Motormännen vill stoppa fyrhjulingar

Vet du hur många 15 åringar har dött dom senaste åren?
Om man tar dom senaste 4 åren så är 15 åringen med eu körkort en av få trafik grupper som klarar nollvisionen, 0.84st dör i snitt varje år på en eu moped det tycker jag är en förbannat bra siffra. 0.024 skadas allvarligt detta är oxå en förbannat bra siffra. Tro inte på allt ni läser i tidningarna dom får sin information oftast från NTF som vill ha bort både eu mopeden och motorcyklarna från vägarna..

Jag vill inte förbjuda varken EU-moppar eller fyrhjulingar. Vad som var andemeningen i mitt inledande inlägg (som sedan ledde till polemik med GUW och det inlägg du nu citerat) var att det ofta blir problem med nya farkoster, vare sig det gäller vattenskotrar, Eu-moppar, fyrhjulingar, hästlösa självgående vagnar osv. Men att samhället och den enskilde medborgaren sedan lär sig umgås på ett bättre sätt med de nya farkosterna.

I skärgården har det tex varit accepterat bland många bofasta på större öar att köra hem familjen eller kompisar på fyllan från fester på överlastad flakmoped. Det har oftast funkat bra, även om det naturligtvis är olagligt.

Men när man på senare tid bytt flakopeden mot fyrhjuling har det hänt flera olyckor när man på fyllan gjort likaledes. Så är det i början, efter ett tag ändras synen på fyrhjulingar och man lär sig hantera dem.

Även vattenskotrar framförs ju nuförtiden på ett sätt i skärgården att irritationen och ropen på förbud minskat.

Som svar på din fråga så är jag ingen expert, jag har bara läst morgontidningen och nyhetsprogrammen. http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crossli...09&lid=aldreNyheter_275209&lpos=rubrik_864209

Men jag vill inte diskutera hur farlig eller ofarlig jag anser att olika fordon är.
Jag är heller inte för förbud. Som motorcyklist kastar man nog glas i stenhus om man vill ha totalförbud mot fyrhjulinger, eu-moppar och annat.

Det var som sagt inte det som var andemeningen i mitt inlägg som inledde polemiken med GUW. Jag kan bara konstatera att jag blivit missuppfattad igen.

Mvh
J

Last edited:
Jag vill inte förbjuda varken EU-moppar eller fyrhjulingar. Vad som var andemeningen i mitt inledande inlägg som sedan ledde till polemik med GUW var att det ofta blir problem med nya farkoster, vare sig det gäller vattenskotrar, Eu-moppar, fyrhjulingar mm, automobiler, osv. Men att samhället sedan lär sig umgås på ett bättre sätt med de nya farkosterna.

I skärgården har det tex varit accepterat bland många bofasta på större öar att köra hem familjen eller kompisar på fyllan från fester på flakopeden. Det har funkat bra. Men när man på senare tid bytt flakopeden mot fyrhjuling har det hänt flera olyckor när man gjort likaledes. Så är det i början, efter ett tag ändras synen på fyrhjulingar och man lär sig hantera dem.

Även vattenskotrar framförs ju nu på ett sätt i skärgården att irrotationen och ropen på förbud minskat.

Som svar på din fråga så är jag ingen expert, jag har bara läst morgontidningen och nyhetsprogrammen. http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crossli...09&lid=aldreNyheter_275209&lpos=rubrik_864209

Men jag vill inte diskutera hur farlig eller ofarlig jag anser att olika fordon är.
Jag är heller inte för förbud. Som motorcyklist kastar man nog glas i stenhus om man vill ha totalförbud mot fyrhjulinger, eu-moppar och annat.

Det var som sagt inte det som var andemeningen i mitt inlägg som inledde polemiken med GUW. Jag kan bara konstatera att jag blivit missuppfattad igen.

Mvh
J

Jag trodde inte att du ville förbjuda moppen eller något annat heller. :)
Jag ville bara visa att statestiken säger att moppen i detta fallet är inte så farlig som dom flesta tror. Förövrigt blir det ingen ändring till 16 år detta kommer att klubbas i januari.
Så nu får vi nog försöka gömma oss för när moppe direktivet är klart måste ju NTF försöka stoppa något annat för att klara sin nollvision och att dom ska ge sig på oss motorcyklister och 4-hjulingarna är nog rätt troligt.

Är emot förbud, varför förbjuda bara för att dem i norrland tror att andra lagar och regler gäller? Bort med småbarnen från de stora maskinerna för helv. Arbetsfordon får gärna stanna då dessa har ett syfte. (Om dem brukas så också).

Sådär, ingen skada skedd.

Sen så kan alla 4-hjulingar som körs för skojs skull på gatorna dra. Senast ikväll såg jag en som skulle leka ball och sladda förbi en gammal stackars gubbe på en ciaomoppe som ivrigt försökte hålla sig vid vägkanten på detta dåliga väglaget.

............och så är dom i vägen på E4an eftersom dom knappt kommer upp i 110km/h.

Sist jag åkte E4:an så var det fler än en fil...:tungan

Ärligt, lite I-landsproblem va?

Jag tycker det känns lite tungt när man är på väg hem från jobbet och trafiken på E18 (enfilig, krokig och kuperad) flyter på i 60km/h när det är 90...

Töntigare fordon får man ju leta efter, dessutom tar de plats från mig.

Jag tycker du ska utveckla det där med att "dessutom tar de plats från mig"...:va

Ja, om det sker väldigt återkommande och med högt procent-tal som kraschar, så är troligen fordonstypen både farlig för person och trafik.

Och ang. dessa 4-hjulingar, jag har inte sett en enda i stockholm som inte körde som ett svin mellan bilar på lokalvägar, och även på motorväg.

Det ser ut som dom bara leker med fordonen i trafiken, och att det är kul grej. Samma kan sägas om sporthojar, men det sker inte i samma utsträckning.

Vill minnas att du startade en tråd i ämnet, men snabbt raderade den när du inte fick något medhåll.

Konstigt att man inte har större förståelse för en viss kategori människors intresse när man själv har ett intresse som förmodligen "stör" MINST lika många...

Last edited:
Jag trodde inte att du ville förbjuda moppen eller något annat heller. :)
Jag ville bara visa att statestiken säger att moppen i detta fallet är inte så farlig som dom flesta tror. Förövrigt blir det ingen ändring till 16 år detta kommer att klubbas i januari.
Så nu får vi nog försöka gömma oss för när moppe direktivet är klart måste ju NTF försöka stoppa något annat för att klara sin nollvision och att dom ska ge sig på oss motorcyklister och 4-hjulingarna är nog rätt troligt.

Jag tycker att Eu-moppen är ett smart sätt att minska trängseln i innerstan. I år jag har blivit vitte till tre olyckor med EUmoppar. De två förstnämda var killar som körde med optimistiskt nedlägg i en korsning och kraschade. Våt vägbana, kanske även brunnslock, samma typ av olyckor som sker med ovana mc-förare. Bara okunskap om hur halt det är när det är blött.

På Dalagatan blev jag förra veckan vittne till en bil som krypkörde och plötsligt gjorde en oannonserad U-sväng, den omkörande EU-moppen kraschade in i bildörren. En tjej som körde bilden och på moppen var det en kille i 30-årsåldern. Jag lyfte bort moppen från killen och lämnade mitt kort som vitten.Även detta typiskt samma upplägg som många MC-olyckor: Ouppmärksam bilist och en oerfaren förare på tvåhjulingen. Jag som promenerade på trottoaren kände som gammal mc-förare alla mina varningsklockor ringa då bilens osäkra beteende fomligen stank förestående U-sväng och EU-moppen näramde sig med hög fart bakifrån. När smällen kom hade jag redan börjat springa mot olycksplatsen. Som hojåkare hade jag aldrig kört om i det läget, i synnerhet inte med den farten.

Det tar ett tag för folk att lära sig umgås med EU-moppar, fyrhjulingar mm. Tycker inte staten att det går tillräckligt fort med inlärningskurvan hos ägarna och omgivningen så får man väl i första hand arrangera ngn form av bättre utbildningen. Eller upplysningskampanjer, som man tex på 80-talet gjorde mot HIV och på 70-talet iom "Håll Sverige Rent"

Tycker jag

Hilsen
J

Last edited:
Jag tycker att Eu-moppen är ett smart sätt att minska trängseln i innerstan. I år jag har blivit vitte till tre olyckor med EUmoppar. De två förstnämda var killar som körde med optimistiskt nedlägg i en korsning och kraschade. Våt vägbana, kanske även brunnslock, samma typ av olyckor som sker med ovana mc-förare. Bara okunskap om hur halt det är när det är blött.

På Dalagatan blev jag förra veckan vittne till en bil som krypkörde och plötsligt gjorde en oannonserad U-sväng, den omkörande EU-moppen kraschade in i bildörren. En tjej som körde bilden och på moppen var det en kille i 30-årsåldern. Jag lyfte bort moppen från killen och lämnade mitt kort som vitten.Även detta typiskt samma upplägg som många MC-olyckor: Ouppmärksam bilist och en oerfaren förare på tvåhjulingen. Jag som promenerade på trottoaren kände som gammal mc-förare alla mina varningsklockor ringa då bilens osäkra beteende fomligen stank förestående U-sväng och EU-moppen näramde sig med hög fart bakifrån. När smällen kom hade jag redan börjat springa mot olycksplatsen. Som hojåkare hade jag aldrig kört om i det läget, i synnerhet inte med den farten.

Det tar ett tag för folk att lära sig umgås med EU-moppar, fyrhjulingar mm. Tycker inte staten att det går tillräckligt fort med inlärningskurvan hos ägarna och omgivningen så får man väl i första hand arrangera ngn form av bättre utbildningen. Eller upplysningskampanjer, som man tex på 80-talet gjorde mot HIV och på 70-talet iom "Håll Sverige Rent"

Tycker jag

Hilsen
J

SÅ,ÄNTLIGEN färdigdiskuterat!

Nu är allt nödvändigt sagt i ämnet så det är bara att dra vidare mot nya trådar.

Och,ironipolisen kan ta semester,jag menar vad jag säger nu.

Henrik

Tycker jag

Hilsen
J

Det händer säkert massor av olyckor med mopeder men det är ju inte det allt handlar om det är ju dödsolyckor eller allvarligt skadade. Skrubbsår ingår ju i utbildningskurvan för att bli en bra förare på ett 2-hjuligt fordon och så har det alltid varit, cykel inkluderat.

Förövrigt kommer det bli körkort på eu mopeden detta är med i samma proposition som säger att 15 års gränsen ska behållas. Så det blir mer utbildning och bättre körprov. Körkortet kommer förmodligen att examineras i vv´s utbildningslokaler så förhoppningsvis ökar kunskapsnivån ännu mer och att det blir ännu färre olyckor.

Vet du hur många 15 åringar har dött dom senaste åren?
Om man tar dom senaste 7 åren så är 15 åringen med eu körkort en av få trafik grupper som klarar nollvisionen, 0.875st dör i snitt varje år på en eu moped det tycker jag är en förbannat bra siffra. 0.0011 skadas allvarligt detta är oxå en förbannat bra siffra. Tro inte på allt ni läser i tidningarna dom får sin information oftast från NTF som vill ha bort både eu mopeden och motorcyklarna från vägarna..
Så en 15-åring blir allvarligt skadad vart tusende år på eu-moped?Det skulle vara intressant att se en källhänvisning(och hur man kommit fram till det).
www.vv.se/templates/page3wide____11176.aspx
www.vv.se/templates/page3wide____11947.aspx

Last edited:
Fyrhjulingar är kul, varför förbjuda dom??

Förbjud alla mejeriprodukter också, kolesterol dör ju folk av!

Jag tror att Jörgen har missförstått alla mina inlägg i den här tråden, jag vill inte förbjuda några fordon, inklusive dom tråden från början gällde.

Jag tar det från början för att klargöra:
Jag vill inte att fyrhjulingar ska förbjudas.
Jag ser ingen vits med att köra kinesfyrhjuling i stan.
Jag skulle inte heller gråta mig till sömns om dom förbjöds.
Jag har kört mängder med mil med fyrhjuling, mest för att jag plogar med en, men också i terrängen.
Jag skulle inte omfattas av ett förbud ändå.

förbjud skiten på allmän väg eller åtminstone begränsa skiten till att det registreras som traktor(30km):tungan

De går väl inte mkt snabbare än så? :tungan

Fast fyrhjuling var faktiskt det som rullade igång hojcirkusen för mig för ett par år sen..
Tänkte köpa fyrhjuling för att det var ett smidigt sätt att ta sig till jobbet på och de fick köras på b-kort( lite kulfaktor var det nog också :rolleyes: ).
Men när jag kollade bland det som fanns samt utrustning osv så insåg jag fort att det var "lika bra" att köpa en dr 650 r som jag dessutom skulle ha mer skoj på. :banana
Laglydig som jag är blev det ju att ta hojkort i samma veva.

Vet inte hur det passar in i samanhanget men jag tror ändå jag är mot bannlysning av fyrhjulingar, om inget annat för att jag är rädd att sporthoj är nästa obockade ruta på listan.

Jag tror att Jörgen har missförstått alla mina inlägg i den här tråden, jag vill inte förbjuda några fordon, inklusive dom tråden från början gällde.

Jag tar det från början för att klargöra:
Jag vill inte att fyrhjulingar ska förbjudas.
Jag ser ingen vits med att köra kinesfyrhjuling i stan.
Jag skulle inte heller gråta mig till sömns om dom förbjöds.
Jag har kört mängder med mil med fyrhjuling, mest för att jag plogar med en, men också i terrängen.
Jag skulle inte omfattas av ett förbud ändå.

Det trodde jag inte heller att du ville. Missuppfattningen gällde mer att du låste på exemplet med EU-moppar. Det som kom att diskuteras med dig var då inte den tes jag ville exemplifiera: att nya fordonstyper ofta har en turbulent period innan de brukas klokt i samhället.

Vi kom istället att diskutera en bisak. Om ett av mina exempel på nya fordonstyper, eu-moppen, verkligen var en ny produkt eller ej. Det blev en diskussion om huruvida eu-mopederna var en ny produkt med en ny typ av användare, eller om de var att likställa med den traditionella mopeden från vår uppväxt. (Som man åkte om man var 15 eller yngre, eller om man var ett överårigt original/byfåne) :D

Last edited:
4-hjulingar är nyttofordon och hör verkligen hemma på vägarna. Nyttan de gör är att det är kul för chaufförerna. De är helt enkellt glada när de kör – och det är precis det som är meningen. Jag hoppas det blir många sådana markfartyg och överallt. Jag vill också att det ska bli mer gokart på vägarna. Helst superkart med TZ 250-motorer och blattekromade expansionskammare.

Motormännen är en organisation som naturligtvis har till uppgift att gynna sig självt. De använder påhittade argument om olyckor – som om de skulle bry sig om det. Folk har omkommit i miljoner år. Var och i vad man gör det spelar väl för fan ingen roll. Kan ingen pyroman tända eld på den där kommunistorganisationen? Fy fan vad äckligt!

#Olsson# till Stadsminister!

Jag tycker att ett förbud mot fyrhjulingar för att komma närmre den kära nollvisionen är patetiskt, när man samtidigt kan skicka folk till krigshärjade länder med vapen...

Last edited:
Det hela är ju ett steg närmre avvecklingen av motorcyklar
Sen när blev fyrhjulingar ett problem i trafiken?
6 omkomna på ett år? Hur många dör av cigaretter varje år, och hur mycket lycka sprider rökning bland befolkningen? Hur många av dom som dör, dör av passiv rökning? Förmodligen fler än 6st.
Problemet är ju att detta faktiskt är genomförbart. Intresset är så svagt i Sverige och hur många kommer bry sig?
Mig personligen påverkar det inte då jag inte kör fyrhjuling, men nu tänker ju jag ett steg längre, inte bara på mig själv

Sorgligt hur folk kan sitta och peta bort folks hobbys, när det öht inte skapar något direkt problem. Man blir så trött på extrabrorsan som säger vad man får göra, och inte får göra

Last edited:
Nu har jag inte läst alla inlägg, men iallafall

Jag tycker inte att 4-hjulingar ska förbjudas, men jag tycker däremot att förarbevis utöver A eller B körkort fodras.

Jag var på en 4-hjulingskurs utanför mantorp genom brandkåren, och jag fick mkt stor insikt i hur maskinerna fungerar och hur man framför dom, både på väg och i terräng. Jag ansåg mig precis som alla andra att kunna köra 4-hjuling innan.. men FAN vilken skillnad..

INFÖR!!

// David

Jag repeterar. Jag anser att det ska krävas manöverprov.

Det betyder kort sagt att klarar inte föraren/fordonet provet så är det 30km/h-klassen som gäller.

Detta verkar vara ett problem som mest finns norr om skåne. Tycker det är väldigt ovanligt att man ser en fyrhjuling på vägen här nere. Visst händer det men knappast mer än 1 gång i månaden.
Ska vi förbjuda fyrhjulingar bara för att folk omkommer när det kör dem på fyllan eller inte kan hantera dem? Det är ju inte fyrhjulingens fel att föraren är oerfaren/minderårig/full. Att man skulle behöva ha ett förarbevis för att framföra dem på vägen är väll en självklarhet. Därför man MÅSTE ha ett körkort, A eller B för att lagligt får göra precis detta.
Om man ska börja förbjuda fordon så tror ju jag att man skulle satsa på EPA/ A-traktorer först. Dessa fordon är nog det dummaste som har sluppit igenom Vägverkets annars så fina filter. En strypt, kapad bil som inte behöver besiktigas bara för att den har en triangel? Att det sen inte behövs mer än ett teoretiskt prov för att få framföra dem på allmän väg, när du är 16 år, eventuellt tidigare om man för disspans p.g.a luddiga omständigheter som behov för att familjen driver lantbruk gör ju inte saken bättre. När man ändå är i farten kan man förbjuda mopeder också, är ju minsta lika trafikfarligt.

Om man ska börja förbjuda fordon så tror ju jag att man skulle satsa på EPA/ A-traktorer först. Dessa fordon är nog det dummaste som har sluppit igenom Vägverkets annars så fina filter. En strypt, kapad bil som inte behöver besiktigas bara för att den har en triangel? Att det sen inte behövs mer än ett teoretiskt prov för att få framföra dem på allmän väg, när du är 16 år, eventuellt tidigare om man för disspans p.g.a luddiga omständigheter som behov för att familjen driver lantbruk gör ju inte saken bättre. När man ändå är i farten kan man förbjuda mopeder också, är ju minsta lika trafikfarligt.

Hahaha, jag läste upp det där för min son, som har a-traktor (Forrd Granada, bredsladd-edition) han skrattade gott...
Det kan IOFS bero på att han är trött efter att ha kört hem en annan A-traktor 40mil i natt, i snöstorm (hälften av sträckan med biltrailer bakom)...
:yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...