MotoGP - Silly season 2014.

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
VAd händer i MotoGp!? Kaos ju...
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(

  1. The Championship ECU and software will be mandatory for all entries with effect from 2016.

    All current and prospective participants in the MotoGP class will collaborate to assist with the design and development of the Championship ECU software.

    During the development of the software a closed user web site will be set up to enable participants to monitor software development and to input their suggested modifications.
  2. With immediate effect, a Manufacturer with entries under the factory option who has not achieved a win in dry conditions in the previous year, or new Manufacturer entering the Championship, is entitled to use 12 engines per rider per season (no design freezing), 24 litres of fuel and the same tyres allocation and testing opportunities as the Open category. This concession is valid until the start of the 2016 season.
  3. The above concessions will be reduced under the following circumstances:

    Should any rider, or combination of riders nominated by the same Manufacturer, participating under the conditions of described in clause 2 above, achieve a race win, two second places or three podium places in dry conditions during the 2014 season then for that Manufacturer the fuel tank capacity will be reduced to 22 litres. Furthermore, should the same Manufacturer achieve three race wins in the 2014 season the manufacturer would also lose the right to use the soft tyres available to Open category entries.

    In each case the reduced concessions will apply to the remaining events of the 2014 season and the whole of the 2015 season.

Så, om Ducati väljer att ändå köra under Open-klassen så spelar dessa regler ingen som helst roll för dem?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så, om Ducati väljer att ändå köra under Open-klassen så spelar dessa regler ingen som helst roll för dem?

Oavsett om Ducati väljer att köra open så klassar de ju ändå in under punkt 2 - a manufacturer who has not achieved a win in dry conditions in the previous year.

Det som står på MotoGP's hemsida är endast en kort sammanfattning. Det officiella utskicket (kom från IRTA på mailen för några timmar sedan) är betydligt längre. Jag har bara skummat genom det då jag egentligen skiter i denna form av politik, men om jag inte har missuppfattat det helt och hållet så har man kommit överens om att ett rent fabriksteam inte kan placera sig själv i open, de klassas automatiskt som factory. Och då Ducati inte vunnit på hela förra säsongen och då Suzuki är nya betyder detta att de i praktiken har samma fördelar som open - tills de vinner eller kommer på pallen tillräckligt många gånger. Jag kan ha fel, men så har jag tolkat det.
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Oavsett om Ducati väljer att köra open så klassar de ju ändå in under punkt 2 - a manufacturer who has not achieved a win in dry conditions in the previous year.

Fast det står att det är tillverkare som tävlar som factory som det gäller:
...a Manufacturer with entries under the factory option who has not achieved a win in dry conditions in the previous year...

Det som står på MotoGP's hemsida är endast en kort sammanfattning. Det officiella utskicket (kom från IRTA på mailen för några timmar sedan) är betydligt längre. Jag har bara skummat genom det då jag egentligen skiter i denna form av politik, men om jag inte har missuppfattat det helt och hållet så har man kommit överens om att ett rent fabriksteam inte kan placera sig själv i open, de klassas automatiskt som factory. Och då Ducati inte vunnit på hela förra säsongen och då Suzuki är nya betyder detta att de i praktiken har samma fördelar som open - tills de vinner eller kommer på pallen tillräckligt många gånger. Jag kan ha fel, men så har jag tolkat det.

Är det så så spelar ju formuleringen mindre roll, egentligen. Ganska stort kliv från det ursprungliga "använd standard-SW så är ni open-team".
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
1.The Championship ECU and software will be mandatory for all entries with effect from 2016.

Vad tycker Honda och Yamaha om detta ? - har för mig att någon nämnt att det skulle kunna få Honda att dra sig ur MotoGP ?
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
1.The Championship ECU and software will be mandatory for all entries with effect from 2016.

Vad tycker Honda och Yamaha om detta ? - har för mig att någon nämnt att det skulle kunna få Honda att dra sig ur MotoGP ?

