motorn dricker kylarvatten och olja,ngn??

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
du menar expansionskärlet till kylarvattnet..men kan du förklara oljan..har ringt runt alla mc verkstäder o dom säger att d e toppackningen men dom har absolut inte den blekaste aning varför oljan försvinner så fort samt att d inte finns ngt vatten i oljan
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Har du möjlighet att kolla om du har ett OK komp?
 

primix

Primix
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
CBR 1100 Blackbird
du menar expansionskärlet till kylarvattnet..men kan du förklara oljan..har ringt runt alla mc verkstäder o dom säger att d e toppackningen men dom har absolut inte den blekaste aning varför oljan försvinner så fort samt att d inte finns ngt vatten i oljan

Tror oxå kylarläckaget beror på topplockspackningen , sen skulle jag gissa på att det är kannringarna som skulle kunna vara orsaken till olje läckaget.....Även om du har bra komp kom ringarna va slappa och släppa igenom lite olja på nervägen .OBS är ingen expert , bara en hel del erfarenhet från motocross.
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Fråga: Är det inte rätt vanligt att äldre R1:eek:r som gått en del dricker olja, ringarna slits väl med tiden..

Min gamla drack olja (inte så mycket som din) och tryckte ur sig vatten, men han inte hitta felet innan den blev såld. Misstänkte toppackningen, men tror inte oljeförbrukningen har med det att göra, oljan sticker via ringarna, och kanske dåliga ventiltätningar, men mindre troligt..

Alltså, byt packning och ringar, kolla ventilspel och tätningar, sen borde problemet vara löst..

(någon som föreslagit kass kylarlock, är väl en longshot, men skulle kunna orsaka försvinnande kylarvatten)

/Robban
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har du kollat ifall du ens har en exp.kärl samt om slangarna från den till kylaren är rätt kopplade?
 

primix

Primix
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
CBR 1100 Blackbird
du menar expansionskärlet till kylarvattnet..men kan du förklara oljan..har ringt runt alla mc verkstäder o dom säger att d e toppackningen men dom har absolut inte den blekaste aning varför oljan försvinner så fort samt att d inte finns ngt vatten i oljan

Hmm .. har en "long shot"jag med . packbox (arna) vid impellern till vattenpumpen !!!!!!!!!
 

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
Fråga: Är det inte rätt vanligt att äldre R1:eek:r som gått en del dricker olja, ringarna slits väl med tiden..

Min gamla drack olja (inte så mycket som din) och tryckte ur sig vatten, men han inte hitta felet innan den blev såld. Misstänkte toppackningen, men tror inte oljeförbrukningen har med det att göra, oljan sticker via ringarna, och kanske dåliga ventiltätningar, men mindre troligt..

Alltså, byt packning och ringar, kolla ventilspel och tätningar, sen borde problemet vara löst..

(någon som föreslagit kass kylarlock, är väl en longshot, men skulle kunna orsaka försvinnande kylarvatten)

/Robban

då måste ju man lyfta ur motorn o klyva den...lr måste man verkligen d om man ska bara byta packningen..men vilka ringar ska man byta..jag har verklstadhandboken till den o d verkar inte så komplicerat...lr???
 

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Standardfel på tidiga rettor är slitna kolvringar.

Blårök vid belastning är ett tecken på det.


Säker på att den dricker vattnet ,det kan ju läcka på andra sätt.
 

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
Något långsökt:)
Tror också på toppackningen. Olja är normalt att gamla rettor slurpar i sig.

jo jag vet att dom dricker olja men inte så mycket nu snackar vi 1-2 dl varannan körning..motul e oljan..

Standardfel på tidiga rettor är slitna kolvringar.

Blårök vid belastning är ett tecken på det.


Säker på att den dricker vattnet ,det kan ju läcka på andra sätt.[/QUOTEj

jag e inte säker på ngt d e därför jag e här ..men d skumma e att om toppackningen har gått då borde oljan vara vit gräddig typ men oljan har inget vatten så då kan d ju inte vara toppackningen.vad jag ser så läcker d ingenstans,, kolvringarna e mycket möjligt
 
Last edited:

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
jo men inte att oljelampan ska lysa varje gång man kör när man har rätt mängd olja från början,,d känns ju lite konstigt,samt att olja blir svart efter 50 mils körning
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
jo jag vet att dom dricker olja men inte så mycket nu snackar vi 1-2 dl varannan körning..motul e oljan..

Standardfel på tidiga rettor är slitna kolvringar.

Blårök vid belastning är ett tecken på det.


Säker på att den dricker vattnet ,det kan ju läcka på andra sätt.[/QUOTEj

jag e inte säker på ngt d e därför jag e här ..men d skumma e att om toppackningen har gått då borde oljan vara vit gräddig typ men oljan har inget vatten så då kan d ju inte vara toppackningen.vad jag ser så läcker d ingenstans,, kolvringarna e mycket möjligt

Att oljan inte blir gräddig betyder inte att topplockspackningen är hel.
Det beror på vart packningen går sönder och hur mycket.
den kan gå sönder så att man trycker olja till förbränningsrummen och tändstiften koksar ihop. Den kan gå sönder så att kylarvattnet trycks in i cylindrarna och försvinner. Den kan gå sönder så att kylarvatten trycks över i oljan eller tvärtom. Det beror som sagt på vart packningen är sönder och trycket vid just den punkten på olja och vatten det är.

Om du inte ser några läckage när motorn är varm och kylsystemet således trycksatt så skulle jag misstänka topplockspackningen. I så fall är det bara att byta ut den. Har du tur så är det den som orsakar att hojen läcker olja också. Annars är det nog sannolikast att det är ringarna som gått och det är lite mer jobb att byta dom.
 

primix

Primix
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
CBR 1100 Blackbird
då måste ju man lyfta ur motorn o klyva den...lr måste man verkligen d om man ska bara byta packningen..men vilka ringar ska man byta..jag har verklstadhandboken till den o d verkar inte så komplicerat...lr???

Nä..... du behöver inte dela motorn för att byta toppackning och ventiltätningar.Och ringarna (Kannringarna) är kolvringarna . Är toppackningen kass kan kompen trycka ut kylarvattnet utan att det går in i oljan (och blir gräddig).Risken finns att toppen "skevat" och behöver i så planas.
Longshoot = "en lite långsökt gissning"typ.Fan lite packad nu ...... Men jag hade bytt toppackning, kolvringar, ev ventiltätningar.Sen borde problemet vara borta.
 

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
jo jag vet att dom dricker olja men inte så mycket nu snackar vi 1-2 dl varannan körning..motul e oljan..



Att oljan inte blir gräddig betyder inte att topplockspackningen är hel.
Det beror på vart packningen går sönder och hur mycket.
den kan gå sönder så att man trycker olja till förbränningsrummen och tändstiften koksar ihop. Den kan gå sönder så att kylarvattnet trycks in i cylindrarna och försvinner. Den kan gå sönder så att kylarvatten trycks över i oljan eller tvärtom. Det beror som sagt på vart packningen är sönder och trycket vid just den punkten på olja och vatten det är.

Om du inte ser några läckage när motorn är varm och kylsystemet således trycksatt så skulle jag misstänka topplockspackningen. I så fall är det bara att byta ut den. Har du tur så är det den som orsakar att hojen läcker olja också. Annars är det nog sannolikast att det är ringarna som gått och det är lite mer jobb att byta dom.

tack för ditt svar nu hänger jag med:krama..så du tycker att jag ska byta toppackningen och ge det en chans..
 

primix

Primix
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
CBR 1100 Blackbird
jo jag vet att dom dricker olja men inte så mycket nu snackar vi 1-2 dl varannan körning..motul e oljan..



Att oljan inte blir gräddig betyder inte att topplockspackningen är hel.
Det beror på vart packningen går sönder och hur mycket.
den kan gå sönder så att man trycker olja till förbränningsrummen och tändstiften koksar ihop. Den kan gå sönder så att kylarvattnet trycks in i cylindrarna och försvinner. Den kan gå sönder så att kylarvatten trycks över i oljan eller tvärtom. Det beror som sagt på vart packningen är sönder och trycket vid just den punkten på olja och vatten det är.

Om du inte ser några läckage när motorn är varm och kylsystemet således trycksatt så skulle jag misstänka topplockspackningen. I så fall är det bara att byta ut den. Har du tur så är det den som orsakar att hojen läcker olja också. Annars är det nog sannolikast att det är ringarna som gått och det är lite mer jobb att byta dom.

.....men toppackningen kan väl ändå inte påverka att olja "läcker" ? Eller ?
 
Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Äsch det här löser du...... :3freak
 

Bifogat

  • Archive_Product_images_36_Large_36-995_l.jpg
    Archive_Product_images_36_Large_36-995_l.jpg
    53.8 KB · Visningar: 54
  • Archive_Product_images_36_Large_36-1825_l.jpg
    Archive_Product_images_36_Large_36-1825_l.jpg
    5.1 KB · Visningar: 49
  • Archive_Product_images_36_Large_36-2741_l.jpg
    Archive_Product_images_36_Large_36-2741_l.jpg
    5.4 KB · Visningar: 44
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top