motorn dricker kylarvatten och olja,ngn??

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
har fått ett problem me hojen:huvet.d e så att hojen går hurbra som helst inga tickande lr knackande ljud kommer, men efter en dags hård körning så har all vatten i kylaren försvunnit o där sedan har olje lampan börjat lysa jag,,jag fyller på me vatten o olja igen men då händer samma sak..d finns inga synliga läckage och kylsystemet har tryck i slangarna..jag bytte olja o den hade inget vatten i utan den var svart men den blev svart efter 150 mils körning:va..jag misstänker topplockspackningen men om d är ngn som kan hjälpa mig ur den här skiten så vore jag tacksam för svar:confused::confused::confused:
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Menar du att den inte läcker nåt och att du skulle ha en 8-9 liter olja o 6-7 liter kylvätska?

Hur många gånger har du fyllt på, på de här sättet egentligen o under hur många mil?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu skriver du ju iofs inte exakt vilken hoj eller årsmodell det är, men gäller det rettan så är dom ganska ökända för att halsa i sig olja i stora mängder. Vattnet är ju konstigare. Blir den onödigt varm?
 

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
not
om det är topppackningen så borde du hitta vatten i oljan, samt rätt så mycket ånga som kommer ut i avgaserna och en markant fall i hästkrafter.
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
om det är topppackningen så borde du hitta vatten i oljan, samt rätt så mycket ånga som kommer ut i avgaserna och en markant fall i hästkrafter.

Jag har skjutit topplockspackningen på en R1a visserligen senare årsmodell och den fick inte vatten i oljan och den rök inte vitt. Man fick inspektera packningen väldigt noga för att se att det förekom ett väldigt litet läckage. Detta läckage gjorde att vi tömde motorn på vatten på ca 2 timmars tävlingskörning (erf). Hästkraftstapp blev det inte heller så det märktes.

Det förklarar ju inte oljemystiken men en bit på vägen.

/Urban
 

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
not
Jag har skjutit topplockspackningen på en R1a visserligen senare årsmodell och den fick inte vatten i oljan och den rök inte vitt. Man fick inspektera packningen väldigt noga för att se att det förekom ett väldigt litet läckage. Detta läckage gjorde att vi tömde motorn på vatten på ca 2 timmars tävlingskörning (erf). Hästkraftstapp blev det inte heller så det märktes.

Det förklarar ju inte oljemystiken men en bit på vägen.

/Urban

märkligt! vart tog vattnet vägen om det inte ångas upp?
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Ett litet läckage vattenkanal - ut kan vara svårt att upptäcka då det kanske bara läcker vid körning (med tryck i kylsystemet) och då ångar det bort utan att synas.
 

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
Menar du att den inte läcker nåt och att du skulle ha en 8-9 liter olja o 6-7 liter kylvätska?

Hur många gånger har du fyllt på, på de här sättet egentligen o under hur många mil?

kylvätskan hr jag fyllt 2 ggr oljan har jag lagt i en hel liter efter oljebytet..miltalet e tot 100 mil:confused:

ryker den blått eller vitt?

de ryker ingenting men den pruttar från burken efter jag dratt på,när jag släppt gasen
 
Last edited:

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
Jag har skjutit topplockspackningen på en R1a visserligen senare årsmodell och den fick inte vatten i oljan och den rök inte vitt. Man fick inspektera packningen väldigt noga för att se att det förekom ett väldigt litet läckage. Detta läckage gjorde att vi tömde motorn på vatten på ca 2 timmars tävlingskörning (erf). Hästkraftstapp blev det inte heller så det märktes.

Det förklarar ju inte oljemystiken men en bit på vägen.

/Urban

d e ju en r1 99a,,d e exakt som du säger me min hoj men oljan var bara svart fanns inget vatten men jag vet att den dricker olja men inte så mycket att jag måste fyla på 1-2 dl varannan körning plus lite kylvatten..hästkrafter har jag inte märkt ngt av men känner att d e inte den gamla hojjen jag hade..så d enda jag kan tyda på e att d e topplockspackningen men d kan ju vara ngt annat som jag inte känner till :huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:brinnerup
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Det med att Rettan dricker mycket olja har jag ingen erfarenhet av. Min 99:a dricker inget alls.

Låter som topp-packning men oljan kan bero på något läckage inuti motorn vilket gör det hela mer omständigt.
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
"hojen går hurbra som helst inga tickande lr knackande ljud"
Jag skulle vara lite orolig om min retta inte lät som om motorn höll på att
rasa, dags att kolla ventilspelet.
En gammal retta ska inte gå tyst och när du endå kollar ventilspelet så kan du byta toppackningen samtidigt. :)
 

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
Är motorn svårstartad kall/varm?

motorn startar klockrent ..den har perfekt temp tom..ok men vi kan ju säga att d e topplockspackningen men oljan då..blir helt förvirrad..finns inga läckage jag får ju typ fylla på 1-2 dl olja varannan körning:brinnerup

"hojen går hurbra som helst inga tickande lr knackande ljud"
Jag skulle vara lite orolig om min retta inte lät som om motorn höll på att
rasa, dags att kolla ventilspelet.
En gammal retta ska inte gå tyst och när du endå kollar ventilspelet så kan du byta toppackningen samtidigt. :)

tro mig jag e riktigt orolig..men den låter precis som den ska låta..ventiljustering gjordes för 400 mil sedan sen vettefan hur jag ska lösa detta..:va
 
Last edited:

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
info om hojjen:
Hur långt har den gått?
Vad är servat på den?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Åk förbi en bilverkstad och be dom mäta efter avgaser i expansionskärlet. Har du det är toppackningen definitivt kass
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top