Det var Shuhei Nakamoto som sa detta. Eftersom han är vice president på HRC så väger hans ord tungt. Men jag tror nog det var bara för att skrämma upp FIM.

Jag hoppas de drar sig ur till slut om inte reglementet ändras under tiden. Det blir nog lite av Agostini effekten när han vägrade köra Isle Of Man, den tappade ju sin VM status det året han bojkottade och resten hoppade på.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
viasat motor sänder en dokumentär om marc marques nu:yoparty

Kan man hitta dokumentären någon annanstans? Streamad eller så..?

vet faktiskt inte kommer väl sändas igen.
Annars borde den finnas på racingforme.
den va iaf riktigt sevärd:tummenupp


Är det Marc Marquez beyond the smile så finns den i min dator:)

Riktigt bra dokumentär får jag säga:)




Hjärtat säger Rossi men hjärnan säger att det står mellan de kaninätarna med MM på toppen igen!


Undrar hur Cal tänker nu förresten när han blivit "blåst" på en fabrikstyrning???
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Hur menar du? Senast jag kollade så stod det Cal Crutchlow - Ducati Factory Team.
Skulle vilja vända på steken och undra vad alla som under vintern har hackat på honom, pga att han skrev på för Ducati säger nu?
Dom kör under samma regler som Yamaha och Honda men med 4 liter mer i tanken och ännu mjukare bakdäck.
Skulle hävda att hans chanser att ta en seger eller tom titeln är betydligt större än om han hade stannat hos tech 3.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så det där med att Ducati skulle få färre motorer efter en vinst är borta eller? :va

1. 1 vinst, 2 andra eller 3 tredje och man får 22 l istf 24 l soppa.
2. Efter 3 vinster blir man av med open-mjuka däcket.

Men man får alltså ha kvar, och ändra på, alla ursprungliga 12 motorer?
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Ja så förstod jag det.
Snacka om att byta till Ducati i rätt tid, förutsättningarna har nog aldrig varit bättre för ett team som ligger efter.
Dorna har i princip sagt: jaja det är synd om er, vi gör så inte era konkurrenter inte kan bli bättre men fortsätt ni gärna och utvecklas. Använd gärna mer än dubbelt så många motorer...
Inte nog? Ok ni behöver inte snåla med soppan heller då.
Inte det heller nog? Ok ni får bättre däck än dom andra.

Men om ni blir för bra så får ni snåla lite med soppan och köra med samma däck som dom andra så dom inte blir för arga.
Skulle bra gärna vilja veta hur snacket går hos Yamaha och Honda, dom lär ju vara rätt förbannade.
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
Ja så förstod jag det.
Snacka om att byta till Ducati i rätt tid, förutsättningarna har nog aldrig varit bättre för ett team som ligger efter.
Dorna har i princip sagt: jaja det är synd om er, vi gör så inte era konkurrenter inte kan bli bättre men fortsätt ni gärna och utvecklas. Använd gärna mer än dubbelt så många motorer...
Inte nog? Ok ni behöver inte snåla med soppan heller då.
Inte det heller nog? Ok ni får bättre däck än dom andra.

Men om ni blir för bra så får ni snåla lite med soppan och köra med samma däck som dom andra så dom inte blir för arga.
Skulle bra gärna vilja veta hur snacket går hos Yamaha och Honda, dom lär ju vara rätt förbannade.

det kanske går lite så här:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/sport/sportresults/MotoGP/2014/March/mar1914-lorenzo-open

In an exclusive interview with MCN ahead of this weekend’s season opener in Qatar on Sunday night, Lorenzo said: “I wanted to do it (test Open-spec YZR-M1) but Yamaha didn't allow me to try because they are clear they want to race with the factory bike. If they are going to race with factory bike then there is no meaning to try the Open class. I think the Open class at the moment has more potential but I am a Yamaha rider and I ride with the bike they decide and I give my 100% with that decision. We had a meeting about this and Yamaha decided to go Factory.”
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top