MotoGP Sachsenring 15/7 '07

• Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date
Dom som va på Assen vet ju hur det kommer att gå....
Stoner lycklig och ovetande om vad som komma skall....

Rossi som jobbar sig uppåt i fältet sakta men säkert...

Vad ska stackarn i täten göra när Valle flåsar han i bakhjulet??

Såg det LIVE på Assen 30 juni......kan bara säga en sak:

DE VA´ NAJS

Valle Rockar fett :yoparty :yoparty :yoparty

/R
Instämmer från oss som oxå var där.. absolut det mest spännande race jag någonsin sett...och Micke som Stonerfan hade man rätt skoj med.. :D
Nu kan man bara hoppas att sista racet i Valencia är återigen ett avgörande race men denna gång med ROSSI som segrare.. man ska ju vara på plats :yoparty :) Bokat betalt och klart.... :tummenupp

Ja, det kommer att bli oerhört spännande.

Stoner vad ska man säga, han och Duccen är verkligen tighta som får till sådana tider. Stabila som fan.

Men....allt kan hända. Vale kan slåss ifrån underläge det har vi sett förr. :tummenupp

Få se om Dani kan hålla måttet nu och kliva in på en pallplats. Hayden vette fan om det går att lita på. Jag vill gärna närma mig ordet ovärdig :brinnerup men då får man så mycket skit. Nåja...upp till bevis nu i alla fall.

Imorrn kvalar dom och då får vi se vilka som bekänner färg. Men det är på söndag man sitter med hjärtat i halsgropen och fjärilar i magen.

Tjing vad underbart med racehelg.!!
Hayden kom trea på Assen och Stoner ledde innan han släppte förbi Rostig av ren barmhärtighet.

Stoner kommer att vinna serien i år :yoparty

Med tanke på hur få varv han körde på slutet var det garanterat kvaldäck.

Stoner ser ut att ha rätt paket både för kval och race. Det blir en hård nöt för Rossi att knäcka.

Trevligt med Stiggy som bi-sittare, bara han kunde sluta säga cykelen, sadelen osv.

Visst är det härligt med lite riktig småländska!!! :yoparty
"Karl-oskar, jag tyar inte mer"

En annan, mycket påtaglig, egenskap hos gaser är kopplingen mellan tryck, volym och temperatur.
Eftersom förloppen är snabba kan man utan att introducera några större fel anta att att för en enskild cykel är det ett adiabatiskt förlopp.
Det innebär att p~T om man förutsätter att volymen är rimligt konstant. Volymen kan inte vara helt konstant under en cykel för då uträttas inget arbete. Det i sin tur innebär att den återförande kraften på ventilen i högsta grad är beroende av motorns, och därmed gasens, aktuella temperatur. Undrar hur det är löst?
Eftersom man inte kan fläska på med obegränsad godstjocklek så är nästa intressanta frågeställning hur stor area som krävs för att trycket som skapats vid erforderlig temperatur ske ge tillräcklig kraft.
Det är knappast en framkomlig väg att ha kolvar på ventilskaften så man får sannolikt förlita sig på membran.
Dessa membran skulle inte få överdrivet långa serviceintervall så det är ingen bra lösning för bruksfordon.

Frågan återstår ... hur löste man de olika problemen rent praktiskt? :va

En annan, mycket påtaglig, egenskap hos gaser är kopplingen mellan tryck, volym och temperatur.
Eftersom förloppen är snabba kan man utan att introducera några större fel anta att att för en enskild cykel är det ett adiabatiskt förlopp.
Det innebär att p~T om man förutsätter att volymen är rimligt konstant. Volymen kan inte vara helt konstant under en cykel för då uträttas inget arbete. Det i sin tur innebär att den återförande kraften på ventilen i högsta grad är beroende av motorns, och därmed gasens, aktuella temperatur. Undrar hur det är löst?
Eftersom man inte kan fläska på med obegränsad godstjocklek så är nästa intressanta frågeställning hur stor area som krävs för att trycket som skapats vid erforderlig temperatur ske ge tillräcklig kraft.
Det är knappast en framkomlig väg att ha kolvar på ventilskaften så man får sannolikt förlita sig på membran.
Dessa membran skulle inte få överdrivet långa serviceintervall så det är ingen bra lösning för bruksfordon.

