Motorbromsa med tvåtakt, varför inte?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Så, om man ligger i 90 med gas och ska ner till 50. Hur skulle du då gå tillväga? Petar du ner en växel eller kopplar du? :va

Extreem_ skrev:
Så, om man ligger i 90 med gas och ska ner till 50. Hur skulle du då gå tillväga? Petar du ner en växel eller kopplar du? :va
Håller in kopplingen, växlar ner, gasar, växlar ner, gasar...

EDIT: Tufft låter det också.

Last edited:
Extreem_ skrev:

Jag släpper gasen och låter den falla långsamt om jag nu inte måste stanna snabbt... Planerar körningen helt enkelt.

AndersJohansson skrev:
Jag släpper gasen och låter den falla långsamt om jag nu inte måste stanna snabbt... Planerar körningen helt enkelt.

precis kör man i 90 och ska ner i 50 så släpper man ju bara gasen och så kommer man ner där efter ett tag

Extreem_ skrev:
Och under den tiden får motorn olja? :va

det vet jag inte men man kan ju alltid gasa jätte lite, men annars så får den ju lite olja igenom tomgångs munstycket?

Extreem_ skrev:
Och under den tiden får motorn olja? :va

Själv så drar jag in kopplingen när jag släpper gasen och trycker lite lätt på bakbromsen, men det e nog bara jag som gör så.

Hehe.......... det är väl ingenting att oroa sig för. Tvåtakt har ju ingen motorbroms :D

bebbe skrev:
Hehe.......... det är väl ingenting att oroa sig för. Tvåtakt har ju ingen motorbroms :D

Jooo, om man petar i 1an i 50 så har den det (landar på maxvarv då huhu.)

När den skär så har man också motorbroms. :banana

whitesnake skrev:
det vet jag inte men man kan ju alltid gasa jätte lite, men annars så får den ju lite olja igenom tomgångs munstycket?
vad har oljepumpen med tomgångsmunstycket att göra.. och om du kör med oljeblandat så visst men det är väldigt väldigt lite..

whitesnake skrev:

Kan bli svårt när oljeslangen går till insugsplattan....... :7peta

Solid snake skrev:
Kan bli svårt när oljeslangen går till insugsplattan....... :7peta
olika hojar kanske!! :7peta på NS gick den till förgasaren och på RGVn finns ingen sån slang.. går rakt in i blocket från nånstanns.. :rolleyes:

philsson skrev:
olika hojar kanske!! :7peta på NS gick den till förgasaren och på RGVn finns ingen sån slang.. går rakt in i blocket från nånstanns.. :rolleyes:

Det går till plattan, mer än du visste!!!! :7peta :7peta :7peta

philsson skrev:
det gör den inte!.. :7peta haft loss plattan men de går ingen oljeslang dit.. :7peta

Nu är du efter igen! :7peta Som vanligt! :7peta

Jag snackar inte om din RGV eller NSF! :7peta

Jag snackar om DT! :7peta

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back