MotoGP - Red Bull U.S. Grand Prix - Laguna Seca

Förklara gärna vilken potential ni ser i honom.
Behöver han helt enkelt ett par säsonger och kommer sedan att slåss om podiet? :va

Jag har inte pratat om någons potential. Bara att hans resultat fram till nu är i princip lika med vad Cal gjorde under sin första säsong. Vilket väldigt många här inne verkar ha glömt bort.

Hur det går från och med nu kan bara han själv bestämma, men trenden pekar i alla fall uppåt.

Som redan nämnts har BS betydligt mer erfarenhet av banorna än vad CC hade så att kalla det påläst, till skillnad från andra inlägg, känns inte rätt. Det är lite som att jämföra äpplen och päron.

Bankännedom må ha betydelse för glada amatörer och streetbikers som du och jag, men jag tror att det är av underordnad betydelse då förarna har lite mer talang. Kolla på vad Marquez gör just nu. Eller Ben Spies som kunde vinna ett Superbike-VM trots att han bara varit på någon enstaka bana tidigare.
 
P€RRA;5852860 skrev:
Poncharal vet garanterat vad han gör men du vet också att Yamaha och Dorna har i princip sista ordet när det gäller satellitteamens förare. Jag tycker som sagt att de luktar politik och pengar lång väg om BS styrning hos Tech 3 och så länge han inte presterar bättre än han gör känns det som att jag får vatten på min kvarn.

Smith
DNF, 12th, 10th, 9th, 9th, 6th, 9th, 6th

Oaktat diskuterbara omständigheter pekar kurvan åt rätt håll får man väl ändå säga?

Vad bör han prestera för att vattnet ska sina på ditt kvarnhjul? :)


För att färska upp våra minnen lägger jag in Cals resultat hittills, jämförbara eller inte.

image.jpg
 
Last edited:
Man kan jämföra Smiths första åtta race med allas nye favorit Crutchlow. Förutsättningarna är ju i övrigt typ identiska.

Att gode Smith ska köra in fyra pallplatser på de åtta första rejesen 2014 känns mer än en utopi!
 

Njää.. Tyvärr för gode Smith ser jag en armada av spanjorer som tillsammans med Redding är mer hänsynslösa och beredda att offra allt i sin körning.. Smith gav inte det intrycket i moto2 och ger inte alls det intrycket nu i MGP så ingen förhoppning om pallen ens 2015.
 
Poncharal vet garanterat vad han gör men du vet också att Yamaha och Dorna har i princip sista ordet när det gäller satellitteamens förare. Jag tycker som sagt att de luktar politik och pengar lång väg om BS styrning hos Tech 3 och så länge han inte presterar bättre än han gör känns det som att jag får vatten på min kvarn.

Yamaha signar en av förarna till Tech3 och Poncharal den andra. Smith är det Poncharal som har signat så Yamaha har inte sagt så mycket om det. Nu är det ju lite fullt där om nu Yamaha skrivit ett letter of internt med Pol Espargaro, Smith har kontrakt och de vill ha kvar Crutchlow. Yamaha har ju tydligen lovat åtaganden till Poncharal som att betala delar av Cals lön osv för att försöka få honom att stanna.
Vidare ska man också ta i beaktande vilka förare som finns tillgängliga när kontrakten skrivs - det är ju inte bara för dem att välja och vraka hela tiden. Det är nog ganska begränsat den mesta tiden.
Jag tror att Smith möjligen betalas för att flytta till NGM Forward om Crutchlow väljer att stanna och inte gå till LCR.
 
Jag har inte pratat om någons potential. Bara att hans resultat fram till nu är i princip lika med vad Cal gjorde under sin första säsong. Vilket väldigt många här inne verkar ha glömt bort.

Hur det går från och med nu kan bara han själv bestämma, men trenden pekar i alla fall uppåt.
.
Precis. Jag har inte uttalat mig om eventuell potenial utan enbart om att många verkar ha en skev bild av vad mankan förvänta sig att en rookie ska prestera och dela en skev bild av att Smith skulle prestera sämre än väntat, mycket beroende på Marquez prestation. Problemet med det är att Marquez talang och prestation är anomaliteter som är väldigt ovanliga.
 
Rätta mig om jag fel men, 2011, Cals första säsong så fanns det väl ändå betydligt mer kompetenta prototyper att slåss mot. Förutom de två kassa Pramac-Duccarna så är väl BS oftast den sämste av prototyp-åkarna i år.
 
