MotoGP - Red Bull U.S. Grand Prix - Laguna Seca

Försöker ju inte ta ifrån prestationen men sa inte Lorenzo själv i en raceintervju att han inte hade ett brott på nyckelbenet utan bara en "vridning" av plåten (titaniumet). Så, med 1 vecka och smärtstillande så tror jag oxå på att prestationen blir enklare att förstå hur den kan gå till. Ben går fort att läka ihop och med titanium och skruvar på det så är det bara den lokala smärtan som är jobbigast.

Hade dock velat ha peddot o lorre lite mer bakåt i tabellen så själva mästerskapet får lite spänning :)

Den andra operationen var ju mer omfattande än den första. De satte dit tio skruvar istället för åtta, ny plåt men även bentransplantation för att öka på läkandes men den innebär ju också ingrepp i andra delar av kroppen.

Den andra operationen var ju mer omfattande än den första. De satte dit tio skruvar istället för åtta, ny plåt men även bentransplantation för att öka på läkandes men den innebär ju också ingrepp i andra delar av kroppen.

Har gjort samma OP av nyckelben och benmärgstransplantation. Var sjukskriven 1 månad...Att han kan öht köra är helt otroligt. :Bugar

Vad heter den här tråden nu igen...

”Red Bull U.S. Grand Prix”

:7peta

då kanske vi ska prata om arabernas oljepengar, eller illasmakande monsterdryck eller ivecos oerhört fula fordon eller enis kassa soppa eller bwins usla odds eller hertz kassa uthyrningsbilar eller shells ohederliga affärer i afrika? för helvete, det är bara sponsorer, som vilka andra sponsorer som helst inom stora sammanhang, gillar du inte red bull, ge fan i att köpa den då, nu får du fan ta och ge dig:7peta:död

Last edited:
då kanske vi ska prata om arabernas oljepengar, eller illasmakande monsterdryck eller ivecos oerhört fula fordon eller enis kassa soppa eller bwins usla odds eller hertz kassa uthyrningsbilar eller shells ohederliga affärer i afrika? för helvete, det är bara sponsorer, som vilka andra sponsorer som helst inom stora sammanhang, gillar du inte red bull, ge fan i att köpa den då, nu får du fan ta och ge dig:7peta:död

Ok.

Försöker ju inte ta ifrån prestationen men sa inte Lorenzo själv i en raceintervju att han inte hade ett brott på nyckelbenet utan bara en "vridning" av plåten (titaniumet). Så, med 1 vecka och smärtstillande så tror jag oxå på att prestationen blir enklare att förstå hur den kan gå till. Ben går fort att läka ihop och med titanium och skruvar på det så är det bara den lokala smärtan som är jobbigast.

Hade dock velat ha peddot o lorre lite mer bakåt i tabellen så själva mästerskapet får lite spänning :)

Men om "plåtbiten" som sitter fast i benet vrider sig så måste väl även benet röra sig antar jag :va

Lorenzo har nu gjort två ganska grova missar, frågan är om han inte förlorade titelchansen där.

Last edited:
Vi en läkarundersökning i går visade det sig att Pedrosa inte bara hade en spricka i nyckelbenet, det var en fraktur :3freak

Beroende på hur stort trauma som kroppen utsätts för kan läkningsprocessen ta lång tid; det är inte ovanligt att en fraktur läker mycket långsamt i början efter en operation.

Men visst, Pedrosa och Lorenzo spelar säkert Allan ute på banan för att få sympati. Only on sporthoj.com

Att förstärka något i överkant är inte riktigt samma sak som att "spela Allan", inte utanför Värmland iaf.

Att köra en MotoGP-hoj på max är extremt påfrestande både fysiskt och mentalt. Det är därför jag inte har några problem med att se alla förare som hjältar. Men om man lyckas placera sig som 5:a och 6:a kan man inte ha extremt ont.

Eller så är det en promenad i parken att köra 32 varv på Laguna...

P€RRA;5855845 skrev:
Att förstärka något i överkant är inte riktigt samma sak som att "spela Allan", inte utanför Värmland iaf.

Att köra en MotoGP-hoj på max är extremt påfrestande både fysiskt och mentalt. Det är därför jag inte har några problem med att se alla förare som hjältar. Men om man lyckas placera sig som 5:a och 6:a kan man inte ha extremt ont.

Jag har inga tvivel på att det finns människor som kan sträcka sig långt bortom vad en vanlig soffpotät kan göra vad gäller att stå ut med smärta och ändå prestera imponerande. Det gör inte mindre ont för det, och när man väl åstadkommit prestationen och kan slappna av så kommer man inte direkt ha mindre ont efteråt. Hade jag kört 32 varv på en ansträngande bana med ett paj nyckelben hade jag nog varit rätt blek om nosen och hämtat andan på hojen ett tag efteråt med. Och mitt tempo hade nog gått i mer av ett promenadtempo än DP och JLs.
Inte för att jag någonsin brutit nyckelben, eller några andra ben heller för den delen så jag har ingen aning om hur det känns.

