MotoGP Silly season 2015

Vad jag har hört så är de hyfsat färdiga med konstruktion såväl som bromsbänkstester av ett första utkast till motor och de har precis satt ihop ett internt testteam som kommer att börja testa direkt efter nyår. Jag skulle bli mycket överraskad om deras chassie är något annat än ett pinnstaket liknande det de använder i Moto3. Enkelt och logiskt och lätt att ändra väsentliga styvheter på tio minuter med rondell och svets. En bra startpunkt för att lära sig vad som behövs, helt enkelt.

De har börjat ragga folk till 2017 och de betalar bra, så de är nog hyfsat seriösa. Att bedöma deras prestanda utifrån detta är dock stört omöjligt. Det kan hända att introduktionen av Michelin och enhetselektronik spelar dem i händerna och gör deras introduktion i klassen lite lättare än vad som annars är brukligt.

Hoppas att det blir mer som Suzukis start än som Aprilias, även om Aprilia nu började ett år tidigare än planerat. Mer fabriker i toppen är ju kul, dessutom om de kan utmana om pallplatser så blir det lite fler sadlar för de duktiga förarna, nu när både Yamaha och Honda är uppbokade, och det inte direkt verkar vara någon av förarna som kommer flytta på sig.
 
Kallio och Italtrans ledsnade visst på varann. Är SpeedUp/QMMF bättre, eller kan det liksom inte bli sämre?
 
Pramac har väl om jag minns rätt ett väl utarbetat avtal med Ducati vad och när under året Hernandez o Petrucci ska få nya uppfraderade delar/cyklar, alltså ett klassiskt satelitteam. Avantia kör väl idag bara i Open eller?

Du har helt rätt.
 
Kallio och Italtrans ledsnade visst på varann. Är SpeedUp/QMMF bättre, eller kan det liksom inte bli sämre?

Det verkar ju inte kunna bli mycket sämre och kanske ser SpeedUp Kallio, som en den erfarne förare han är som en utmärkt utvecklingsförare.
 
Moto2-delen av Forward Racing kommer med 99 procents säkerhet att tas över av Kiefer / Leopard. Vad som händer med MotoGP-delen är osäkert. Vad jag har hört så har Dorna förklarat dem önskvärda endast om Giovanni Cuzari inte är inblandad. Dorna vill helt enkelt inte att MotoGP ska förknippas med en person som utreds för pengatvätt.
 
Nicky körde bättre än på länge sist o då med bruten tumme, så kanske Marquez kan hänga med trots allt! !?
 
Hernandez til Aspar. Vem stryker på foten där?

Betyder det att Aspar kör med Ducati istället för Honda nästa år? Tänkte väl på att det varit snack om att de inte har råd med Honda samt att Hernandez är ju kontrakterad till Ducati? Kanske hört fel...
 
Ska bli spännande att se vad han kan hitta på där. Guintoli ska väl köra Yamaha om jag mins rätt så VDM & Hayden blir kompisar.

Honda har ju inte varit konkurrenskraftiga i WSBK på flera år och kliver Yamaha in nästa år med nya R1 kommer dom hamna ännu längre ner i listan. Spelar ingen roll att Hayden antagligen är bättre och mer erfaren än samtliga då hondan inte har tillräckligt med hk.

Edit:
Såg nu att han skall vara med första året som invänjning och sen prestera ordentligt 2017 med den nya firebladen http://www.sportrider.com/nicky-hayden-to-wsbkaprilia-or-honda
 
Last edited:
Honda har ju inte varit konkurrenskraftiga i WSBK på flera år och kliver Yamaha in nästa år med nya R1 kommer dom hamna ännu längre ner i listan. Spelar ingen roll att Hayden antagligen är bättre och mer erfaren än samtliga då hondan inte har tillräckligt med hk.

Edit:
Såg nu att han skall vara med första året som invänjning och sen prestera ordentligt 2017 med den nya firebladen http://www.sportrider.com/nicky-hayden-to-wsbkaprilia-or-honda

Ja, bladen börjar ju vara riktigt gammal nu, snart dyker ju en ny gixxer upp med, och då blir det väl den äldsta hojmodellen på wsbkgridden, vilket lär svida lite.
 
Kanske kan skaka lite liv i WSBK! Behövs fler toppnamn där!

Jag tror inte heller att Hayden kommer ha en chans första året iaf. Det går nog "apfort" i WSBK. Det är ju helt olika hojar och även banor och layouter på banor.
 
Kanske kan skaka lite liv i WSBK! Behövs fler toppnamn där!

Jag tror inte heller att Hayden kommer ha en chans första året iaf. Det går nog "apfort" i WSBK. Det är ju helt olika hojar och även banor och layouter på banor.
Håller med dig att det är en helt annan disciplin på andra hojar och andra banor. Men se hur fort Simoncelli (visserligen bara ett race, eller var det två?) och Biaggi anpassade sig. Och de toppförare i WSBK som kommit till MotoGP har ju haft mycket svårt att hävda sig.

Jag hoppas och tror att Hayden blir den första att vara mästare i både MotoGP och WSBK. Kanske till och med första året.

:)
 
Håller med dig att det är en helt annan disciplin på andra hojar och andra banor. Men se hur fort Simoncelli (visserligen bara ett race, eller var det två?) och Biaggi anpassade sig. Och de toppförare i WSBK som kommit till MotoGP har ju haft mycket svårt att hävda sig.

Jag hoppas och tror att Hayden blir den första att vara mästare i både MotoGP och WSBK. Kanske till och med första året.

:)

Ska det bli första året måste nog honda sno på med att få ut sin nästa generation av Fireblade. Den räcker inte till mot en/två generationer nyare hojar helt enkelt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top