Motogp Tyskland, Sachsenring 10-12e Juli

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Om det var bilracing vi hade sysslat med så finns det massor att läsa om däckens beteende och till exempel sambandet mellan däcktryck och däcktemperatur. Allt från vetenskapliga rapporter till lättförståeliga tidningsartiklar. Tyvärr är utbudet mycket mindre för motorcykeldäck och när det gäller just däcktryckets påverkan på ett sport- eller rejsdäck har jag aldrig sett något vettigt. Jag har sett ett fåtal tidningsartiklar och ett fåtal instruktioner från några enstaka däcktillverkare, men de handlar allt som oftast om jämförelsen mellan däcktryck för gata och däcktryck för bana, alltså vad som händer om man ändrar däcktrycket ett halvt bar. Det vi talar om i racingsammanhang är betydligt mindre tryckändringar på 0.05-0.1 bar.

Hela detta område är faktiskt ett potentiellt affärsområde för något av däckmärkna eller någon av våra däcknasare. I min värld låter det inte helt oöverstigligt att ta reda på fakta, sammaställa fakta och sedan presentera fakta för användaren. Jag tippar att den däcktillverkare som blir först med att köra en "däckskola" - till exempel en några timmar lång föreläsning på den svenska motorcykelmässan - kommer att leverera 90% av däcken till alla svenska racers och bandagsåkare.

Ett liknande upplägg går säkert att köra på fjädring också, så nu får man passa sig så man inte säger för mycket...
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag säger inte emot dig, men jag har en fråga; varför är då gummiresterna på sidan av ett däck som tuggummi direkt efter ett pass men hårt dagen efter när det är svalt?

Eller jo, lite säger jag ju emot dig men du menar kanske annorlunda än mitt exempel?

Intressant det har jag aldrig tänkt på, jag jobbar visserligen inte med däck. :)

Men en kvalificerad gissning skulle vara att gummiresterna som sitter på sidan av däcket består av mängder med små gummipartiklar som slitits av från däckets yta, dessa gummipartiklar klistras (och kanske vulkaniserar) sedan tillsammans under natten och bildar "en" solid gummiklump (likt hur vulktejp beter sig).
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Min åsikt är att den största vinsten med chassiebytet är att föraren fått en teknisk ursäkt till sitt idiotiska beteende under ett antal race. Triggad av årets hårdare konkurrens har föraren helt enkelt överkört hojen och satt sig i situationer han inte borde varit i. Hade han inte kraschat bort tre givna pallplatser, alltså 48-60 poäng, hade han ju dessutom varit hack i häl på Rossi. En teknisk pysventil som innebär att man inte behöver ta hela ansvaret själv kan medvetet såväl som omedvetet ha en gigantisk inverkan. En del stora idrottsmän verkar fungera på det sättet.
Alltid lika intressant att läsa dina inlägg och jag kan bara hålla med dig, bytet har säkert en hel del placeboeffekt.
Den totalt korkade körningen i Argentina kan man verkligen inte skylla på chassiet.
Finns som du säger fler exempel på att MM har lagt hjärnan på hjälmhyllan skänkt iväg säkra poäng som satt honom i klar titelposition. Nu är det hörntänderna som gäller resten av säsongen då det bara handlar om att vinna för att ta in poäng.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Va kul att Marquez kunde hålla sig på hjulen och vinna, äntligen! :banana
Mest förvånande att Pedrosa körde så snabbt, det var ett tag sedan nu. Dock ytterst välkommet!

Inte ett dyft förvånad faktiskt, killens CV på Sachsenring talar för sig självt. Kul var det hur som helst och som du säger ytterst välkommet. :) Det kommer att bli Honda 1-2 även på nästa race.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vi får hoppas att det här resultatet betyder att Pedrosas om-operation lyckats, och att han kan återansluta till topp 4 . Minns Pedrosa på Brno mot Lorenzo. Den Pedrosa vill jag se igen!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det har han alldeles säkert, men just det här fallet handlar bara om att han verkar ha glömt att man måste betala skatt. Även i Schweiz. Och som vanligt då en skattemyndighet granskar någon så har de nog ganska mycket på personen i fråga...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om det var bilracing vi hade sysslat med så finns det massor att läsa om däckens beteende och till exempel sambandet mellan däcktryck och däcktemperatur. Allt från vetenskapliga rapporter till lättförståeliga tidningsartiklar. Tyvärr är utbudet mycket mindre för motorcykeldäck och när det gäller just däcktryckets påverkan på ett sport- eller rejsdäck har jag aldrig sett något vettigt. Jag har sett ett fåtal tidningsartiklar och ett fåtal instruktioner från några enstaka däcktillverkare, men de handlar allt som oftast om jämförelsen mellan däcktryck för gata och däcktryck för bana, alltså vad som händer om man ändrar däcktrycket ett halvt bar. Det vi talar om i racingsammanhang är betydligt mindre tryckändringar på 0.05-0.1 bar.

