Motorn började helt plöstligt knacka hejdlöst. =*(

LowFlyer skrev:
Benägen att hålla med, låter inte som vevlager eller ventiler i mina öron.

/PS: Jag har jobbat som bilmek i ett antal år, och skruvat cyklar ett bra tag också :)

Ok där ser man, intressant att många verkar tro på det.
Men hur kan man testa om det är det då? Mitt test kasnke var kasst.

/björn

Tjena björn tråkigt att hojen strular.
Men jag tror att det är kickens kuggar som fastnar i varandra dom går inte i sär som de ska, kolla i manualen på sid 4-68 bilden längst ner.
Det är kugghjulet som sitter i själva kickaxeln innanför den sitter det ett motstycke och av någon anledning verkar dom inte gå isär när motorn startar. Så tycker jag att det låter i allafall ,hoppas det löser sig.

om du drar runt motorn med kicken och du inte hör något konstigt testa då att dra runt motorn på veven då bör det komma ett knackljud från kicken om den fastnat.

Last edited:
Nu har jag testat lite med kicken, och jag tycker det verkar som hela den mekanismen fungerar. Iaf när jag gör mina tester.

La upp en film för att visa.
http://hem.passagen.se/norse_sweden/kick.zip
(Ca 1.3Mb) (Märke att ljudet och videon inte synckade så bra)

Har även testat att dra på kicken och på veven för att se om jag hör nått men det gör jag inte =/

Last edited:
När du bytte olja tömde du ur båda pluggarna då? Och rengjorde du oljefiltret. Har du kollat olje nivån efter oljebytet?

Felet är nu lokaliserat!

När jag monterade bort avgassystemet och förgasaren så hördes klickandet mycket tydligare när jag drog runt motorn med kicken.

Och det är ventilerna på insugsidan som strular, när nocken på kammen öppnar vetilerna "klickar" det till om man håller en jämn gång när man drar runt motorn.
Men om man försöker trycka kicken när knocken precis ska öppna får man verkligen ta i rejält. Så nått är verkligen knas där =( Ska plocka bort toppen i natt när jag kommer hem ifrån jobbet.

Tog ett litet filmklipp på när jag drar runt motorn med kicken. Är kanske svårt att se men det är kammen till höger i bild som är insuget. Och som ni ser drar jag först runt den jämt och då hör man en klickljud, sen det sista försöker jag trycka ner kicken när nocken på kammen precis ska trycka ner, men då är det stenhårt.

hem.passagen.se/norse_sweden/ventiler.zip
(Ca 0.8Mb)

Någon som redan nu kan gissa på vad det är för fel och vad det innebär för åtgärder?

/björn

Det är inte så att något främmande föremål ramlat ned i nån insugskanal ned i cylindern?

Jag skulle kolla det i alla fall, och definitivt inte bruka våld vid runddragande av motorn förrän orsaken är funnen, för att undvika skador på kolv/ventil/ventilsäten etc, om något föremål sitter i vägen.

Hade du planerat att ta bort topplocket lär du ju se det i alla fall, men kolla även så att inte någonting ligger i nån av insugskanalerna och blockerar nån av ventilerna.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back