Frågan återstår ... hur löste man de olika problemen rent praktiskt? :va

Nu blir det lite OT här men va f-n:)

Lotus håller på att utveckla en motorcykelmotor där dom på testversionen använder någon sorts ventiler som används till styrraketerna på rymdskyttlarna. Jag vet inte om dom är elektriska eller pneumatiska eller en kombination. Det som var intressant var att det då inte finns någon koppling mellan vev och "kam". Datorn hade 256 olika "kamaxlar" som kunde "tonas" in och ut beroende på gaspådrag, varvtal, belastning osv, dom kunde variera både öppningstid och hur mycket som öppnar, även hojens lutning kunde matas in i datorn.
Man fick en v-twin vid maxlutning, en Tripple vid lite mindre lutning, V-fyra eller radfyra på rak kurs. Maxvrid fick dom från 1000-12000 varv, en stor fet platå av kraft och som bonus, 97% mindre utsläpp kolväte och koloxid. Haken var det tog lite plats och att ventilerna kostade 7000 pund per styck:gnissla

Last edited:
Vilket bevis på att Stoner är bra bara för Ducatin har så hög toppfart. Sachsenring är den knixigaste banan i VM-kalendern. 250 är bara två sek efter MotoGP och 125 fyra.

Full MotoGP qualifying times from the German Grand Prix at the Sachsenring, round ten of the 2007 world championship.

1. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 1min 22.384 secs
2. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (M) 1min 22.388 secs
3. Marco Melandri ITA Gresini Honda (B) 1min 22.397 secs
4. Randy de Puniet FRA Kawasaki Racing Team (B) 1min 22.539 secs
5. John Hopkins USA Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 22.561 secs
6. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team (M) 1min 22.605 secs
7. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team (B) 1min 22.615 secs
8. Alex Barros BRA Pramac d'Antin MotoGP (B) 1min 22.897 secs
9. Sylvain Guintoli FRA Dunlop Tech 3 Yamaha (D) 1min 22.958 secs
10. Shinya Nakano JPN Konica Minolta Honda (M) 1min 22.969 secs
11. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 23.039 secs
12. Anthony West AUS Kawasaki Racing Team (B) 1min 23.056 secs
13. Colin Edwards USA Fiat Yamaha Team (M) 1min 23.090 secs
14. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 1min 23.151 secs
15. Carlos Checa SPA Honda LCR (M) 1min 23.182 secs
16. Alex Hofmann GER Pramac d'Antin MotoGP (B) 1min 23.199 secs
17. Michel Fabrizio ITA Gresini Honda (B) 1min 23.491 secs
18. Makoto Tamada JPN Dunlop Tech 3 Yamaha (D) 1min 23.744 secs
19. Kurtis Roberts USA Team Roberts (M) 1min 24.209 secs

2007 German Grand Prix:
Fastest practice time: Casey Stoner AUS Ducati Marlboro (B) 1min 22.656secs (FP3)

2006 German Grand Prix:
Pole position: Dani Pedrosa SPA Repsol Honda (M) 1min 21.815secs
Fastest lap: Dani Pedrosa SPA Repsol Honda (M) 1min 23.355secs

Nu blir det lite OT här men va f-n:)

Lotus håller på att utveckla en motorcykelmotor där dom på testversionen använder någon sorts ventiler som används till styrraketerna på rymdskyttlarna. Jag vet inte om dom är elektriska eller pneumatiska eller en kombination. Det som var intressant var att det då inte finns någon koppling mellan vev och "kam". Datorn hade 256 olika "kamaxlar" som kunde "tonas" in och ut beroende på gaspådrag, varvtal, belastning osv, dom kunde variera både öppningstid och hur mycket som öppnar, även hojens lutning kunde matas in i datorn.
Man fick en v-twin vid maxlutning, en Tripple vid lite mindre lutning, V-fyra eller radfyra på rak kurs. Maxvrid fick dom från 1000-12000 varv, en stor fet platå av kraft och som bonus, 97% mindre utsläpp kolväte och koloxid. Haken var det tog lite plats och att ventilerna kostade 7000 pund per styck:gnissla

Ser att du redigerat inlägget nu men ja, hydraulik är det som används. De hade tydligen använt enbart elektromagnetik men det hade givit för hårda stängningar vilket slitit ned ventiler och säten. Läste för första gången om detta i Performance Bikes någon gång i slutet av nittiotalet men det är fortfarande på prototypstadiet då, alltså. Mycket spännande teknik som man kan hoppas hamnar i en MotoGP-hoj eller F1-bil inom en inte alltför avlägsen framtid.

Ang RS3 Cube så har jag en intervju med Aprilia Corses chef Jan Witteveen där han säger att pneumatisk ventilstyrning testades under utvecklingsfasen av RS3 men övergavs ganska snabbt iom att man inte såg några fördelar mot ett konventionellt system vid de varvtal som det var frågan om. Troligen var det ett arv från att Cosworth bidrog till utvecklingen av motorn.

Så Cuben tävlade såvitt jag vet aldrig med pneumatiska ventiler.

Full MotoGP qualifying times from the German Grand Prix at the Sachsenring, round ten of the 2007 world championship.

Jag missade tyvärr sändningen av kvalet eftersom jag var ute och lekte MotoGP-pilot själv på allmänna vägar i Roslagen.

Hur såg det ut när de körde med race set-up? Vem/vilka såg att ha bäst race set up inför helgen?

Med kvaldäcken på verkar det ju ha jämnat till sig en hel från jämfört med gårdagens träning.

Bridgestone verkar ha bra kvaldäck för Sachsenring, av de åtta bästa kör sex med B.

för att återgå till ämnet:

- Kallio tog pole i 250! :tummenupp
- Checa var på första raden innan han vurpade i sista kurvan :huvet
- RdP är oskadd trots att det såg vådligt ut när han klämdes mellan hojen och räcket. :näsblod

Hur såg det ut när de körde med race set-up? Vem/vilka såg att ha bäst race set up inför helgen?

Pedrosa och Stoner verkar ha bästa hojarna på racedäck, men ingen räknar bort Vale ändå (väl?). Det var nog pallen i den meningen.

Last edited:
Stoner ser ruggigt stark ut även denna helgen. Vale inte särskilt nära ens på racedäck.
Att gissa Stoner, pedrosa och rossi på pallen är väl ingen högoddsare direkt, förmodligen i den ordningen också, såvida inte rossi plockar fram nåt special imorgon igen.

Vilket bevis på att Stoner är bra bara för Ducatin har så hög toppfart. Sachsenring är den knixigaste banan i VM-kalendern. 250 är bara två sek efter MotoGP och 125 fyra.

Inte enbart, men den hjälpte honom mycket i början av säsongen.
Nu ser han vansinnigt stark ut även i alla partier på de flesta banorna.

Last edited:
3052969 Jag missade tyvärr sändningen av kvalet eftersom jag var ute och lekte MotoGP-pilot själv på allmänna vägar i Roslagen.

Med kvaldäcken på verkar det ju ha jämnat till sig en hel från jämfört med gårdagens träning.

Bridgestone verkar ha bra kvaldäck för Sachsenring, av de åtta bästa kör sex med B.
Gå in på motogp.com och kika under resultat och analysis så kan du se alla varva som alla förare har kört under varje pass. Då kan man dra sina egna slutsatser, ofta helt felaktiga. :D

Pedrosa och Stoner verkar ha bästa hojarna på racedäck, men ingen räknar bort Vale ändå (väl?). Det var nog pallen i den meningen.

Efter att ha studerat den eminenta sidan som Gustav O föreslog måste jag säga att Pedrosa ser HET ut inför morgondagen. Under sin andra av två längre stinter körde han två låga 1.23:or och fem 1.22:or under de sista sju varven av stinten. Stoner och Melandri körde bara en 1.22:a var på racedäck under hela passet, DePuniet körde en stint med två flygande varv, bägge 1.22:or men gick sedan i depå och stinten efter innehöll en 1.22:a, tre 1.23:or och en 1.24:a. Hopkins och Rossi hade ingen 1.22:a på racedäck.

Pedrosa satte även en snabbare tid med racedäck än Rossis bästa kvalvarv, 1.22.561 mot 1.22.605. Pedrosas bästa varv med racedäck var för övrigt mindre än två tiondelar långsammare (1.22.561 mot 1.22.388) än hans bästa varv med kvaldäck och snabbare än de övriga tre varven av totalt fyra han körde med kvaldäck.

Gå in på motogp.com och kika under resultat och analysis så kan du se alla varva som alla förare har kört under varje pass. Då kan man dra sina egna slutsatser, ofta helt felaktiga. :D

Super! :tummenupp Det där var en av de bättre sidorna jag sett på LÄNGE! Nu finns det inte längre någon hejd för hur felaktiga slutsatser jag kan dra innan ett MotoGP! :)

Last edited:
rossi bara 0,011 efter stoners bästa i warm upen idag och hayden fixade till saker och ting och hamnade 6:a.... ser ut att bli ett fint race :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show