MotoGP Sachsenring den positiva tråden

Tyckte du att Hondorna verkade ha de problemen på Assen? Kanske kan vara så gott ställt att problemen minskat radikalt efter säsongens gång. Eller?

Assen är svårt att bedöma eftersom Lorenzo togs ut i första svängen. Ingenstans i år har de dock dominerat som på Sacshenring och det som särskiljer den banan är att den går i vänstervarv. Självklart svårt för oss att säga vad som gör vad men det är ju intressant som notering. Det och att Lorenzo är skadad samt körde på de hård däcken eftersom Bridgestone inte ville garantera att deras mjuka, felfria, däck skulle hålla.

Ingen som följer mästerskapet har undgått att det har varit mycket prat om däcken hela säsongen och Repsol-förarna har varit väldigt kritiska till det nya framdäcket som alla tvingades använda från och med Silverstone. Alla andra förare har varit positiva.

Att de två som gnäller mest är de som sen lyckas bäst med det nya framdäcket tycker jag är rätt talande för hur dessa två förare resonerar.

Det beror på hur man ser det - de lyckas bra/bäst resultatmässigt, även med de nya däcken, men deras hojar funkar sämre.

Det beror på hur man ser det - de lyckas bra/bäst resultatmässigt, även med de nya däcken, men deras hojar funkar sämre.
Jovisst, man kan dra en sån slutsats om man vill men med tanke på hur det lät från dem i media hade nog många förväntat sig att de skulle kriga med RdP om 10:e platsen :hihi

Om Hondorna funkar bättre i vänstervarv är det väl bara att spegelvända allt på hojen :fyllisar

Även de främsta tillverkarna bör rimligen tids nog komma till vägs ände innan de hittar nya lösningar och att just bridgestone står där just nu!

Gustav O skrev:
...Det och att Lorenzo är skadad samt körde på de hård däcken eftersom Bridgestone inte ville garantera att deras mjuka, felfria, däck skulle hålla.

:D

S&S3M skrev:
...Om Hondorna funkar bättre i vänstervarv är det väl bara att spegelvända allt på hojen.

:hihi

Tycker inte att en jämn tabell gör själva racingen i sig rolig. Men jag antar att jag är korkad då.
Okej, jag vänder på det. Om man tycker årets F1-säsong, som definitivt har fler ingredienser än en jämn poängtabell, är tråkig, vad begär man då?

Utan att veta så tror jag det uttrycket du syftar på var en generalisering av F1 racing, inte en specifik säsong.
F1 generellt är inte spännande eller bra racing... ,de går fort och bjuder på riktigt bra ljudunderhållning, men i övrigt åker de på räls efter varann och byter placeringar i depån.
Det där med åker på räls och byter placeringar i depån visar att du, som så många andra, sannolikt har missat de tre-fyra senaste säsongerna.

Last edited:
Stoner e min hjälte! Skitfett att köra för vinst fast han kunde säjfat och lett VM nu.
Nu spelar det ingen roll om han vinner i år eller inte. Han e grymmast! :yoparty
Bra gjort av Pedrosa åxå förresten.

Därför att jag tycket det är intressant så klart. Ingen som följer mästerskapet har undgått att det har varit mycket prat om däcken hela säsongen och Repsol-förarna har varit väldigt kritiska till det nya framdäcket som alla tvingades använda från och med Silverstone. Alla andra förare har varit positiva.

Att de två som gnäller mest är de som sen lyckas bäst med det nya framdäcket tycker jag är rätt talande för hur dessa två förare resonerar.

Om det stör dig så kan du ju scrolla förbi mina inlägg om däck.
Hur menar du att dessa två förare resonerar då? Om de upplever det nya framdäcket som sämre än det gamla är det väl självklart att de ventilerar detta?
Även om man lyckats "bäst" med det nya däcket kan det ju innebära att man fått välja en helt annan set-up som exempelvis innebär en mer svårkörd motorcykel, eller hur?

Last edited:
Hur menar du att dessa två förare resonerar då? Om de upplever det nya framdäcket som sämre än det gamla är det väl självklart att de ventilerar detta?
Även om man lyckats "bäst" med det nya däcket kan det ju innebära att man fått välja en helt annan set-up som exempelvis innebär en mer svårkörd motorcykel, eller hur?
Jag menar att de gnäller högt och ljudligt om i princip alla förändringar, speciellt en av dem, trots att de verkar få till det bättre än alla andra. Om de plötsligt skulle komma runt 5-6:e plats skulle jag förstå kritiken men inte när de vinner och dessutom är rätt överlägsna.

Om Rossi, Hayden eller Spies, som det går knackigt för, hade klagat på det nya framdäcket hade jag haft större förståelse.

Jag menar att de gnäller högt och ljudligt om i princip alla förändringar, speciellt en av dem, trots att de verkar få till det bättre än alla andra. Om de plötsligt skulle komma runt 5-6:e plats skulle jag förstå kritiken men inte när de vinner och dessutom är rätt överlägsna.

Om Rossi, Hayden eller Spies, som det går knackigt för, hade klagat på det nya framdäcket hade jag haft större förståelse.
För mig är det mycket enkelt; om man som professionell RR-förare får testa två olika framdäck är det självklart att man gillar det ena bättre än det andra.
Eftersom både Pedrosa och Stoner gillar det gamla däcket bättre indikerar det att Hondas fabriksracer fungerar bättre med det däcket. Knappast en överraskning eftersom racern utvecklats för detta däck.

Om man då vill kalla det faktum att Pedrosa och Stoner påpekar att det gamla däcket fungerade bättre för gnäll, ja då må väl det vara hänt. Jag kallar det för feedback till däcktillverkaren.

För mig är det mycket enkelt; om man som professionell RR-förare får testa två olika framdäck är det självklart att man gillar det ena bättre än det andra.
Eftersom både Pedrosa och Stoner gillar det gamla däcket bättre indikerar det att Hondas fabriksracer fungerar bättre med det däcket. Knappast en överraskning eftersom racern utvecklats för detta däck.

Om man då vill kalla det faktum att Pedrosa och Stoner påpekar att det gamla däcket fungerade bättre för gnäll, ja då må väl det vara hänt. Jag kallar det för feedback till däcktillverkaren.
Hårda och kalla fakta :fakta

Japp de gnällde, fast stoner gnällde ju också givetvis, innan race gnällde han på bridgestones däck och efter racet gnällde han på flaggvakterna, inga racehelger utan gnällstoner... och inga trådar utan några gnällapåstoner deltagare!
Undra va vi ska gnälla på när gnällstoner slutar ? :tungan
Om Rossi fortsätter hos Ducati ska jag börja gnälla på hans dåliga beslut iaf... trots att ja tillhör Rossifanboy club.

Ok så gnällandet är ett syfte i sig om jag tolkar dig rätt.

Gnälla kommer de alltid att göra när de inte vinner, de är ju tävlingsmänniskor ut i fingerspetsarna. Skillnaden är att en av dem gnäller konstant på allt och alla.

Audi var på plats i helgen och pratade med Rossi om framtiden. OM Rossi stannar hos Ducati nästa år tror jag att Audi har lovat att han ska få precis en sån hoj han vill ha och att det finns pengar för det.

Vad vet du om vad Lorenzo, Rossi, Dovi ... säger i sitt team. Tror du inte att tex Rossi gnäller ordentligt på att Ducati inte utvecklar prototypen på det sättet han vill, eller är han nöjd bara han får en hög med pengar.

Två anledningar till Hondornas dominans i söndags.

1. De har tydligen inte samma problem med chatter i vänsterkrok som i högersvängar. Sacshenring är nästan bara vänstersvängar.
2. Bridgestone sa att deras mjuka däck riskerade gå sönder, likt på Assen trots att det inte är några fel på dem. Lorenzo var betydligt snabbare på mjukare däck och hade troligen kunnat köra på dem likt Bautista.

Ska bli kul med Mugello. :)

Verkar oerhört märkligt att det skulle fungera bättre i vänster svängar.
Bautista var den enda som körde på det Mjuka bakdäcket bland prototyperna?, så förutsättningarna i toppen var rätt lika.

Konstigt resonemang av Bridgestone att säga att dom kan ramla isär samtidigt som dom påstår att det inte är något fel på dom.

Håller med.
Ja vad är skillnaden mot att vara kritisk och gnälla.
Kanske just faktumet att dom tillhör toppskiktet och pressar gränserna mer än någon annan, vilket vi inte minst såg i helgen.
I det sammanhanget måste det vara en självklarhet att vara kritisk om man vill att det ska utvecklas.
Vill man inte ha utveckling så slutar man att tänka kritiskt.

Pure racing på toppnivå :fakta

Mugello kommer bli riktigt intressant:tummenupp

Last edited:

Skillnaden mellan att gnälla internt och inför media är rätt stor. Att de kritiserar däcken offentligt kan ju även vara ett sätt att hantera press. Om man redan innan ett race har klagat på något så kan man falla tillbaka på det efter racet, om det gått dåligt.

Jag tror Hayden, Rossi, Lorenzo och alla de andra har massor av synpunkter på hojarna och däcken men att de tar det internt, tex direkt med Bridgestoner-teknikern och inte känner att de behöver ventilera det till pressen.

Dovi har tex gått ut och sagt att i princip samtliga förare måste köra med inställningar som inte överhettar däcken. Det kan man ju tolka som kritik mot Bridgestone men samtidigt gör han det på ett snyggt sätt och avslutar med att det är lika för alla. Hur ofta hör man Stoner säga något sånt, att det är lika för alla och bara att gilla läget?

Ok så gnällandet är ett syfte i sig om jag tolkar dig rätt.
Antingen kan ja förtydliga att de hela va ett dåligt försök till att vara rolig och med inslag av ironi driva med ordet gnälla.
Eller så kan du byta ut alla "gnäll" ord till "kritik" så kanske de är mer accepterat?

Varför är de så svårt att konstatera att stoner gnäller eller kritiserar mer än andra och att vissa av oss här tycker att det är lite komiskt att den som gnäller mest är också den de går bäst för? De e ju bara ett konstaterande/ åsikt från några här :krama

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!