Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet du hur många 15 åringar har dött dom senaste åren?
Om man tar dom senaste 4 åren så är 15 åringen med eu körkort en av få trafik grupper som klarar nollvisionen, 0.84st dör i snitt varje år på en eu moped det tycker jag är en förbannat bra siffra. 0.024 skadas allvarligt detta är oxå en förbannat bra siffra. Tro inte på allt ni läser i tidningarna dom får sin information oftast från NTF som vill ha bort både eu mopeden och motorcyklarna från vägarna..
Jag vill inte förbjuda varken EU-moppar eller fyrhjulingar. Vad som var andemeningen i mitt inledande inlägg (som sedan ledde till polemik med GUW och det inlägg du nu citerat) var att det ofta blir problem med nya farkoster, vare sig det gäller vattenskotrar, Eu-moppar, fyrhjulingar, hästlösa självgående vagnar osv. Men att samhället och den enskilde medborgaren sedan lär sig umgås på ett bättre sätt med de nya farkosterna.
I skärgården har det tex varit accepterat bland många bofasta på större öar att köra hem familjen eller kompisar på fyllan från fester på överlastad flakmoped. Det har oftast funkat bra, även om det naturligtvis är olagligt.
Men när man på senare tid bytt flakopeden mot fyrhjuling har det hänt flera olyckor när man på fyllan gjort likaledes. Så är det i början, efter ett tag ändras synen på fyrhjulingar och man lär sig hantera dem.
Även vattenskotrar framförs ju nuförtiden på ett sätt i skärgården att irritationen och ropen på förbud minskat.
Som svar på din fråga så är jag ingen expert, jag har bara läst morgontidningen och nyhetsprogrammen. http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crossli...09&lid=aldreNyheter_275209&lpos=rubrik_864209
Men jag vill inte diskutera hur farlig eller ofarlig jag anser att olika fordon är.
Jag är heller inte för förbud. Som motorcyklist kastar man nog glas i stenhus om man vill ha totalförbud mot fyrhjulinger, eu-moppar och annat.
Det var som sagt inte det som var andemeningen i mitt inlägg som inledde polemiken med GUW. Jag kan bara konstatera att jag blivit missuppfattad igen.
Mvh
J
Last edited: