Motorsportanläggning i Stockholm

Nyteknik skrev:
Nej.

Men det är rimligt att den organisation som ska "främja och administrera motorcykelsporten i Sverige" har aktiv del i att fler anläggningar byggs.

Eller?

Hm.. Det där var hämtat från SVEMO:s stadgar: :)

"KAP 1. ALLMÄNNA BESTÄMMELSER

1§ Ändamål

Svemo har till uppgift att främja och administrera motorcykel och snöskotersporten i Sverige.
En viktig uppgift är att bereda medlemmarna en meningsfylld sysselsättning. SVEMO skall vidare främja motorcyklism och snöskoteraktiviteter i allmänhet, verka för höjande av trafikkulturen, stimulera den fordonstekniska utveklingen samt verka för att verksamheten sker med hänsyn till miljön.
Verksamheten skall bedrivas i överensstämmelse med idrottens mål och inriktning enligt Sveriges Riksidrottsförbunds stadgar.
SVEMO, dess specialidrottsdistriktsförbund (SDF) och föreningar skall aktivt verka för en dopingfri idrott.

SVEMO företräder internationellt all motorcykel och snöskotersport."

Byggandet av banor sker av komersiella företag/föreningar/privata personer.

SVEMO:s uppgift är att kanske i detta fallet att se till så att banorna uppfyller våra (motorcykelförares) säkerhet osv på banorna genom besiktning av dessa!

Goodstuff skrev:
Är det verkligen Svemos uyppgift att bygga racerbanor? :va

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men det torde ju ligga i deras intresse att verka, medverka och lobba för att det görs?

abstruse skrev:
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men det torde ju ligga i deras intresse att verka, medverka och lobba för att det görs?

Vi måste agera, inte dom.

abstruse skrev:

Jodå jag har läst hela tråden men drog resonemanget till sin spets. Inget förbund eller förening är bättre än sina medlemmar och för att få till en motorsportanläggning behövs mer än lite mailskrivande till förbudnet. Att SVEMO är oengagerande och inte svarar på mail är en annan diskussion men de har ju dömts redan på förhand när vi faktiskt inte vet vad de gör och hur de gör det.

Om det nu är ett så stort behov av en bana i Sthlmsområdet får väl de som vill ha en bana starta en grupp som erbjuder sina ideella tjänster till Vikingmotorpark. Hårt arbete och pengar är det enda som funkar.

abstruse skrev:
Det ena utesluter inte det andra, eller?
Svemo kommer aldrig att bygga en bana åt oss så är det, lyssna på valmers han har rätt för en gångs skull...

Goodstuff skrev:
Om det nu är ett så stort behov av en bana i Sthlmsområdet får väl de som vill ha en bana starta en grupp som erbjuder sina ideella tjänster till Vikingmotorpark.

Helt rätt och en sådan grupp med aktivt tävlande och intresserade borde ha varit engagerade ett bra tag nu. De verkar i alla fall inte hålla till på det här forumet. Ett svar från Svemo kunde kanske skingra dimman lite.

På vilket sätt skulle ett mail från SVEMO "skingra dimman" kring intresset hos aktiva i Sthlm? Ska Svemo starta en intressegrupp för Sthlmare som vill ha en bana?

Gör det du istället för ingen annan lär göra det åt dig.

Goodstuff skrev:
På vilket sätt skulle ett mail från SVEMO "skingra dimman" kring intresset hos aktiva i Sthlm? Ska Svemo starta en intressegrupp för Sthlmare som vill ha en bana?

Gör det du istället för ingen annan lär göra det åt dig.

Som intresseorganisation för oss aktiva RR-förare ligger det nära till hands att tro att Svemo vet om det finns en informell/ideell grupp som arbetar för en anläggning i Stockholmsområdet. Verkar det mycket begärt?

Tror du det finns en sådan grupp? Jag är tämligen övertygad om att det inte finns och om det fanns är det väl inte säkert att SVEMO vet om det, beror ju på om en sådan grupp har kontakt med SVEMO eller hur? Varför maila dem, ring och fråga då min känsla är att de som jobbar inom SVEMO är av det äldre gardet och inte använder mail lika flitigt som er yngre.

Goodstuff skrev:
Tror du det finns en sådan grupp? Jag är tämligen övertygad om att det inte finns och om det fanns är det väl inte säkert att SVEMO vet om det, beror ju på om en sådan grupp har kontakt med SVEMO eller hur? Varför maila dem, ring och fråga då min känsla är att de som jobbar inom SVEMO är av det äldre gardet och inte använder mail lika flitigt som er yngre.

Jag har ingen aning om en sådan grupp finns. Men aktiva Stockholmsmedlemmar i Svemo har det funnits lika länge som vi har saknat en anläggning. Att inga skulle ha organiserat sig för att tillsammans se vad man kan göra åt saken låter helt osannolikt.

GSXR1100R skrev:
Svemo kommer aldrig att bygga en bana åt oss så är det, lyssna på valmers han har rätt för en gångs skull...

Det har jag väl för bövelen inte påstått heller. Använd tratten, så hör du bättre, gubbe!

Nyteknik skrev:
Att inga skulle ha organiserat sig för att tillsammans se vad man kan göra åt saken låter helt osannolikt.

Låter högst sannolikt tycker jag, att inga organiserat sig alltså.

Nyteknik skrev:
Jag har ingen aning om en sådan grupp finns. Men aktiva Stockholmsmedlemmar i Svemo har det funnits lika länge som vi har saknat en anläggning. Att inga skulle ha organiserat sig för att tillsammans se vad man kan göra åt saken låter helt osannolikt.

Jag föreslår att Du agerar president för en ny grupp. Skit i Svemo så länge! Tar du ansvaret? Om någon startar och driver engagerat, seriöst och proffsigt, så hakar nog en massa folk på. Sedan, vad exakt gruppen skall göra har jag ingen aning om. Det blir naturligtvis en av de första uppgifterna att finna ut. Jag skulle haka på som aktiv medlem i alla fall.

#Olsson# skrev:
Jag föreslår att Du agerar president för en ny grupp. Skit i Svemo så länge! Tar du ansvaret? Om någon startar och driver engagerat, seriöst och proffsigt, så hakar nog en massa folk på. Sedan, vad exakt gruppen skall göra har jag ingen aning om. Det blir naturligtvis en av de första uppgifterna att finna ut. Jag skulle haka på som aktiv medlem i alla fall.

Jag har hört av mig till Viking Motor Park och frågat om de har kontakt med någon grupp inom Svemo eller förare som är medlemmar i Svemo för att få hjälp att driva projektet framåt.

Återkommer!

En stor racebana i Enköping skulle jag hjälpa till o fixxa!
Om min hjälp nu kan hjälpa till på något vis dvs!

Nyteknik skrev:
Jag har hört av mig till Viking Motor Park och frågat om de har kontakt med någon grupp inom Svemo eller förare som är medlemmar i Svemo för att få hjälp att driva projektet framåt.

Återkommer!
Så ska det låta, bra! Ser med intresse fram emot mer information från dig angående detta.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti