Ja, det låter mest troligt då anlendningen till att använda pneumatik är att det går fortare än vad fjädrar klarar av.
Fast att öppna med pneumatic har väl fördelen att du så gott som helt fritt kan välja hur mycket och hur länge ventilerna ska öppna vid olika varvtal, växlar, gaspåslag osv istället för att öppnandet alltid måste vara konstant som det är med kamaxel?
Undrar om man tappar mest på dålig toppfart eller rasade rovor?!![]()
Jag tror det man förlorar absolut mest på är Yamahas "vinnande" recept från 2006: dålig toppfart och rasade rovor.

Stoner sa nu efter Assen att hojen funkade kanon och att allt kändes hur bra som helst. Kan inte kännas helt bra då att se Rossi köra en halv sekund snabbare per varv...Det ska bli intressant att se hur han får till det på Sachsenring.
Å andra sidan går det helt i linje med teorin om screamer vs. asymmetrisk tändföljd. En hoj med asymmetrisk tändföljd ska vara snabbare på en bana som Assen än en hoj med screamer-motor och med tanke på hur det sett ut hittills under säsongen behöver nog inte Stoner vara alltför orolig än så länge...
Yamahan har väl dessutom en chassi med kompakta mått (med MotoGP-mått!) och ska alltså fungera bättre än Duccen på banor som Assen.
Ang. att tippa racet så hoppas och tror jag på Rossi. Han behöver ett par segrar till nu för att ta in på Stoners försprång!
Last edited: