missat det :rolleyes:

BTW: Som Ducati-fanatiker kanske du skulle läsa vad Claudio Domenicale (chef för Ducati Corse) säger om elektroniken i MotoGP:
“Once we are on a par in potential horse power through the increase in capacity that we are seeking, I would be open to considering ways of reducing costs by limiting electronics...

Det kostar att få en Ducati att gå som en radfyra :hihi

ulf_lundin skrev:
2239618 Har väldigt lite m slaglängden att göra. Utom på så vis att ska den varva mycket (för hög effekt) KAN du inte ha
långslagig. 1) den håller inte 2) du får inte plats med tillräckligt stora ventiler.

Däremot är det jättelätt gör en kortslagig med bra lågvarvsvrid. Mild kam, små kanaler o liten förg.
/u

Men en Husaberg är inte byggd för hög toppeffekt utan för bra botten och jämn kurva vilket är bra i skogen,enduroslingan och crossbanan. För övrigt så ger ju en långslagig motor bättre vrid genom högre roterande massa pga stor vevaxel tex. Ska man göra en kortslagig motor med "mycket,lågt" vrid så blir det till att skaffa svänghjul...

J

Tillägnar denna bild till sandstream o andra japs älskare :hihi , sen vad den betyder får ni lista ut själv :hihi

home_img_bg_fr_244.jpg

Lam-Kaka skrev:
2239684 Tillägnar denna bild till sandstream o andra japs älskare :hihi , sen vad den betyder får ni lista ut själv :hihi
Kan det vara en Ducati-ägare som fått nog?

Jaha.....så går denna tråd åt helvete med..........ge faaaaan i att spamma i trådar.......gonatt..

J

sandstream skrev:
2239701 Kan det vara en Ducati-ägare som fått nog?

OT:

Naa fel..eftersom det är en japan(det är deras sed m.m) :tomten
-------------------------------------------------------------------------

V4 konfigerationen skulle va kul att få se lite siffror graffer på också när de kommer ut på ducatin, visst vfr750,vfr400 m.f finns men den är inte gjord för lika mycket top effekt som ducati hojen.

Sen motor karaktären mellan en v-twin o rad4 är som att jämföra en disel o en bensin bil. Visst grafferna säger en sak men värkligheten upplevs på ett annat viss. Frågan är ju varför det är så...dyno bänkarna kanske vissar för lite..(vem vet hehe), fördelen med en v-twin , v4 är att de blir smalare + att effekt pukeln ivarjefall inte på en v-twin märks av lika mycket. Men japs r4 har utvecklats bra med att bli smalare än förut. Sen att japs hojarna måste använda glädje mätare på hastighets mätare, vissa på varvtalet o sen fejka med vikten är lite tragiskt.

Last edited:
Lam-Kaka skrev:
2239754 OT:

Sen att japs hojarna måste använda glädje mätare på hastighets mätare, vissa på varvtalet o sen fejka med vikten är lite tragiskt.

Glöm inte ponnyhästarna också :rofl

sandstream skrev:
2239661 Aha, vi diskuterar vråltrimmade standardhojar i WSBK, måste ha missat det :rolleyes:

Det kostar att få en Ducati att gå som en radfyra :hihi

Det är inte billigt att få en radfyra att gå som en Ducati heller. :tungan
Skillnaden är att Ducatifabriken är en relativt liten fabrik som inte sprutar ut massproducerade hojar på samma sätt som jappsen gör.
Därför blir den procentuella delen av företagets budget för Ducatis racingverksamhet större än för de japanska jättefabrikerna.
Med betydligt mindre resurser så leder de dock MotoGP och WSBK.
Inte så illa av en liten italiensk fabrik med begränsade resurser .... måste finnas nåt i grundidén med deras koncept ...

Nu ska jag ta min Ducce till jobbet :)
Ha det bra

Maax skrev:
2237479 Det luktar moment vs effekt pajkastning lång väg :argpådato

Egentligen lönlöst att disskutera igen då en del vägrar tro att vridmoment är något annat än en siffra på ett papper.

Jag vet vad jag står i varje fall :)

Huh, nu är vi där igen. Jag antar att det är mig, HanneZ & Bjorn och nån mera du syftar på. Ingen har hävdat att vridmoment är oviktigt. Men det är ointressant när vi vill veta hur fort våra hojar går.
Hur svårt kan det vara att förstå en formel som står här över i tråden?

VR-8 skrev:
2239678 Men en Husaberg är inte byggd för hög toppeffekt utan för bra botten och jämn kurva vilket är bra i skogen,enduroslingan och crossbanan. För övrigt så ger ju en långslagig motor bättre vrid genom högre roterande massa pga stor vevaxel tex. Ska man göra en kortslagig motor med "mycket,lågt" vrid så blir det till att skaffa svänghjul...

J
Ang Husa: javisst: har jag sagt nåt annat ? Allt är kompromisser, ville dom ha ännu mer botten
hade dom troligen fått saka lite toppeffekt.

Vridet har inget m rot. massa att göra. Det är kraften från förbränningen, inget annat. Och den ändras inte pga rot. massan.

Däremot går förstås en motor med glesa, kraftiga pulser och liten rot.massa inte att köra på alltför låga varv.

Och att en motor känns vridstarkare på låga varv om man hänger på tyngre svänghjul köper jag oxå.
Men inte att den ger mer vrid.... Återigen; det är förbränningen, inget annat.
/u

VR-8 skrev:
2239705 Jaha.....så går denna tråd åt helvete med..........ge faaaaan i att spamma i trådar.......gonatt..

J
Håller med. Finns ju en mer flummig diskussionsdel på forumet.
/u

elwe skrev:
Skillnaden är att Ducatifabriken är en relativt liten fabrik som inte sprutar ut massproducerade hojar på samma sätt som jappsen gör.
Men nu är du ju där igen och försöker få det att låta som att Ducati är något exlusivt handknackat som görs med kärlek osv.
Ducati säljer inte lika mycket hojar som japanerna men nog görs de på löpande band, eller?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!