Motogp Tyskland, Sachsenring 10-12e Juli

Rätta mig GÄRNA om jag har fel…. men det känns som att det är lättare med bil!?!? Såååå mycket färre variabler, sååååå mycket lättare att ligga "på gränsen" av vad materialet tåler… helt enkelt lättare! Eller?
Med hoj kommer asåekten MOD sååååååå mycket tydligare in i bilden!!!:gnissla:fakta:crash

Nej, jag skulle inte påstå att det är färre variabler involverade i bilracing. Var glad att du slipper hjulinställningar i koordinatsystemets samtliga dimensioner (inte nödvändigtvis samma inställningar på alla hjul), omfödelande av ballastvikt och fjädring som beter sig olika beroende på om bilen pitchar, rollar eller heavar...Möjligtvis att riktigt avancerade beräkningar - sådana datorsimuleringar som F1 sysslar med för att testa olika inställningar i en virtuell miljö - är lättare att applicera på bilar. Bl.a. för att föraren är en död vikt fastspänd med sexpunktsbälte, inte en idrottsman som med mer eller mindre precision kränger och klänger upp till en meter i sidled...

Eftersom bilindustrin och bilracingen är mångdubbelt större än det vi sysslar med så finns mycket mer material för den som vill studera. Det var mest det jag syftade på.
 
Vi var hemskt snabba ut från racet till parkeringen i vanlig ordning.
Lyckats ta oss från Jerez utan probbs med den taktiken också :)

Efter att ha spenderat lördagen på en lokal SM-deltävling i rallycross så undrar jag om detta är ett typiskt svenskt beteende....? Mitt i A-finalen i största klassen (det som rimligtvis är tävlingens höjdpunkt) reser sig helt plötsligt halva publiken upp och springer mot parkeringen. Är det så viktigt att vara först ut från parkeringen att man låter det gå ut över upplevelsen man betalat för att se...?
 
Efter att ha spenderat lördagen på en lokal SM-deltävling i rallycross så undrar jag om detta är ett typiskt svenskt beteende....? Mitt i A-finalen i största klassen (det som rimligtvis är tävlingens höjdpunkt) reser sig helt plötsligt halva publiken upp och springer mot parkeringen. Är det så viktigt att vara först ut från parkeringen att man låter det gå ut över upplevelsen man betalat för att se...?

Samma grej kunde observeras på AC/DC-konserten på Friends Arena i söndags...reagerade starkt på't. Fuckon var min personliga analys.
 
Efter att ha spenderat lördagen på en lokal SM-deltävling i rallycross så undrar jag om detta är ett typiskt svenskt beteende....? Mitt i A-finalen i största klassen (det som rimligtvis är tävlingens höjdpunkt) reser sig helt plötsligt halva publiken upp och springer mot parkeringen. Är det så viktigt att vara först ut från parkeringen att man låter det gå ut över upplevelsen man betalat för att se...?

Ser alltid klart målgången, sedan pronto. Skulle aldrig lämna innan målgång.
 
Efter att ha spenderat lördagen på en lokal SM-deltävling i rallycross så undrar jag om detta är ett typiskt svenskt beteende....? Mitt i A-finalen i största klassen (det som rimligtvis är tävlingens höjdpunkt) reser sig helt plötsligt halva publiken upp och springer mot parkeringen. Är det så viktigt att vara först ut från parkeringen att man låter det gå ut över upplevelsen man betalat för att se...?

Jaoh, alla muppar vill slippa stå i kö, så de ser till att köerna blir innan rejset slutat. Det är väl iofs en rätt trevlig social service de tillhandahåller, för då kan ju de riktiga fansen se hela rejset, hänga kvar en stund och snacka med några idoler och andra riktiga fans och sedan lämna parkeringen lugnt och sansat med alla stressmiffon några mil framför. :fakta
 
Efter att ha spenderat lördagen på en lokal SM-deltävling i rallycross så undrar jag om detta är ett typiskt svenskt beteende....? ...Är det så viktigt att vara först ut från parkeringen att man låter det gå ut över upplevelsen man betalat för att se...?
Javisst är det så, dock kan jag glädja Dig med att det inte rör sig om särbehandling inom motorrelaterade sporter:tummenupp Precis samma beteende kan observeras under t ex elitseriematcher i ishockey där man packar ihop och drar fem minuter innan Hesa Fredrik ljuder för sista gången, oftast när hemmalaget leder eller ligger under med två mål eller fler. Det blir genast intressant om laget i underläge precis reducerar när lämmeltåget börjat röra på sig, då stannar det hela upp och människorna slits mellan alternativet att se färdigt spektaklet i trängseln i läktargångarna eller svälja förtreten och återvända till sina platser.

Nåväl - inte stör det mig men jag saknar fortfarande svar på vad som är så viktigt att ombesörja de där tio minuterna man möjligen vinner under resterande del av dagen/kvällen..." :)
 
Nej, jag skulle inte påstå att det är färre variabler involverade i bilracing. Var glad att du slipper hjulinställningar i koordinatsystemets samtliga dimensioner (inte nödvändigtvis samma inställningar på alla hjul), omfödelande av ballastvikt och fjädring som beter sig olika beroende på om bilen pitchar, rollar eller heavar...Möjligtvis att riktigt avancerade beräkningar - sådana datorsimuleringar som F1 sysslar med för att testa olika inställningar i en virtuell miljö - är lättare att applicera på bilar. Bl.a. för att föraren är en död vikt fastspänd med sexpunktsbälte, inte en idrottsman som med mer eller mindre precision kränger och klänger upp till en meter i sidled...

Eftersom bilindustrin och bilracingen är mångdubbelt större än det vi sysslar med så finns mycket mer material för den som vill studera. Det var mest det jag syftade på.

Hmmmm…. tänkte inte på det….
 
Vad görs i teamen under uppehållet?

Gissar att förarna får lite spelrum "under eget ansvar", men slickar teamen såren och laddar för USA, inventerar de bakdreven, eller vad görs?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top