Motorrenovering KTM Duke 790

KTM verkar vara konkursmässiga. Prat om en skuld på över 20 miljarder svenska kronor som företaget inte klarar av.

"Pierer, Owner Of KTM And MV Agusta, Teeters On The Brink Of Insolvency"

 
Jag sökte fram mätningar som gjorts i gruppen nu.
3.5 bars fjäder ger alltså bara 2 bar på tomgång med varm olja och drygt 3 bar med kall olja av okänd viskositet.


3_5bar.png


En 2019 med original fjäder har ägaren mätt till 1.6 bar, och bilden från manualen säger enligt honom minst 1.4 bar på tomgång.

1_6bar.png

På tomgång borde det ventilen iofs vara stängd så oljetrycket borde inte skilja med olika fjädrar. Fast det beror förstås på hur ventilen är konstruerad.
 
Det är en intressant diskussion här onekligen. Jag själv börjar alltid undra om det är någon illa flödande oljeretur någonstans när jag läser om motorer med ovanligt lågt oljetryck. Flödet tenderar ju öka med trycket och tillverkare måste täcka vissa randfall som normalt inte inträffar. Som vad som händer om motorn körs på maxvarv i en timme i sträck.
 
Låter märkligt att några ingenjörer på KTM konstruerar en motor med för långt oljetryck? De måste ju vägt ett högre tryck mot något annat.
 
Social kompetens = WOKE, tål folk inte att höra/läsa vad som sägs/skrivs så ska de bara undvika det och gå vidare istf att gråta ut mot allmänheten! ;)
Det är nog många av oss som lider av problemet ”missförstås lätt i skrift” - en bidragande orsak kan vara att skrift ofta blir rakt på sak och med färre nyanser vilket gör att mottagaren tolkar det annorlunda än vad som kanske var avsett.

I verkliga livet är problemet definitivt mindre, men det finns där för det mesta. Och med vissa personer kan raka puckar uppfattas som obehagligt och framkalla både känslor och missförstånd.

Hundar och ungar brukar dock uppskatta ”raka puckar”, liksom för det mesta medarbetare… Det går åt för mycket energi för oss när vi skall försöka luska ut vad den andre menar, därför är det skönt när man slipper fundera så mycket. :)
 
Låter märkligt att några ingenjörer på KTM konstruerar en motor med för långt oljetryck? De måste ju vägt ett högre tryck mot något annat.
Prestanda skulle jag tro (är dock inte ingenjör och här tror jag att two stroke har rätt kunskaper).

Låg inre friktion är eftersträvansvärt i en motor pga bränsleförbrukning utsläpp osv men det är alltid en avvägning vilket många bistert fått erfara, fråga tex VAG…
 
Låter märkligt att några ingenjörer på KTM konstruerar en motor med för långt oljetryck? De måste ju vägt ett högre tryck mot något annat.

För lågt är väl en definitionsfråga. Det fungerar i labbet, det fungerade säkert på prototyperna och det fungerar på 9 av 10 tillverkade hojar(eller vad det nu är).

Sen i verkligheten blir är det toleranser på delarna vid tillverkning som kanske inte stämmer, kunden kanske gör nåt konstigt, eller nåt annat och med lågt oljetryck är marginalerna mindre för att det ska fungera trots "felen".

Det är min gissning. Och förresten går det ju inte utesluta att felet faktiskt är nåt annat än oljetrycket. Även om jag personligen känner mig väldigt övertygad om att det är boven i dramat.
Det enda vi faktiskt vet med säkerhet är att väldigt många hojar skär på kamaxlarna.
Många har ju tex hävdat att kamaxlar och lyftare inte är tillverkade tillräckligt hårda.
 
För lågt är väl en definitionsfråga. Det fungerar i labbet, det fungerade säkert på prototyperna och det fungerar på 9 av 10 tillverkade hojar(eller vad det nu är).

Sen i verkligheten blir är det toleranser på delarna vid tillverkning som kanske inte stämmer, kunden kanske gör nåt konstigt, eller nåt annat och med lågt oljetryck är marginalerna mindre för att det ska fungera trots "felen".