P€RRA;5855845 skrev:

Eller så är dom här toppidrottsmännen bra mycket tuffare och viljestarka än vad en vanlig svensson kan fatta.

Jag har inga tvivel på att det finns människor som kan sträcka sig långt bortom vad en vanlig soffpotät kan göra vad gäller att stå ut med smärta och ändå prestera imponerande. Det gör inte mindre ont för det, och när man väl åstadkommit prestationen och kan slappna av så kommer man inte direkt ha mindre ont efteråt.
Självklart, men man får inte glömma bort att de tävlar mot fullt friska elitidrottsmän som kör på max.

Pedrosa var 9 sekunder efter Marquez i mål och Lorenzo 13. Pedrosa tappade alltså inte mycket mer än 3/10 per varv på en fullt frisk Marquez!

Jag står fast vid att deras skador överdrivs en aning samtidigt som jag själv (som om det skulle ha någon betydelse) inte ens skulle drömma om att köra hoj dagar efter ett benbrott.

Jag har inga tvivel på att det finns människor som kan sträcka sig långt bortom vad en vanlig soffpotät kan göra vad gäller att stå ut med smärta och ändå prestera imponerande. Det gör inte mindre ont för det, och när man väl åstadkommit prestationen och kan slappna av så kommer man inte direkt ha mindre ont efteråt. Hade jag kört 32 varv på en ansträngande bana med ett paj nyckelben hade jag nog varit rätt blek om nosen och hämtat andan på hojen ett tag efteråt med. Och mitt tempo hade nog gått i mer av ett promenadtempo än DP och JLs.
Inte för att jag någonsin brutit nyckelben, eller några andra ben heller för den delen så jag har ingen aning om hur det känns.
Det gemene man inte fattar är hur mycket en operation under narkos frestar på kroppen. I Pedrosas fall, som inte opererat sig för sin skada (än), underskattar många grovt hur mycket ett kraftigt trauma mot huvudet och axeln påverkar kroppen.

Det är både skrämmande och imponerande att se Lorenzo och Pedrosa prestera trots sina skador. Man behöver inte vara läkare för att se att deras fysiska kondition är kraftigt påverkad, och man ska heller inte glömma den ytterligare påfrestning som värmen innebär.

Att sedan svennebanan kan sitta hemma och pösa med ölmagen i soffan och säga att dessa hjältar minsann överdriver, kan man bara skaka på huvudet åt. Förhoppningsvis är det bara okunskapen som talar.

Har på crosshoj brutit upp en tumme längs underarmen och fick mekanobitar av titan inopererade under narkos (trodde jag skulle klara mig med lokalbedövning men det gjorde efter ett tag MYCKET ont i armen efter de strypt all blodtillförsel vid biceps och då släckte de ljuset helt).
Hur som helst, åkte cross igen inom en vecka, gjorde ont men var inte outhärdligt.

Hur som helst, åkte cross igen inom en vecka, gjorde ont men var inte outhärdligt.
Om du då haft en eller flera läkare med dig som kunnat ge bedövning på rätt ställen kanske det gjort mindre ont.

Förhoppningsvis är det bara okunskap om de påfrestningar som MotoGP-förare utsetts för som får svennebanan att tro att de bevittnar mirakel på banan. Okunskap om grundläggande dramaturgi från tävlande och TV-producenter är inte heller något nytt, utanför de djupa skogarna.

Har på crosshoj brutit upp en tumme längs underarmen och fick mekanobitar av titan inopererade under narkos (trodde jag skulle klara mig med lokalbedövning men det gjorde efter ett tag MYCKET ont i armen efter de strypt all blodtillförsel vid biceps och då släckte de ljuset helt).

Du kör på en annan nivå än Motogp gänget och att lalla omkring som en svenneamatör på en crossbana bevisar väl ingen med en liten krämpa jämfört med killar som får kopiöst betalt för att riskera sin hälsa.

Ser man till varvtiderna så var både DP26 och JL99 klart långsammare i år än 2012 och då ändå ansågs det vara nära idealla förhållanden i Söndags.
Både Bradl och Bautista var klart snabbare i år än 2012 och var klart före dessa som dom nästan aldrig annars är.

Det säger mig att både DP26 och JL99 var klart hämmade av deras skador i att prestera max.

Eller dom kanske simulerade för att få en sekundärvinst :rolleyes:

Last edited:
Du kör på en annan nivå än Motogp gänget och att lalla omkring som en svenneamatör på en crossbana bevisar väl ingen med en liten krämpa jämfört med killar som får kopiöst betalt för att riskera sin hälsa.
Du har aldrig åkt cross förstår jag.

Förklara gärna hur du tänker när du jämför 'lalla runt med liten krämpa' med att andra får kopiöst betalt för att ta risker (som jag tror du menar fastän det inte riktigt står så).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT