Motogp Tyskland, Sachsenring 10-12e Juli

Bridgestones framdäck såväl som bakdäck i MotoGP har mycket styvare stomme jämfört med alla andra motorcykeldäck jag sett. ... Detta avspeglar sig i fjädrings- och chassieinställningar där en MotoGP-hoj till exempel har enormt mycket försprång jämfört med vilken gathoj som helst.

Med försprång så antar jag du menar du framhjulets försprång ("trail"), avståndet mellan däckets kontaktpunkt med vägen och den tänkta gaffelvinkelns kontaktpunkt med marken? Varför skulle "lättstyrdheten" på hojen (försprånget) påverkas av däckets stomme, har du lust att förklara? :)

Det finns runt trettio olika däck som inte bara går att dela in i hård, medium och mjuk då de (förutom gummits Shore-hårdhet) även har skillnader i stomstyvhet, geometri och framförallt symmetri. Bridgestone väljer ut de däck som anses lämpliga för varje tävling och dessa kallas sedan hård, medium och mjuk. Dessa kan dock vara helt olika däck från tävling till tävling.

Jag jobbar delvis med gummi om dagarna, en mycket unik egenskap som man ofta glömmer är att gummi blir styvare/hårdare när det blir varmt. Det är helt i motsats till alla andra material (plaster såväl som metaller) som blir svagare när de blir varma, vilket beror den tvärbundna/vulkaniserade strukturen i gummit.

Alltså ett däck får bättre friktion mot marken när det blir varmt samtidigt som det automatiskt blir hårdare.

Är arbetstemperaturen på alla Bridgestones däck den samma? Om inte kan ju tänkas att ett "mjukare" däck faktiskt blir lika hårt under körning enbart för att det arbetar under en högre temperatur? :va

Ps.
(Om man t.ex. hänger en vikt i en gummisnodd så att den töjer ut sig och sedan värmer den med en hårtork så drar den ihop sig då gummit blir "starkare" av värmen.)
 
Jaha ska man se MM som en titelutmanare tro? Många poäng att ta in men konstigare saker har hänt.
 
Jaha ska man se MM som en titelutmanare tro? Många poäng att ta in men konstigare saker har hänt.

MM ligger 65 poäng bakom, om han vinner resterande race och VR kommer 2:a i resterande race (9 kvar) så ligger han fortfarande 20 poäng bakom vid säsongens slut.

Han kan nog ta titeln, men då måste han köra helt "perfekt" samtidigt som VR måste göra missar under majoriteten av återstående race, VR måste komma sämre än 2:a i minst 5 race.
 
Jaha ska man se MM som en titelutmanare tro? Många poäng att ta in men konstigare saker har hänt.

Nog lite för tidigt. En bana som verkar funka bra för Hondorna, och mindre bra för Yammorna kanske inte funkar så bra som en fingervisning på hur andra halvan av mästerskapet kommer att gå.
 
Varför skulle "lättstyrdheten" på hojen (försprånget) påverkas av däckets stomme, har du lust att förklara?

För att däckstommens styvhet påverkar kontaktytans verkliga läge och kontaktytans verkliga läge är det som bestämmer motorcykelns dynamiska försprång. En mjuk stomme ger mer förflyttning av kontaktytan (framförallt bakåt) då framdäcket belastas vid inbromsning och instyrning. En styv stomme ger mindre förflyttning av kontaktytan då framdäcket belastas vid inbromsning och instyrning. En mjuk stomme som kombineras med ett litet statiskt försprång ger därför samma dynamiska försprång som en styv stomme som kombineras med ett stort statiskt försprång.

Är arbetstemperaturen på alla Bridgestones däck den samma?

Nej. Olika chassieinställningar, olika fjädringsinställningar och framförallt olika körstilar kan orsaka en ganska stor spridning i temperatur även på två exakt likadana däck. Så länge man håller sig inom ett rekommenderat temperaturintervall är detta inte ett problem, då är däckets prestanda såväl som livslängd mer eller mindre garanterade. Börjar man närma sig den ena änden av intervallet så experimenterar man lite med lufttrycket, eller blir beordrad att byta till annat däck. Detta är dock inte ett vanligt förekommande scenario, i alla fall inte i den övre delen av fältet.

Jag tror att själva gummits styvhetsskillnad beroende på temperatur är underordnad stommens styvhet. Det är i alla fall inget som däckingenjören tar någon större hänsyn till, i alla fall inte inom det rekommenderade temperaturintervallet.
 
För att däckstommens styvhet påverkar kontaktytans verkliga läge och kontaktytans verkliga läge är det som bestämmer motorcykelns dynamiska försprång. En mjuk stomme ger mer förflyttning av kontaktytan (framförallt bakåt) då framdäcket belastas vid inbromsning och instyrning. En styv stomme ger mindre förflyttning av kontaktytan då framdäcket belastas vid inbromsning och instyrning. En mjuk stomme som kombineras med ett litet statiskt försprång ger därför samma dynamiska försprång som en styv stomme som kombineras med ett stort statiskt försprång.

Intressant, jag skulle gissat på det motsatta om du inte förklarat :tummenupp

Jag trodde själv (felaktigen?) att att en mjukare stomme skulle göra att däcket komprimeras mera vertikalt under inbromsning och där med blir den effektiva radien på hjulet mindre (där kontaktpunkten ligger) så att försprånget därför skulle minska mer med ett mjukare däck.
Men förstår jag dig rätt att den horisontella deformeringen av däcket har större inverkan? Alltså att kontaktpunkten flyttas bakåt (horisontellt) då däcket deformerar sig under inbromsning, där med resulterar ett hårdare däck i att kontaktpunktens position är mer konstant. Men då gaffelvinkeln alltid minskar när motorcykeln lutar framåt under inbromsning så blir den effektiva ändringen i försprång större med ett styvare däck?

motorcycle-rake-trail-offset-e1295912863770.png
 
Last edited:
Jaha ska man se MM som en titelutmanare tro? Många poäng att ta in men konstigare saker har hänt.

då måste både JL och VR mer eller mindre krascha, vinner MM alla kvarvarande race så kommer han typ ikapp och om, eller om JL och VR båda två börjar ta riktig sura platser flera race, men VR har ju prenumerarat på pallplats hela säsongen, och dessutom så har han slagit MM rakt av även med den gamla ramen på Assen. Förra säsongen hade ju MM ganska förspänt för sin segerparad på 10 raka förstaplatser iom en trasig pedrosa och två yamahaer som inte var konkurrenskraftiga, men den situationen råder inte alls nu. Pedrosa verkar vara riktigt stark igen nu, Rossi är jävligt sugen på sin tionde titel, och Lorenzo är hungrig som fan, och alla tre sitter på bra hojar.
Men nog kommer Marquez (och de tre övriga) ställa till med skoj race resten av säsongen. :tummenupp
 
Tror MM är på gång och det vet VR och JL. Så frågan är hur mycket han kommer störa titelkampen mellan Rossi och Lorenzo.
Skulle inte förvåna mig om MM går ur detta mästerskap med flest segrar och kommer vara avgöra mästerskapet genom att ligga som en kil mellan VR och JL.
 
Ingen tvekan om att pöjken har bättre självförtroende med förra årets hoj.
Att sedan Dani är tillbaka och kan få till årets hoj bådar ju gott för nästa säsong. :)
Hörde Dani säga att hans cykel gick mycket bättre när tanken började tömmas tex, så där finns kanske något att jobba med.

Att någon annan än VR eller JLo tar hem mästerskapet tror jag är omöjligt.
Jag tror Vale plockar titeln i år då Lorre sett lite blek ut de senaste rejsen. :tummenupp
 
Börjar man närma sig den ena änden av intervallet så experimenterar man lite med lufttrycket,

NU blev det RIKTIGT spännande!!!! TÄNK om jag kan få svar på THE BIG ISSUE!!!!!"

Om man vill höja däcktemperaturen, ska man höja eller sänka däcktrycket??????:) Sååååååååååå nyfiken på vad du ska svara!!!!!!!!:)
 
NU blev det RIKTIGT spännande!!!! TÄNK om jag kan få svar på THE BIG ISSUE!!!!!"

Om man vill höja däcktemperaturen, ska man höja eller sänka däcktrycket??????:) Sååååååååååå nyfiken på vad du ska svara!!!!!!!!:)

Du ska öka farten för att öka tempen i däcken :arsele
 
Jag är absolut ingen däckexpert och jag tror dessutom att sambandet mellan däcktryck och temperatur är en kurva som faller på båda sidor om ett optimum. Resultatet kan därför bli olika beroende på vilket tryck och vilken temperatur du har just nu.

I vilket fall som, om man vill höja temperaturen på ett MotoGP-däck så brukar man normalt göra en liten höjning av däcktrycket. Högre däcktryck "förspänner" stommen och däckprofilen vilket ger mindre kontaktyta mot marken. En mindre kontaktyta mot marken ger dels mindre värmeöverföring till marken, dels marginellt mer slip vilket bygger värme. Därför ökar däckets temperatur.

Jag har dock fått lära mig att detta inte är ett linjärt samband, utan snarare en kurva som faller på båda sidor om ett optimum. Förklaringen till detta skulle vara att det bara går att "förspänna" däcket upp till ett visst däcktryck. Över detta däcktryck minskar inte kontaktytans storlek längre. Däremot betyder det ökade däcktrycket att man också ökar massan luft inuti däcket vilket ökar värmeöverföringen till fälgen.
 
Jag jobbar delvis med gummi om dagarna, en mycket unik egenskap som man ofta glömmer är att gummi blir styvare/hårdare när det blir varmt. Det är helt i motsats till alla andra material (plaster såväl som metaller) som blir svagare när de blir varma, vilket beror den tvärbundna/vulkaniserade strukturen i gummit.

Jag säger inte emot dig, men jag har en fråga; varför är då gummiresterna på sidan av ett däck som tuggummi direkt efter ett pass men hårt dagen efter när det är svalt?

Eller jo, lite säger jag ju emot dig men du menar kanske annorlunda än mitt exempel?
 
Jag är absolut ingen däckexpert och jag tror dessutom att sambandet mellan däcktryck och temperatur är en kurva som faller på båda sidor om ett optimum. Resultatet kan därför bli olika beroende på vilket tryck och vilken temperatur du har just nu.

I vilket fall som, om man vill höja temperaturen på ett MotoGP-däck så brukar man normalt göra en liten höjning av däcktrycket. Högre däcktryck "förspänner" stommen och däckprofilen vilket ger mindre kontaktyta mot marken. En mindre kontaktyta mot marken ger dels mindre värmeöverföring till marken, dels marginellt mer slip vilket bygger värme. Därför ökar däckets temperatur.

Jag har dock fått lära mig att detta inte är ett linjärt samband, utan snarare en kurva som faller på båda sidor om ett optimum. Förklaringen till detta skulle vara att det bara går att "förspänna" däcket upp till ett visst däcktryck. Över detta däcktryck minskar inte kontaktytans storlek längre. Däremot betyder det ökade däcktrycket att man också ökar massan luft inuti däcket vilket ökar värmeöverföringen till fälgen.

TACK!:tummenupp
 
Var nere och kollade i helgen, borde haft läktarbiljett istället för ståplats. Välordnat.
Såg hela racet och var i Rostock 18:45 , älskar autobahn :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top