Det är min gissning. Och förresten går det ju inte utesluta att felet faktiskt är nåt annat än oljetrycket. Även om jag personligen känner mig väldigt övertygad om att det är boven i dramat.
Det enda vi faktiskt vet med säkerhet är att väldigt många hojar skär på kamaxlarna.
Många har ju tex hävdat att kamaxlar och lyftare inte är tillverkade tillräckligt hårda.
Och vad är kostnaden för dom med ännu större marginal? Högre soppaförbrukning?

Intressant diskussion så tack för att ni bidrar.
 
Och vad är kostnaden för dom med ännu större marginal? Högre soppaförbrukning?

Intressant diskussion så tack för att ni bidrar.
Rätt fråga kanske är ”vad gör Yamaha/Honda/Suzuki som inte KTM gör”?

Litereffekt är i vart fall inte svaret… kanske resurser på motorutveckling/utprovning?
 
Låter märkligt att några ingenjörer på KTM konstruerar en motor med för långt oljetryck? De måste ju vägt ett högre tryck mot något annat.
Jag gissar dom vägt öppningstrycket mot risken att oljefiltret trycks ihop med kall olja (om man inte låter motorn gå på tomgång några minuter innan man kör iväg).
Ett problem på första årgångarna av 1290 motorn. Ihoptryckt oljefilter leder till motorras på 1290, ej KTM garanti.
 
Rätt fråga kanske är ”vad gör Yamaha/Honda/Suzuki som inte KTM gör”?

Litereffekt är i vart fall inte svaret… kanske resurser på motorutveckling/utprovning?
Jag tror inte att KTM optimerar på litereffekt, men de är ofta "rappare i steget" (oerhört vetenskapligt uttryckt) än motsvarande japs. En 790/890 har lättare att få gruset att flyga bakom sig än en T7/800DE/Transalp 750 så nånting gör de annorlunda.
Det är känslan av "lekvillighet" som gör att jag attraheras av KTM och ännu inte har beställt en Tiger eller Multistrada eller...
 
Jag gissar dom vägt öppningstrycket mot risken att oljefiltret trycks ihop med kall olja (om man inte låter motorn gå på tomgång några minuter innan man kör iväg).
Ett problem på första årgångarna av 1290 motorn. Ihoptryckt oljefilter leder till motorras på 1290, ej KTM garanti.

Oljefilter tål säkert 10 bars oljetryck, bara det är rent och släpper igenom oljan.
Det är smutsiga och igensatta oljefilter som knycklas ihop.
Slarvar man med service ska man inte förvänta sig någon garanti.

Med ett rent oljefilter kommer trycket bakom filtret vara marginellt lägre än före filtret.
 
Vet inte om det sagts tydligt tidigare I tråden, men högt oljetryck ger även följande fördelar.
1/ Bättre kylning. Den sänkta temperaturen ger högre viskositet i lagret. (Eller var vi nu pratar om)
2/ Många applikationer bygger till betydande del på squeeze effekten. Dvs tex ett vanligt vevstakslager som utsätts för stötbelastning klarar sig ofta därför att oljefilmen inte hinner tryckas ut åt sidorna under stöten. Normalt sätt får man ofta kavitation på lågtryckssidan i ett lager och ett ökat oljetryck gynnar återfyllnaden av den olja som läckts ut åt sidorna.

Jag antar att ovanstående i kombination med bättre avluftning bidrar till att man idag verkar gå mot tunnare oljor.
 
Oljefilter tål säkert 10 bars oljetryck, bara det är rent och släpper igenom oljan.
Det är smutsiga och igensatta oljefilter som knycklas ihop.
Slarvar man med service ska man inte förvänta sig någon garanti.

Med ett rent oljefilter kommer trycket bakom filtret vara marginellt lägre än före filtret.
Om det nu inte är problem med ihoptryckta oljefilter som gjort att KTM valt så lågt oljetryck,
vad är det då ?
 
Sitter det inte en bypass-ventil över filtret, som i värsta fall, kan släppa förbi oljan om filtret havererar och vad är det i KTMs design av smörjsystemet som är huvudprublemet?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top