Motorn började helt plöstligt knacka hejdlöst. =*(

Red skrev:
Verkar ventilerna okej så kan det kanske vara vevstakslager som gett vika, vilket gör att staken glappar på axeln.
Det hände på min gixxer i slutet på sommaren.. tyvärr så klarade sig inte vevaxeln heller. :död

Det blir att öppna motorn för att kolla det antar jag?

Buttman skrev:
Jag har en KTM 660 som började knacka som ett odjur - det gick så långt att jag plockade ner motorn för att sen komma på att det var ett litet skitfel.

Jag hoppas att samma sak har hänt på din. "Muttern" som höll kammaxeln på plats hade skruvat upp sig. På 660 sitter den vänster sida framför växelpinnen.
Det hände ett antal ggr tills jag blev trött på det och lock-tighta den...nu håller den flabben och går som en klocka. Detta var ca: ett år sen.

Jag är rätt säker på att du inte har pajat din motor - har du bara provkört lite och inte typ "bankört", gását å krossväxlat ihjäl den så har du också förmodligen en mutter lös bara...

Nu vet inte jag riktigt hur din hoj ser ut, men ta bort sidlocken och känn så att inget är löst...

Lycka till, men släng inte motorn bara. Ge den en chans.

Antar att du menar vevaxeln. Hade varit skönt om det varit det, men jag öppnade locket för att använda mutern att dra runt allt med när jag skulle ställa mtorn i rätt läge. Och det verkade som den satt fast =( Om det är den du menar?

CPMS skrev:
Har ingen erfarenhet av 4T stånkor men...
Det låter faktiskt lite som när kicken inte kopplar ur utan ligger och "hackar" på frigivningsmekanismen.

Skulle ju kunna vara nått, för jag har öppnat ventilkåpan nu och såg inget knas, mätte avstånden oxå, dom stämmde. Hur kan man kolla detta?

Last edited:
magic_johnson85 skrev:
He skönt att höra. Men vad innebär det? :confused:

För motorn alltså :hihi

Stämmer spelet så är ju det ett tecken på att dom inte är snea,då dom går upp ordentligt i sätet.

Så det är bara att felsöka vidare med andra tips tex kicken.

Jag får felsöka lite mer.
Dum fråga kanske men hur får man bort tändstiftet? det sitter ju hur djupt ner som helst, specialverktyg?

magic_johnson85 skrev:
Jag får felsöka lite mer.
Dum fråga kanske men hur får man bort tändstiftet? det sitter ju hur djupt ner som helst, specialverktyg?

En sådan här brukar funka

Bifogat

• 10-980_l.jpg
    10-980_l.jpg
    8.3 KB · Visningar: 68
hur länge har du haft hojen? ny köpt? gjorde du nått innan den började knacka ? sen funderar jag att om det kan vara tändningen som är för tidig, finns säkert flera än mig som vet bättre om den saken men brukar inte motorer låta nått i stil med det om dom "knackar" tänder för tidigt. Kör du på rätt bensin att oktantalet inte är fel? det där med kicken skulle jag kanske kolla för det verkade lite som att den knackade när du försökte starta den också. Har du bytt olja? tänkte om du har så lös olja i att ventilerna knackar mot sätena jävligt hårt, jaaa du får skruva och försöka titta om du hittar nått, hoppas det inte är nått stort

Axl45 skrev:
hur länge har du haft hojen? ny köpt? gjorde du nått innan den började knacka ? sen funderar jag att om det kan vara tändningen som är för tidig, finns säkert flera än mig som vet bättre om den saken men brukar inte motorer låta nått i stil med det om dom "knackar" tänder för tidigt. Kör du på rätt bensin att oktantalet inte är fel? det där med kicken skulle jag kanske kolla för det verkade lite som att den knackade när du försökte starta den också. Har du bytt olja? tänkte om du har så lös olja i att ventilerna knackar mot sätena jävligt hårt, jaaa du får skruva och försöka titta om du hittar nått, hoppas det inte är nått stort

Jag köpte hojjen beg nu i februari, det är en 99a.

Det enda jag gjort på själva motorn är att byta olja, och det gjorde jag som man skulle enl verkstadsboken. har kört med hojjen ca 1mil efter det då gick den hur bra som helst. Oljan jag har i är Castrol, minna inte vad den heter, men den var en Jaso olja för 4T.

Har bara kört på bensinen som var i när jag köpte och den lär va rätt, bra kille jag köpte hojjen av.

Det där med tändningen har jag oxå funderat på. hur kollar man det? jag har bara ställt in tändningen på bil, men antar att det är ungefär samma. :3freak
Jag fick ju trixa ut signalhornet från bakom framlampan, kan jag kommit åt någon sladd där? för där är ju en jävla massa kablar, eller skulle inte någon av dom kablarna kunna ändra tändningen eller göra så att den tänder fel?

Jag har kollat kicken nu oxå, verkade funka som det ska, drog ner kicken i nedersta läget och släppte den sedan, då fortsatte det markerade drevet (se bilden) att snurra.

Har även kolalt kopplingskorgen, där var ett glapp, men har svårt att avgöra om det är ett glapp som ska vara där eller om det är nått lager. Spelade in en lite film då man "hör" glappet.

Den finns här (Ca 0.9mb):
http://hem.passagen.se/norse_sweden/glapp.zip

/björn

Bifogat

• DSC_00536.jpg
    DSC_00536.jpg
    118.9 KB · Visningar: 195
wavebender skrev:
Tycker jag också...

ja det lät som ett troligt fel, men som du ser att jag skrev i svaret ovan, så verkade den mekanismen funka. Jag drog ner kicken i lägsta läget och sen släppte den så den for upp, då fortsatte det drev som jag markerat på bilden att snurra i någon sekund.

Det borde väl innebära att det funkar som det ska?

rent instinktivt så låter det som frigivningsmekanismen som en del har sagt. men då borde du höra det även när du drar runt motorn för hand, och det gör du inte?
skummt... den knackar ju inte lite... en tanke är vevstaks lager, men det låter inte så... kan vara värt att kolla iaf

Klickar det även är du kickar motorn? Om det gör det så borde det inte vara kickmekanismen. Klickar det varje varv som motorn snurrar? Om det bara klickar vartannat så är risken stor att det är något med ventiler.

Hoppas att det är något lätt fel!

Lycka till!

Har haft ett fel med samma symptom. Om knackningarna följer motorns varvtal så är min gissning att det är kolvbultslagret eller vevlagret som havererat. Plocka av cylinder och se efter, och start ABSOLUT inte motorn igen.

CPMS skrev:
Har ingen erfarenhet av 4T stånkor men...
Det låter faktiskt lite som när kicken inte kopplar ur utan ligger och "hackar" på frigivningsmekanismen.

Benägen att hålla med, låter inte som vevlager eller ventiler i mina öron.

/PS: Jag har jobbat som bilmek i ett antal år, och skruvat cyklar ett bra tag också :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back