Diskussionen angående Smiths vara eller icke vara är så typiskt svensk.

1. Nej, platser i MotoGP/F1/WSBK/GP2/DTM/you name it styrs inte enbart av någon socialdemokratisk köprincip där bäst talang som står längst fram i kön "får" ett kontrakt.
2. Nej, Smith är inte pinsam. Jag ser vissa paralleller med Abraham som beskyllts för att enbart vara i MotoGP för att pappan har mycket pengar. Abraham är inte heller pinsam, hans resultat på Ducati tidigare år är tvärtom imponerande.
3. Ja, nationalitet är viktigt ur ett marknadsperspektiv. Bara att acceptera.
 
Rätta mig om jag fel men, 2011, Cals första säsong så fanns det väl ändå betydligt mer kompetenta prototyper att slåss mot. Förutom de två kassa Pramac-Duccarna så är väl BS oftast den sämste av prototyp-åkarna i år.

Det fanns bara prototyper, CRT kom väl först ifjol?

image.jpg
 
Diskussionen angående Smiths vara eller icke vara är så typiskt svensk.

1. Nej, platser i MotoGP/F1/WSBK/GP2/DTM/you name it styrs inte enbart av någon socialdemokratisk köprincip där bäst talang som står längst fram i kön "får" ett kontrakt.

Varför inte en Moderat? Du vet Nya Arbetarpartiet :fakta

Fast det är väl precis talang som står längst upp på önskelistan hos MGP aktörerna! Rätta mig om jag har fel, men just därför många internationellt o inte bara här hemma i vår ankdam lyfter på ögonbrynen åt Tech3:s värvning av Smith..
 
Detta ser väldigt intressant ut!

1 93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 261.8 1'22.040
2 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 265.8 1'22.269 0.229 / 0.229
3 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 265.7 1'22.284 0.244 / 0.015
4 46 Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing Yamaha 268.9 1'22.346 0.306 / 0.062
5 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 262.2 1'22.457 0.417 / 0.111
6 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 263.0 1'22.467 0.427 / 0.010
7 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 257.5 1'22.531 0.491 / 0.064
8 19 Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini Honda 268.5 1'22.539 0.499 / 0.008
9 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 264.2 1'22.733 0.693 / 0.194
10 38 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 257.4 1'22.767 0.727 / 0.034
11 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 264.9 1'23.129 1.089 / 0.362
12 8 Hector BARBERA SPA Avintia Blusens FTR 253.9 1'23.158 1.118 / 0.029
13 14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 252.3 1'23.437 1.397 / 0.279
14 15 Alex DE ANGELIS RSM Ignite Pramac Racing Ducati 262.0 1'23.973 1.933 / 0.536
15 9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda-Suter 257.6 1'24.047 2.007 / 0.074
16 71 Claudio CORTI ITA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 259.4 1'24.180 2.140 / 0.133
17 5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 258.1 1'24.410 2.370 / 0.230
18 17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing ART 258.5 1'24.421 2.381 / 0.011
19 7 Hiroshi AOYAMA JPN Avintia Blusens FTR 258.2 1'24.473 2.433 / 0.052
20 68 Yonny HERNANDEZ COL Paul Bird Motorsport ART 254.4 1'24.555 2.515 / 0.082
21 70 Michael LAVERTY GBR Paul Bird Motorsport PBM 251.4 1'24.727 2.687 / 0.172
22 67 Bryan STARING AUS GO&FUN Honda Gresini FTR Honda 244.5 1'25.345 3.305 / 0.618
23 79 Blake YOUNG USA Attack Performance Racing APR 250.0 1'25.764 3.724 / 0.419
24 52 Lukas PESEK CZE Came IodaRacing Project Ioda-Suter 235.5 1'27.173 5.133 / 1.409
 
Vad bör han prestera för att vattnet ska sina på ditt kvarnhjul? :)
Som redan nämnts hade Cal en mycket "svårare" rookiesäsong än Smith. Dels pga nya banor och dels pga betydligt fler prototyper att slåss med. Att jämföra deras säsonger blir därför lite fel.

För mig handlar det mest om att jag inte alls kan förstå hur Poncharal tänkte om det var på sportsliga grunder han skrev kontrakt med Smith? Med tanke på hans minst sagt mediokra år i Moto2 är det en gåta!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top