MotoGP Sachsenring 15/7 '07

• Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date
Ja, det låter mest troligt då anlendningen till att använda pneumatik är att det går fortare än vad fjädrar klarar av.

Fast att öppna med pneumatic har väl fördelen att du så gott som helt fritt kan välja hur mycket och hur länge ventilerna ska öppna vid olika varvtal, växlar, gaspåslag osv istället för att öppnandet alltid måste vara konstant som det är med kamaxel?

Undrar om man tappar mest på dålig toppfart eller rasade rovor?! :näsblod

Jag tror det man förlorar absolut mest på är Yamahas "vinnande" recept från 2006: dålig toppfart och rasade rovor. :)

Stoner sa nu efter Assen att hojen funkade kanon och att allt kändes hur bra som helst. Kan inte kännas helt bra då att se Rossi köra en halv sekund snabbare per varv... :gnissla Det ska bli intressant att se hur han får till det på Sachsenring.

Å andra sidan går det helt i linje med teorin om screamer vs. asymmetrisk tändföljd. En hoj med asymmetrisk tändföljd ska vara snabbare på en bana som Assen än en hoj med screamer-motor och med tanke på hur det sett ut hittills under säsongen behöver nog inte Stoner vara alltför orolig än så länge...

Yamahan har väl dessutom en chassi med kompakta mått (med MotoGP-mått!) och ska alltså fungera bättre än Duccen på banor som Assen.

Ang. att tippa racet så hoppas och tror jag på Rossi. Han behöver ett par segrar till nu för att ta in på Stoners försprång!

Last edited:
Fast att öppna med pneumatic har väl fördelen att du så gott som helt fritt kan välja hur mycket och hur länge ventilerna ska öppna vid olika varvtal, växlar, gaspåslag osv istället för att öppnandet alltid måste vara konstant som det är med kamaxel?
Så är det säkert, är inte tillräckligt tekniskt insatt för att avgöra vilket som är bäst, kamaxel eller luft. Vad jag däremot läst mig till är att man började med luft i F1 för att kunna varva mer, fjädrarna han inte stänga ventilerna tillräckligt fort.

Ett system med helt pneumatiska ventiler, som båder öppnar och stänger, låter som en bra lösning men det kanske är svårt att bygga eller dyrt?

Ett system med helt pneumatiska ventiler, som båder öppnar och stänger, låter som en bra lösning men det kanske är svårt att bygga eller dyrt?

Förmodligen både och. Har F1 både öppning och stängning med pneumatik? Det kanske är för utrymmeskrävande för MotoGP-hojar?

Å andra sidan hände det väl egentligen inte så mycket i MotoGP vad gällde att trimma hojarna under de senaste åren eftersom 990-kubikarna nästan direkt nådde gränsen för vilken effekt som chassi och däck klarade av, det man jobbade mest med var väl engine management och slirkopplingarna. Det kanske blir lite mer trimmande med 800-kubikarna nu när dels volymen är mindre och dels har både chassi och däck hunnit utvecklas under ett par och förmodligen tagit stora kliv framåt vad gäller att hantera effekt.

Vad man (i alla fall jag) ofta glömmer är att redan Aprilia Cube hade pneumatiskt styrda ventiler. Stängningen är jag i alla fall helt säker på att den var pneumatisk, mindre säker på öppningen.

Last edited:

Vad man (i alla fall jag) ofta glömmer är att redan Aprilia Cube hade pneumatiskt styrda ventiler. Stängningen är jag i alla fall helt säker på att den var pneumatisk, mindre säker på öppningen.

Enligt boken "MotoGP Technology" verkar det som den pneumatik man använde på hojarna förra säsongen helt enkelt bestod av en liten behållare med gas för varje ventil istället för en fjäder. Man hade alltså fortfarande kamaxlar. Skulle gissa att det var så på Cuben också.

En kort men intressant dokumentär om Bridgestone finns just nu att se gratis på motogp.com. :tummenupp

Då håller man på att packa grejerna. Bussen går kl 22 till Malmö där jag bli hämtad av några Ninjariders. Sedan bär det av ner mot Tüskenland och Moto GP!
Kamerabatterier är laddade, minneskorten är tomma, jag är beredd nu =)
Ses igen på tisdag =)

Då håller man på att packa grejerna. Bussen går kl 22 till Malmö där jag bli hämtad av några Ninjariders. Sedan bär det av ner mot Tüskenland och Moto GP!
Ses igen på tisdag =)
Härligt..var på Assen nu sist vilken upplevelse och race :) Nästa MotoGp live blir Valencia :yoparty

Ja, det låter mest troligt då anlendningen till att använda pneumatik är att det går fortare än vad fjädrar klarar av.

Intressant ... du får gärna förklara det där närmare för mig; speciellt som luft är ett kompressibelt medium ...

En liten utvikning känns oundviklig ...
För en hoj med ventilfjädrar så dimensionerar man fjädrarna så de orkar med masskrafterna vid max antaget varvtal, eller hur?
De är så starka att de orkar accelerera och stänga ventilerna i tid vid låt säga 16 000 rpm ... Det krävs en ordentlig kraft för att klara det, men fjädrar är bra idag. Vid beräkningarna tar man schablonmässigt med att 1/3 av fjäderns massa deltar dynamiskt.
Fast ... fjädern vet ju inte om vilket varvtal som motorn har i ett visst ögonblick .... alltså trycker den med full kraft även när hojen står på tomgång eller går med halva maxvarvet ....

Har man desmodromiskt styrda ventiler så anpassar sig kraften efter varvtalet ... iaf en landsvägshoj går sällan på maxvarv, dvs fjädern uträttar en massa onödigt arbete medan en tvångsstyrd ventilmekanism bara tar i vad som behövs för det aktuella varvtalet ...

Just to let you know :)

Intressant ... du får gärna förklara det där närmare för mig; speciellt som luft är ett kompressibelt medium ...

En liten utvikning känns oundviklig ...
För en hoj med ventilfjädrar så dimensionerar man fjädrarna så de orkar med masskrafterna vid max antaget varvtal, eller hur?
De är så starka att de orkar accelerera och stänga ventilerna i tid vid låt säga 16 000 rpm ... Det krävs en ordentlig kraft för att klara det, men fjädrar är bra idag. Vid beräkningarna tar man schablonmässigt med att 1/3 av fjäderns massa deltar dynamiskt.
Fast ... fjädern vet ju inte om vilket varvtal som motorn har i ett visst ögonblick .... alltså trycker den med full kraft även när hojen står på tomgång eller går med halva maxvarvet ....

Har man desmodromiskt styrda ventiler så anpassar sig kraften efter varvtalet ... iaf en landsvägshoj går sällan på maxvarv, dvs fjädern uträttar en massa onödigt arbete medan en tvångsstyrd ventilmekanism bara tar i vad som behövs för det aktuella varvtalet ...

Just to let you know :)
Nu är det inte luft man använder i F1 och MotoGP men det är en annan femma (Nitrogen för den som undrar).

Som jag skrev i ett senare inlägg är jag ingen tekniker och du kan garanterat det här betydligt bättre än mig. Det jag läst mig till är dock att Renault ersatte sina mekaniska fjädrar i F1-motorerna på 80-talet för att det inte klarade av tillräckligt höga varv.

Exempel:
Reducing the number of moving parts that can fail is good engineering. Racing engines often failed at high speeds because mechanical springs were unable to close valves fast enough, leading to engine failure when pistons struck incompletely closed valves.

Du får gärna förklara varför det inte stämmer om du har tid.

Det måste vara roligt för Kurtis, så här mitt i första träningen.

Han har lyckats ta sig runt nästan en hel sekund bättre än Sergio Gadeas bästa tid i 125-klassen alldeles nyss.

Ses igen på tisdag =)

Glöm inte och lägga upp bilder när du kommer hem:tummenupp för övrigt är jag inte ett dugg avis på att du ska åka:)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show