MotoGP Silly Season/rykten/etc

Såg det klippet. Trevlig banplan men oavsett hur trevlig den är kommer det vara banan som knuffade bort Philips Island från kalendern.
Verkar vara kompakt lokalt motstånd mot banan i Adelaide, 43000 namnunderskrifter på kort tid tydligen. Mycket för att man kommer behöva fälla hundratals träd i parken där banan ligger.

Vad är det du gillar med bansträckningen? Tycker inte att raksträcka-nittiograder kurva-raksträcka-principen känns jättespännande?

Verkar vara kompakt lokalt motstånd mot banan i Adelaide, 43000 namnunderskrifter på kort tid tydligen. Mycket för att man kommer behöva fälla hundratals träd i parken där banan ligger.

Vad är det du gillar med bansträckningen? Tycker inte att raksträcka-nittiograder kurva-raksträcka-principen känns jättespännande?
Gilla vet jag inte om jag kan säga innan jag faktiskt sett ett race där. Spontant känns den inspirerad av Assen, och det är ju en trevlig bana att se race på tycker jag.

Konceptet för Adelaide känns som en kopia på Melbournes F1-bana. Jag följer inte F1 men har gått ett varv på den banan som ligger inne i en park i södra Melbourne. Kul med den typen av tillgänglighet då det är enstaka fall. Hade alla banorna varit efter den formen hade det såklart blivit tråkigt.
Förmodligen ser de större ekonomisk avkastning att ha Adelaide än vad PI ger.

Personligen ser jag hellre att PI är kvar än att Adelaide byggs.

Morbidelli samlar nu alla sina LLP orsakade av cruising in race lane till 2027 års säsong...
I ljuset av säsongerna efter hans knäskada 2021 är det väl dags för hans uttåg från MotoGP. Fram till hans skada trodde jag att han skulle ha ailienstatus vid det här laget.
4d31031cafa7d009c2d7656d00322371.jpg

Lite offtopic men ändå lite ontopic angående Miller. Kollade Worldsbk och kostar det normalt bara 20€ för en hel säsong eller är det lägre pris för att säsong går mot sitt slut?
Det står per säsong så antar att det är det priset som gäller om jag inte missar något finstilt någonstans.

Lite offtopic men ändå lite ontopic angående Miller. Kollade Worldsbk och kostar det normalt bara 20€ för en hel säsong eller är det lägre pris för att säsong går mot sitt slut?
Det står per säsong så antar att det är det priset som gäller om jag inte missar något finstilt någonstans.
Inte säker, men dom brukar ju sänka priset på årsprenumeration ett par ggr under året för motogp. Gissar att det är samma för wsbk. Men det var ju billigt. Synd bara att det är sån total ducatidominans nu när Toprak lämnat. Man vet ju redan på förhand vem som skall vinna. :(

Inte säker, men dom brukar ju sänka priset på årsprenumeration ett par ggr under året för motogp. Gissar att det är samma för wsbk. Men det var ju billigt. Synd bara att det är sån total ducatidominans nu när Toprak lämnat. Man vet ju redan på förhand vem som skall vinna. :(
Vet, har betalat för motogp i flera år och att priset ändras ibland under säsongens gång därför jag blev misstänksam att det kanske vara samma sak med wsbk.
Skulle det inte kosta mer än 20€ så känns det klart värt för att se hur nästa säsong blir och även se hur exempelvis Miller presterar.

Last edited:
Snacka om WSBK blir ett b-lag, om det är där man tippar av alla avdankade GP-förare. Är Rins på väg dit också tro? Tidigare i år var det iaf hans ambition.
b-lag eller elefantkyrkogård?

fanns det inte en tid då folk gick från 250 till 500 och sen tillbaka för att "växa till sig/bli bättre"?Borde inte Moto2 vara "b-lags-ligan"?
Nu känns Moto1, Moto2 och MotoGP mera som åldersklasser än racingklasser.
Moto3=unga Juniorer, Moto2=Juniorer och MotoGP=senior. Förarnas ålder, istället för skicklighet, är det avgörande.
Är man sen över 21år och inte får plats i MotoGP så får man köra wsbk tillsammans med de andra pensionärerna.
#whatdoiknow #fwiw #oförstående

Tycker det är kanon med lite "pensionärer" i WSBK. Har besökt ASSEN ett antal gånger på WSBK och det blir genast mer intressant i depån och mer folk på läktaren när där är "kändisar" där. Nicky Hayden till exempel var extremt populär bland publiken. Tror det kan bli något liknande med Miller som är en skön lirare.

Tycker det är kanon med lite "pensionärer" i WSBK. Har besökt ASSEN ett antal gånger på WSBK och det blir genast mer intressant i depån och mer folk på läktaren när där är "kändisar" där. Nicky Hayden till exempel var extremt populär bland publiken. Tror det kan bli något liknande med Miller som är en skön lirare.
Du tänker inte att man undergräver WSBKs förmåga som utvecklingsarena för yngre förmågor om den huvudsakliga attraktionskraften är föredettingar? Förvisso är väl MGSEs intention att WSBK ska vara mer underordnat så det kanske är by design.

Alex Rins:
"I'm really happy. For sure, it was difficult to choose, because all my life in MotoGP, in this championship, many fights, many races, many wins. 14 years, more or less.

"So yeah, I will stop with two wheels."

The Monster Yamaha rider, who had been linked with a WorldSBK seat at Goeleven Ducati, added:

"I had two possibilities [in WorldSBK]. I really want to say thanks to them, because they were quite interested in me.

"But I found another thing that really motivates me more."

Du tänker inte att man undergräver WSBKs förmåga som utvecklingsarena för yngre förmågor om den huvudsakliga attraktionskraften är föredettingar? Förvisso är väl MGSEs intention att WSBK ska vara mer underordnat så det kanske är by design.
Det ska ju inte bara vara gamlingar givetvis, men tänker också att det är en ganska fin måttstock för ynglingarna när det finns en Max Biaggi eller Nicki Hayden i startfältet för att veta om man är av rätta virket eller inte.

Alex Rins:
"I'm really happy. For sure, it was difficult to choose, because all my life in MotoGP, in this championship, many fights, many races, many wins. 14 years, more or less.

"So yeah, I will stop with two wheels."

The Monster Yamaha rider, who had been linked with a WorldSBK seat at Goeleven Ducati, added:

"I had two possibilities [in WorldSBK]. I really want to say thanks to them, because they were quite interested in me.

"But I found another thing that really motivates me more."

Hoppas det är något helt annat än racing, typ att han ska starta ett spirituellt AI-retreat i Sydamerika eller något liknande.

Lite som Axel Pons gjorde efter Moto2-karriären, när han gick barfota från Spanien till Tibet…

Har Morbidelli någon chans att fylla skorna efter de senaste framgångarna som Ducati har haft med Bautista och Bulega ? de jag har läst här som ni har skrivit om loppen i MotoGP så verkar han inte vara en stadig plockare av topplaceringar.
Vad är det Ducati ser hos honom ?
Hans tre senaste resultat är 13:e, 11:e, samt ett lopp där han inte fick se målflaggan.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...