MotoGP - Red Bull U.S. Grand Prix - Laguna Seca

P€RRA;5857646 skrev:
MM var 15 sekunder långsammare än vad Stoner var förra året, dvs ca 0.5 sekunder per varv. Mao gick det långsammare än förra året så din jämförelse haltar lite.

:)

Kan ju vara för att ingen av toppförarna var med i toppen. Ingen Stoner, Lorenzo eller Pedrosa. Av förra årets tider på banan att döma hade MM fått kämpa lite mer för att komma upp som etta, och antagligen inte klarat det?
Årets race hade ju bättre förhållande än fjolårets med har jag för mig.

Hade jag kört 32 varv på en ansträngande bana med ett paj nyckelben hade jag nog varit rätt blek om nosen och hämtat andan på hojen ett tag efteråt med. Och mitt tempo hade nog gått i mer av ett promenadtempo än DP och JLs.
Inte för att jag någonsin brutit nyckelben, eller några andra ben heller för den delen så jag har ingen aning om hur det känns.

Jag bryter hellre ett nyckelben än slår skiten ur led. Det senare ger längre sjukskrivning. Tro mig, jag har varit med om båda.

Tror faktiskt att DU skulle varit mer trött med ditt tempo runt Laguna än vad proffsen är i sitt. Amatörer har en förmåga att spänna sig mer - där det inte behövs (både kroppsligt och på banan) - än de mer rutinerade.
Jag provade i 20-årsåldern på att vara burkslav åt en sidovagnsförare. Ordinarie burkslaven, en 54-årig farbror(!) hade blivit sjuk och de frågade om jag kunde träna med föraren. Det gubben gjorde i 20 varv orkade jag i 2 innan jag var så trött så jag burkade åt fel håll i kurvorna. :3freak Och jag var JÄVLIGT vältränad för 15 år sedan. :D

Ser man till varvtiderna så var både DP26 och JL99 klart långsammare i år än 2012 och då ändå ansågs det vara nära idealla förhållanden i Söndags.
Både Bradl och Bautista var klart snabbare i år än 2012 och var klart före dessa som dom nästan aldrig annars är.

Det säger mig att både DP26 och JL99 var klart hämmade av deras skador i att prestera max.

Eller dom kanske simulerade för att få en sekundärvinst :rolleyes:

Och CC som körde loppet 12 sekunder långsammare än förra året då? Och Hayden som körde 22 sekunder långsammare? Vad säger det dig?

Kan ju vara för att ingen av toppförarna var med i toppen. Ingen Stoner, Lorenzo eller Pedrosa. Av förra årets tider på banan att döma hade MM fått kämpa lite mer för att komma upp som etta, och antagligen inte klarat det?
I princip alla åkte fortare förra året så det går inte att jämföra med i år.

Och CC som körde loppet 12 sekunder långsammare än förra året då? Och Hayden som körde 22 sekunder långsammare? Vad säger det dig?

Det säger mig att dom körde långsammare än i fjol.

P€RRA;5857646 skrev:
MM var 15 sekunder långsammare än vad Stoner var förra året, dvs ca 0.5 sekunder per varv. Mao gick det långsammare än förra året så din jämförelse haltar lite.

:)

Att jämföra 2 olika förare varav en inte är med i år stapplar rejält.;)

Gratinerat :tummenupp

Jämför gärna den totala racetiden för toppförarna förra året och i år, innan du snubblar ;)
Inte helt relevant heller, även små skillnader i temperatur, lufttryck och -fuktighet påverkar effekt och väggrepp.
I varma länder startade långdistansflyg förr alltid nattetid då motorerna vid dagstemperatur och -fuktighet inte hade effekt nog för take off med full last.

Jämför gärna den totala racetiden för toppförarna förra året och i år, innan du snubblar ;)

Ska inte sparka på en liggande men du jämförde Stoners totala racetid 2012 med Marques 2013 i inlägg #280.
Du kanske har missat att MM93 inte körde Motogp 2012 och att Stoner inte kör Motogp 2013. :D

Ska inte sparka på en liggande men du jämförde Stoners totala racetid 2012 med Marques 2013 i inlägg #280. Du kanske har missat att MM93 inte körde Motogp 2012 och att Stoner inte kör Motogp 2013. :D
Jag försökte förklara att man inte kan jämför tider från år till år rakt av för att "bevisa" att en förare körde långsammare pga en skada. Förutsättningarna ändras hela tiden pga däck, väder mm och det som känns mest relevant är att jämföra med den som vinner racet.

(Om tex Ducatis bäste förare hade varit 20 sekunder efter Stoner 2012 och 15 sekunder efter Marquez 2013 hade det beskrivits som en framgång för teamet även om den totala tiden varit sämre.)

Intressant kommentar till Mat Oxleys senaste krönika om Pedrosa och Lorenzo:

http://www.motorsportmagazine.com/race/motogp-race/collarbone-injuries-in-motogp/

Pedrosa didn’t have a complete fracture of the collarbone. X-rays taken after Laguna by Dr. Xavier Mir revealed the fracture was larger than it had first been diagnosed, but still not complete. If you can read Spanish, here are Mir’s words: http://www.motocuatro.com/index.php/motogp/6267-2013-07-24-11-25-10

The confusion about the extent of his injury comes, I think, from a lot of Spanish journos who have found that selling Lorenzo and Pedrosa as heroes draws a lot of attention to their sites and papers. Don’t get me wrong, as a Spaniard myself, I’m very proud of both riders, they showed big balls and determination racing in the conditions they did. But I think their achievements were great enough without having to twist the facts and give Pedrosa a worse injury than he had. Likewise, Lorenzo didn’t need a bone implant in his left collarbone after Sachsenring, they used bone marrow from his pelvis, mixed with poudered bone, to help accelerate the healing process. According to some Spanish papers and webs, it would seem the doctors took a piece of his pelvis and implanted it in his collarbone.

Anyway, I’d appreciate if journalists stuck to the facts and told things as they were, because truth in this case was epic enough.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT