Motorbromsa med tvåtakt, varför inte?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
När den skär kan jag nog hålla med om att det finns motorbroms. Eller snarare motor "nit" :tungan Det hade tom min gammla mped när den skar, låst bakhjul i 70 :skrämd :D
 
bebbe skrev:
När den skär kan jag nog hålla med om att det finns motorbroms. Eller snarare motor "nit" :tungan Det hade tom min gammla mped när den skar, låst bakhjul i 70 :skrämd :D

Spännande känsla det där.

Fick det i 110 på min tzr, det var rätt intressant att försöka hålla sig i sin egen fil då. :3freak

Biifers skar i 140+ har jag för mig. :näsblod
 
Solid snake skrev:
Spännande känsla det där.

Fick det i 110 på min tzr, det var rätt intressant att försöka hålla sig i sin egen fil då. :3freak

Biifers skar i 140+ har jag för mig. :näsblod
min NS skar ett antal ggr. man vänjer sig efter ett tag.. första ggn i 130.. :3freak men de e ju "bara" å koppla.. värre var det när kedjan klamra sig fast i bakdrevet.
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Mellangas spar på lådan också :tummenupp Drivpaket också enligt mina beräkningar :rolleyes:




Ok, kan nog stämma...


Men hur gick det med beräkningarna i rondellen vid Max? :tummenupp
 
bebbe skrev:
När den skär kan jag nog hålla med om att det finns motorbroms. Eller snarare motor "nit" :tungan Det hade tom min gammla mped när den skar, låst bakhjul i 70 :skrämd :D



jag gjorde det i 60 med min moppe, men koplingen va lite dålig :rolleyes: så bakhjulet låste inte sig :)
 
RS "Alex" skrev:
det är väll extra känligt på 2-takt bara men det är väll det att du begär den att varva men den får inte den smörjningen den borde ha man stryper ju motorn när man motorbromsar:(

Bensin kyler och olja smörjer kan ju vara bra att ha det:)

men det går nog allt att göra men kanske inte dra upp den till 12k rpm och sen slå av gasen helt kanske inte är så bra

haha eller inteh? Bensinen är till för att förbrännas, oljan leder bort värme och smörjer, den vanligaste orsaken till att en motor skär är ju att motor inte får olja så den överhettas och kolven nyper i cylindern. :kocko man har ju olja i växellåda för smörjning och bortledning av värme, utan olja = överhettning och skurning :banana
 
rosena skrev:
haha eller inteh? Bensinen är till för att förbrännas, oljan leder bort värme och smörjer, den vanligaste orsaken till att en motor skär är ju att motor inte får olja så den överhettas och kolven nyper i cylindern. :kocko man har ju olja i växellåda för smörjning och bortledning av värme, utan olja = överhettning och skurning :banana
det är faktiskt så att bensinen kyler vevpartiet och inte bara oljan.. det är ytterst lite olja som kyler gämfört med mängden bensin. så bensinen spelar även en stor roll för lagrerna. sen är den ju inte just så kall under förbränningen.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top