MotoGP - Silly season 2014.

Frågan är ju om JLs körstil funkar på Hondan, det kommer nog iaf ta ett par race innan han får till det om han byter. Och med en MM som kör som en dåre från start kan det nog kosta viktiga poäng. Han har ju visat att Yamahan varit ganska konkurrenskraftig i år, även om den inte är överlägsen.
 
JL har ju sagt att han är öppen för förändringar men att han gärna avslutar sin karriär på Yamaha, och att Yamaha behöver tillhandahålla konkurrenskraftigt material. Honda gör ju ingen större hemlighet av att de uppvaktar JL.

Förstår inte riktigt vad han menar? :va
Tycker nog Yamman har varit konkurrenskraftig, om inte hela året, så iaf de sista race'en.
Dessutom eftersom han nog är den bästa hoj-jockeyn just nu så är det bara bra för racen om han sitter på näst bästa hojjen. ;)
 
Förstår inte riktigt vad han menar? :va
Tycker nog Yamman har varit konkurrenskraftig, om inte hela året, så iaf de sista race'en.
Dessutom eftersom han nog är den bästa hoj-jockeyn just nu så är det bara bra för racen om han sitter på näst bästa hojjen. ;)

Jaoh, men både han och VR tycker ju att den gärna kunde få bromsa stadigare.
Hondan verkar ju vara stadigare på inbromsning, och snabbare att få upp och ut ur kurvor. Det hade varit väldigt intressant att se hur JL skulle köra på Hondan... Skulle han kunna hålla lika hög kurvhastighet, med fördelarna i behåll?
 
Last edited:
Jaoh, men både han och VR tycker ju att den gärna kunde få bromsa stadigare.
Hondan verkar ju vara stadigare på inbromsning, och snabbare att få upp och ut ur kurvor. Det hade varit väldigt intressant att se hur JL skulle köra på Hondan... Skulle han kunna hålla lika hög kurvhastighet, med fördelarna i behåll?

Jag tror han är den bäste av alla, för tillfället, på likvärdigt material.
Tror inte han blir ifrånkörd av någon på samma hoj oavsett märke (Ducce, Yamma, Honda, Open).

Bara mina två... :rolleyes:
 
Oavsett vad som händer så ser jag för eget vidkommande helst att de två personer som gör upp om titeln kör på olika material. En intern kamp inom ett team känns inte lika spännande som att de två bästa förarna från de två bästa teamen gör upp om det. Skulle vara intressant att som någon tidigare påpekade se huruvida Lorres silkeslena körstil funkar på den något mer "sladdriga" och aggressiva Hondan. Kanske skulle Pedrosas körstil kunna gynnas av en Yamaha. :va Hmmm, konstiga tankar.
 
Preliminär Moto3 startlista 2014.

3 MATTEO FERRARI - ITALIAN - SAN CARLO TEAM ITALIA - MAHINDRA

4 GABRIEL RAMOS - VENEZUELAN - KIEFER RACING - KALEX KTM

5 ROMANO FENATI - ITALIAN - TEAM SKY-VR46 - KTM

7 EFREN VAZQUEZ - SPANISH - CARETTA TECHNOLOGY - RTG - HONDA

8 JACK MILLER - AUSTRALIAN - RED BULL KTM AJO - KTM

10 ALEXIS MASBOU - FRENCH - ONGETTA-RIVACOLD - HONDA

11 LIVIO LOI - BELGIAN - MARC VDS RACING TEAM - KALEX KTM

12 ALEX MARQUEZ - SPANISH - ESTRELLA GALICIA 0,0 - HONDA

14 FRANCESCO BAGNAIA - ITALIAN - TEAM SKY-VR46 - KTM

15 BRYAN SCHOUTEN - DUTCH - CIP Moto3 - MAHINDRA

17 JOHN McPHEE - BRITISH - CARETTA TECHNOLOGY - RTG - HONDA

19 ALESSANDRO TONUCCI – ITALIAN - CIP Moto3 - MAHINDRA

23 NICCOLO ANTONELLI - ITALIAN - GO&FUN GRESINI Moto3 - KTM

31 NIKLAS AJO - FINNISH AVANT TECNO - KTM

41 BRAD BINDER - SOUTH AFRICAN - AMBROGIO RACING - MAHINDRA

42 ALEX RINS - SPANISH - ESTRELLA GALICIA 0,0 - HONDA

43 LUCA GRUNWALD - GERMAN - KIEFER RACING - KALEX KTM

44 MIGUEL OLIVEIRA – PORTUGUESE - MAHINDRA RACING - MAHINDRA

52 DANNY KENT - BRITISH - RED BULL KTM AJO - KTM

55 ANDREA LOCATELLI - ITALIAN - SAN CARLO TEAM ITALIA - MAHINDRA

57 ERIC GRANADO - BRAZILIAN - MAPFRE ASPAR TEAM Moto3 - KALEX KTM

58 JUANFRAN GUEVARA - SPANISH - MAPFRE ASPAR TEAM Moto3 - KALEX KTM

61 ARTHUR SISSIS - AUSTRALIAN - MAHINDRA RACING - MAHINDRA

63 ZULFAHMI KHAIRUDDIN - MALAYSIAN - ONGETTA-AIRASIA - HONDA

65 PHILIPP OETTL - GERMAN - INTERWETTEN PADDOCK Moto3 - KALEX KTM

80 HAFIQ AZMI - MALAYSIAN - AVANT TECNO - KTM

84 JAKUB KORNFEIL - CZECH - TEAM CALVO - KTM

95 JULES DANILO - FRENCH - AMBROGIO RACING - MAHINDRA

98 KAREL HANIKA - CZECH - RED BULL KTM AJO - KTM

TO BE CONFIRMED - GO&FUN GRESINI Moto3 - KTM

TO BE CONFIRMED - RW RACING GP - KALEX KTM

TO BE CONFIRMED - RW RACING GP - KALEX KTM

TO BE CONFIRMED - TEAM CALVO - KTM
 
Var är Ana Carrasco och Maria Herrera? Surt om de inte får chansen. Skulle inte AC få fabriksmaterial från KTM 2014?
 
Var är Ana Carrasco och Maria Herrera? Surt om de inte får chansen. Skulle inte AC få fabriksmaterial från KTM 2014?

Detta är bara första preliminära listan. Brukar uppdateras 2gg till innan säsongens första träningar går igång. Några försvinner alltid och någon kommer till. Allt beroende på pengar.

Ana skriver att hon jobbar för att få ihop ekonomin för 2014 hos Calvo.

Ana Carrasco
"El @TeamCalvo y yo estamos trabajando duro para estar juntos en 2014, necesitamos firmar algún sponsor más para poder cubrir el presupuesto. Espero poder daros buenas noticias en breve. MUCHAS GRACIAS A TODOS POR VUESTRO APOYO!!!!!!"
 
Han lämnar inte. Rossi ger honom sparken för att han behöver en förändring.

Valentino Rossi told MCN he only told JB this morning of his decision to replace him in 2014. Said was incredibly difficult conversation.

Thinks he can go faster with a new crew chief. "I need a new boost to improve my level". Been together for 14 yrs

Att skylla på andra för att man inte kan leverera känns som en dålig utsäkt till att man inte lägger av själv med hedern i behåll.
Som många andra tycker jag det var extremt märkligt sätt att avsluta en relation på, känns som det ligger någon intern konflikt bakom detta.
 
Ana skriver att hon jobbar för att få ihop ekonomin för 2014 hos Calvo.

Pablo Nieto får hjälpa till att få ihop det, vilken grej att vara med som team och sponsor när hon tar en historisk pallplats, för det kommer att hända.

Hörde nåt om att Herrera får körra ett år till i CEV eftersom Rins ska vara kvar i Monlaus Moto3-team för att ta titeln innan han flyttar upp till Moto2.
 
Honda var totalt sett bästa hoj 2013, Yamaha lite, lite sämre. Skillnaden var dock så liten att bra förare kunde vinna på båda.
2014 vinner naturligtvis den som under vintern förbättras mest. Inget revolutionerande förväntas av någon men jag tror Yamaha lyckas bäst.
 
Honda var totalt sett bästa hoj 2013, Yamaha lite, lite sämre. Skillnaden var dock så liten att bra förare kunde vinna på båda.
2014 vinner naturligtvis den som under vintern förbättras mest. Inget revolutionerande förväntas av någon men jag tror Yamaha lyckas bäst.

Fast om det är som Du säger, och din tes om 2013 även gäller 2014 att en bra förare kan vinna på båda. Då är det ju inte per automatik inget som säger att "2014 vinner naturligtvis den som under vintern förbättras mest" :tungan Fast jag tror oxå på Yamaha 2014. Jag tror Yamaha 2014 har en vinnarcykel till Jlo. Lite vassare än Repsol:s o tillräckligt att vinna stora pokalen 2014 med :tummenupp
 
Fast om det är som Du säger, och din tes om 2013 även gäller 2014 att en bra förare kan vinna på båda. Då är det ju inte per automatik inget som säger att "2014 vinner naturligtvis den som under vintern förbättras mest" :tungan Fast jag tror oxå på Yamaha 2014. Jag tror Yamaha 2014 har en vinnarcykel till Jlo. Lite vassare än Repsol:s o tillräckligt att vinna stora pokalen 2014 med :tummenupp
Det räcker att Yamaha blir lika bra som Honda så blir det kul, chaffisarna är likvärdiga.
 
Det räcker att Yamaha blir lika bra som Honda så blir det kul, chaffisarna är likvärdiga.

älskar MMs vilda körstil alltsedan han kom upp i 125GP, men jag tror att JL är strået vassare, med 8 segrar mot MMs 6, på material som är något sämre på de flesta banorna, så var det nog skadan i mitten på säsongen som kostade honom bucklan.
 
älskar MMs vilda körstil alltsedan han kom upp i 125GP, men jag tror att JL är strået vassare, med 8 segrar mot MMs 6, på material som är något sämre på de flesta banorna, så var det nog skadan i mitten på säsongen som kostade honom bucklan.
Tror vi är överens.
Gillar vad MM gör men blir gladare när andra tar i ordentligt.
Skiter egentligen i vem som vinner, är mer intresserad av vem som jobbar mest för sin placering - 18:e kan vara en bättre prestation än pallplats.
 
Last edited:
älskar MMs vilda körstil alltsedan han kom upp i 125GP, men jag tror att JL är strået vassare, med 8 segrar mot MMs 6, på material som är något sämre på de flesta banorna, så var det nog skadan i mitten på säsongen som kostade honom bucklan.

Fast han lär ju inte ha kört sin "doe-or-die" 1000%-stil de sista 4-5 racen. Så frågan är hur många segrar han kunde haft om han satsat allt hela vägen. Han kommenterade ju själv i många post-raceintervjuer att han tänkte på mästerskapet. Det var lite samma sak som hände mellan Pedrosa och Lorenzo 2012. Lorenzo hade nog kunnat ta några fler segrar på slutet, men han var inte villig att riskera något som kunde kosta honom mästerskapet.
 
Det som är härligt är att MM kommit in och rört om i grytan. Han kör lite hårdare och nu i slutet har tom Jlo börjat bita tillbaka. Det ger oss bättre racing och mer spänning! Gillar inte att somna i soffan söndag em kring varv 10 :-)
 
Troliga MGP startlista inför 2014 ..

"Moto2 world champion Pol Espargaro, former title rival Scott Redding and di Meglio are class rookies.

Riders who will not return next year, unless they get the PBM seat, are: Ben Spies (retired), Randy de Puniet (Suzuki test rider), Claudio Corti, Lukas Pesek and Bryan Staring."


#4 Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Ducati *)
#5 Colin Edwards USA NGM Mobile Forward Racing (FTR Yamaha)
#6 Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (Honda *)
#7 Hiroshi Aoyama JPN Power Electronics Aspar (Honda)
#8 Hector Barbera SPA Avintia Blusens (FTR)
#9 Danilo Petrucci ITA Iodaracing Project (TBA)
#17 Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (Honda)
#19 Alvaro Bautista SPA Go&Fun Honda Gresini (Honda *)
#26 Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (Honda *)
#29 Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Ducati *)
#35 Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Ducati *)
#38 Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (Yamaha *)
#41 Aleix Espargaro SPA NGM Mobile Forward Racing (FTR Yamaha)
#44 Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech 3 (Yamaha *)
#45 Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (Honda)
#46 Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (Yamaha *)
#59 Niccolò Canepa ITA Iodaracing Project (TBA)
#63 Mike di Meglio FRA Avintia Blusens (FTR)
#68 Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Ducati)
#69 Nicky Hayden USA Power Electronics Aspar (Honda)
#70 Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM/ART)
#93 Marc Marquez SPA Repsol Honda Team (Honda *)
#99 Jorge Lorenzo SPA Yamaha Factory Racing (Yamaha *)
To Be Confirmed Paul Bird Motorsport (PBM/ART)
 
Troliga MGP startlista inför 2014 ..

"Moto2 world champion Pol Espargaro, former title rival Scott Redding and di Meglio are class rookies.

Riders who will not return next year, unless they get the PBM seat, are: Ben Spies (retired), Randy de Puniet (Suzuki test rider), Claudio Corti, Lukas Pesek and Bryan Staring."


#4 Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Ducati *)
#5 Colin Edwards USA NGM Mobile Forward Racing (FTR Yamaha)
#6 Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (Honda *)
#7 Hiroshi Aoyama JPN Power Electronics Aspar (Honda)
#8 Hector Barbera SPA Avintia Blusens (FTR)
#9 Danilo Petrucci ITA Iodaracing Project (TBA)
#17 Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (Honda)
#19 Alvaro Bautista SPA Go&Fun Honda Gresini (Honda *)
#26 Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (Honda *)
#29 Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Ducati *)
#35 Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Ducati *)
#38 Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (Yamaha *)
#41 Aleix Espargaro SPA NGM Mobile Forward Racing (FTR Yamaha)
#44 Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech 3 (Yamaha *)
#45 Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (Honda)
#46 Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (Yamaha *)
#59 Niccolò Canepa ITA Iodaracing Project (TBA)
#63 Mike di Meglio FRA Avintia Blusens (FTR)
#68 Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Ducati)
#69 Nicky Hayden USA Power Electronics Aspar (Honda)
#70 Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM/ART)
#93 Marc Marquez SPA Repsol Honda Team (Honda *)
#99 Jorge Lorenzo SPA Yamaha Factory Racing (Yamaha *)
To Be Confirmed Paul Bird Motorsport (PBM/ART)

Canepa ska inte köra för Ioda, så den platsen är (eventuellt, beroende på stöd/finansiering) tillgänglig också.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top