Motorcyklar med 35kw/47hk

Kawasaki Ninja 300 kvalar väl in på listan med 29kw och 174kg

Hondas nya CB500 serie håller sig på 35kw precis. T.o.m. CBR500R har 35kw. Vikten ligger runt 190kg
 
Har mejlat runt och tittat upp ktm 530 på vv osv. Står att ALLA är 11kw. Även dom jag mejlat säger att dom kommer med 11kw från fabrik på pappret. Då borde dessa funka att köra på mellan kortet?
 
Jag är inte på något sätt berörd av detta eftersom jag har tung-kort redan men ändå högst intresserad. :) jag har en Fz6 som är 72Kw original vilket gör den olämplig eftersom den inte kan strypas ner till 35kw MEN årsmodellen senare har samma motor och avgassystem men med vissa strypningar (gasreglage bl.a) så den är reggad med lägre effekt vilket borde göra att den kvalar in på listan?! om så är fallet kan man ju strypa den till 35 för att sedan registrera den och precis som så många andra ta bort alla strypningar och få en 72kw? vet att detta är dumt och olagligt så: don't try this at home!! dock borde det vara fullt genomförbart.. sedan kan man ju som jag köpa PCV och kat-ersättare + slipons och KN-filter så får man sig en riktigt kul hoj. :)
 
Får jag fråga en sak då!
Tog a2 kortet häromdagen, men är kass på uträkningar om vad jag får köra för något. en kompis sa något om att jag skulle få köra en Yamaha R6.. för att det är högst 600c i motorn?
 
Får jag fråga en sak då!
Tog a2 kortet häromdagen, men är kass på uträkningar om vad jag får köra för något. en kompis sa något om att jag skulle få köra en Yamaha R6.. för att det är högst 600c i motorn?
Nej, den får du inte köra.
kubiken har inget med saken att göra, det är bara vikt och effekt som spelar roll.
Max 35kw
Max 70kw ursprungseffekt
Max 0,2kw/kg (Vilket med 35kw ger en minimumvikt på 175kg)

R6 har alldeles för hög ursprungseffekt.
 
om jag skulle köpa en r6:a som har 93kw. och väger 185. så blir det 1.98Kw/Kg då får jag alltså inte köra den på mitt A2 kort? eftersom den har högre effekt en 70kw?
 
om jag skulle köpa en r6:a som har 93kw. och väger 185. så blir det 1.98Kw/Kg då får jag alltså inte köra den på mitt A2 kort? eftersom den har högre effekt en 70kw?

Effektförhållandet spelar ingen roll på en R6:a. Precis som Ulvhamne skriver så får du inte köra den eftersom ursprungseffekten är för hög (93 kW > 70 kW).

Mitt tips är att börja med att leta efter en motorcykel som ligger på max 70 kW i ursprungseffekt, sedan räkna på om vikten ger max 0,2 kW/kg om du stryper ner den till 35 kW, efter det kollar du om det finns strypsatser till just den modellen som tar ner den till 35 kW. Fokusera mer på effekten, mindre på modellen.


Ps
Dessutom har du räknat helt fel. 93 kW och 185 kg ger 0,5027 kW/kg ostrypt. :fakta
 
Effektförhållandet spelar ingen roll på en R6:a. Precis som Ulvhamne skriver så får du inte köra den eftersom ursprungseffekten är för hög (93 kW > 70 kW).

Mitt tips är att börja med att leta efter en motorcykel som ligger på max 70 kW i ursprungseffekt, sedan räkna på om vikten ger max 0,2 kW/kg om du stryper ner den till 35 kW, efter det kollar du om det finns strypsatser till just den modellen som tar ner den till 35 kW. Fokusera mer på effekten, mindre på modellen.


Ps
Dessutom har du räknat helt fel. 93 kW och 185 kg ger 0,5027 kW/kg ostrypt. :fakta

jaha! okej, så en sista idiotförklaring nu då. vi säger att en mc med 60kw delat med en vikt som inte blir mer än 0.2, men eftersom den är över 35Kw, så måste jag fortfarande strypa ner den till 35kw?
 
jaha! okej, så en sista idiotförklaring nu då. vi säger att en mc med 60kw delat med en vikt som inte blir mer än 0.2, men eftersom den är över 35Kw, så måste jag fortfarande strypa ner den till 35kw?

Japp. Läs Ulvhamnes inlägg (#51) igen. :7peta
 
Så alltså en en 300 ninja som har en tjänstevikt på 175kg och har motorefekt på 29kw. 29/175 = 0.16.. de är ju godkänt för mig att köra.
tänker jag rätt nu alltså???? Den är ju ganska snygg med, men kanske inte så mycket kräm i dock..
 
Så alltså en en 300 ninja som har en tjänstevikt på 175kg och har motorefekt på 29kw. 29/175 = 0.16.. de är ju godkänt för mig att köra.
tänker jag rätt nu alltså???? Den är ju ganska snygg med, men kanske inte så mycket kräm i dock..

Duke 390 kan du kolla på, lättare och mer effekt.
 
Så alltså en en 300 ninja som har en tjänstevikt på 175kg och har motorefekt på 29kw. 29/175 = 0.16.. de är ju godkänt för mig att köra.
tänker jag rätt nu alltså???? Den är ju ganska snygg med, men kanske inte så mycket kräm i dock..

Exakt! Den är det bara att tuta och köra med ett A2-kort. :tummenupp

Och jag håller med, de ser bra ut. Det krävs ett tränat öga för att se att det inte är en större motorcykel när den körs. Att "krämen" inte räcker till behöver du inte oroa dig för. Du kommer att köra två säsonger på den. Ägna de säsongerna till att bli en bra förare, gå SMC-kurser och väx in i motorcykelhanteringen. Du drar ändå ifrån alla bilar i starten med i princip alla motorcyklar... :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top