Motorproblem Kawasaki ZX9R -96 (B2)

JohanN73

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2025
Hoj
1996, Kawasaki ZX9R (B2)
Köpte för en tid sedan en Kawasaki ZX9R som är i behov av omfattande renovering för att fungera. Cykeln har inte varit i trafik sedan 2016. Har rengjort förgasare (Keihin 40mm CV) och säkerställt att de alla 4 är bestyckade med originalmunstycke. bytt stift, kontrollerat Kompression, tändspolar, vev & kamaxelpositioner "you name it" men får inte motorn att fungera bra. Motorn startas enkelt med chock och kan efter en minut köras utan chock fast med varvtal kring 3000rpm. Tre av fyra avgasrör blir snabbt varma (400-450 grader) men det ena (cyl 4) stannar kring 220 grader. Denna cylinder (cyl 4) har också mer än dubbelt så högt vakuum i insuget när jag kopplar på "klockor" för att ställa förgasarna. Går inte att justera förgasarna eftersom jag aldrig kommer ner på vettig tomgång. Vid pådrag tvekar motorn lite men blir sedan hängande i varv flertalet sekunder innan den går ner igen. Har sprayat startgas kring insugen utan minsta reaktion.
Någonstans i detaljerna döljer sig givetvis problemet men vart? Har någon tips eller idé på hur jag skall fortsätta för att ringa in problemet?
 
Kollade/ petade du i lågfartmunstyckena så att det blev helt rent? Det är minsta hålet och det är där det blir problem först. Räcker inte att bara blåsa!
Testa att synka förgasarna, alt börja med att skruva ner 4ans spjäll. Har du inte tillgång till synkgrejer så ta bort luftburken så du ser trattarna, ta en bit trädgårdsslang och håll intill varje förgasare och lyssna i andra ändan. Funkar klockrent då örat är väldigt känsligt.
Sen kan blandskruvarna stå så fel att du måste skruva upp tomgångskruven så mycket och då suger det inte upp bensinen genom det lilla hålet precis i botten under spjället.
Lycka till!
 
Välkommen till Forumet!

Det kan vara ett mindre helvete att göra rent en förgasare. Även om man är 110% säker att den är skinande blank och ren, så sitter det något litet skit kvar någonstans kvar i alla fall.
Kan kännas lite onödigt att köpa helt nya munstycken trots att man är säker att alla munstycken är rena. MEN, det löser i många fall problemet som du beskriver.
Specielt munstycket som trottelnålarna går ner i. De brukar bli oval-slitna. Supersvårt att se. Men med nya munstycken där går den perfekt på låg och mellan belastning.

Små små koppar trådar från en elkabel kan man försiktigt peta inne i förgasarens kanaler.

Se också till att byta alla oringar i förgasare när du ändå håller på.
PÅ Ebay och liknande ställen brukar det finnas renoveringskit till förgasare.

Som sagts tidigare i tråden.
Kontrollera alla ventilspel först!!!
 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top