Hela detta område är faktiskt ett potentiellt affärsområde för något av däckmärkna eller någon av våra däcknasare. I min värld låter det inte helt oöverstigligt att ta reda på fakta, sammaställa fakta och sedan presentera fakta för användaren. Jag tippar att den däcktillverkare som blir först med att köra en "däckskola" - till exempel en några timmar lång föreläsning på den svenska motorcykelmässan - kommer att leverera 90% av däcken till alla svenska racers och bandagsåkare.

Ett liknande upplägg går säkert att köra på fjädring också, så nu får man passa sig så man inte säger för mycket...

Rätta mig GÄRNA om jag har fel…. men det känns som att det är lättare med bil!?!? Såååå mycket färre variabler, sååååå mycket lättare att ligga "på gränsen" av vad materialet tåler… helt enkelt lättare! Eller?
Med hoj kommer asåekten MOD sååååååå mycket tydligare in i bilden!!!:gnissla:fakta:crash
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Viss skillnad på tysk vs latinsk infrastruktur. På Jerez eller Mugello hade du fortfarande stått kvar på parkeringen vid den tiden...

Vi var hemskt snabba ut från racet till parkeringen i vanlig ordning.
Lyckats ta oss från Jerez utan probbs med den taktiken också :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Viss skillnad på tysk vs latinsk infrastruktur. På Jerez eller Mugello hade du fortfarande stått kvar på parkeringen vid den tiden...

Det är ändå rätt märkligt, eftersom Sachsenring ligger ganska långt från motorvägen, med minst en mindre stad emellan, innan man kommer ut medan banan i Jerez ligger i princip ligger inom synhåll från en fyrfilig motorväg. Man skulle kunna tro att den genomsnittlige spanjoren kör sämre än den genomsnittliga tysken, men efter att ha spenderat tio dagar på Tysklands vägar vetefan om jag tänker så länge, tyskarna kör ju helt värdelöst.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
tyskarna kör ju helt värdelöst.

Eeeh har du kört i Sverige??

Senast idag vid en modell av "timglas", började en käring blinka tuta helt frenetiskt, nästan så jag fick ett epelepsianfall av allt sken och ljud.. Jag förstod verkligen inte varför? Först in väljer spår? Jag var tydligt först och vad skulle ge henne rätten att inte bromsa? Modellen hade merparten av hindret på min sida men jag var fortfarande markant mycke tidigare in i hindret än henne.. Ville verkligen stanna och modifiera hennes airbag med hennes ansikte. Jävla pucko.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Inte ska du reta upp dig på en sån "argbigga"........
Du skulle gett henne ett stort :D och en :tummenupp istället....
Det hade gjort myyycket större verkan på hennes humör.

/KentW
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Inte ska du reta upp dig på en sån "argbigga"........
Du skulle gett henne ett stort :D och en :tummenupp istället....
Det hade gjort myyycket större verkan på hennes humör.

/KentW

Jag vinkade med handen som ett barn med fingrarna isär. :) Första gången jag inte blir jättttearg direkt, de kom senare:va Kanske börjar bli gammal?!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vinkade med handen som ett barn med fingrarna isär. :) Första gången jag inte blir jättttearg direkt, de kom senare:va Kanske börjar bli gammal?!

Det är mycket roligare att retas lite med dem genom att fortsätta vara glad och nöjd. :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eeeh har du kört i Sverige??

Senast idag vid en modell av "timglas", började en käring blinka tuta helt frenetiskt, nästan så jag fick ett epelepsianfall av allt sken och ljud.. Jag förstod verkligen inte varför? Först in väljer spår? Jag var tydligt först och vad skulle ge henne rätten att inte bromsa? Modellen hade merparten av hindret på min sida men jag var fortfarande markant mycke tidigare in i hindret än henne.. Ville verkligen stanna och modifiera hennes airbag med hennes ansikte. Jävla pucko.

Kanske bara totalt missförstånd. :D
Hon vill bara bli närmare bekant med dig ! :tummenupp
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top